Проблеми євроінтеграції: про що не пишуть в урядових звітах

П'ятниця, 27 лютого 2015, 12:35 — Любов Акуленко, для Європейської правди

26 лютого був опублікований перший звіт про виконання Угоди про асоціацію. Це є позитивним кроком. За півроку роботи Урядового офісу з питань європейської інтеграції це перший публічний звіт.

Проте сам текст, а особливо частина, яка стосується торгівлі, засвідчили певні негативні тенденції, які говорять про неповноту самого документа.

1)    Звіт щодо виконання торговельної частини угоди не є повним.

У звіті наведено опис реформ тільки у декількох сферах: видача сертифікатів EUR 1, технічне регулювання, санітарні та фітосанітарні норми. Опис змін у цих галузях не є однаково ґрунтовним.

Якщо питання у галузі технічного регулювання повністю розкрите, то питання санітарних та фітосанітарних заходів обмежується описом законопроекту "Про побічні продукти тваринного походження", що не призначені для споживання людиною.

Виходить, що в цій сфері ми займаємось лише копитами, рогами і хвостами? А де аналіз змін у сфері безпечності харчових продуктів?

Такий промах говорить про те, що сам документ готувався поспіхом і на це просто не звернули уваги. У цій сфері Україна зробила чималий прогрес, і дивно, що цього немає в урядовому звіті.

2)    У звіті дуже багато статистичної інформації, яка не показує якісної динаміки.

Повертаємося до сфери технічного регулювання, яка є важливою, адже, якщо ми створимо законодавчі умови для переходу наших підприємців на європейські стандарти у промисловій сфері, це буде найбільшою допомогою для них.

Та навіть тут замість того, щоб оперувати цифрами, треба подавати якісну інформацію.

Чи дійсно нові стандарти, про які так багато написано, відповідають європейським вимогам?

У випадку з технічними регламентами інформація дійсно є правдивою -  вісім технічних регламентів майже відповідають європейським вимогам. Але коли наводиться опис, мовляв,  у нас 8849 стандартів гармонізовані з європейськими - виникає велике запитання...

Насправді це - серйозна проблема, над вирішення якої треба працювати. Експерти з технічного регулювання стверджують: зараз ніхто не знає, що відповідає, а що ні. Зрозуміло, що звіт хотіли наповнити цифрами, які б прикрасили його. Та, може, варто чесно показувати, що дійсно є гармонізованим до ЄС, а що потребує допрацювання?

3)    За цифрами загубили важливі проблеми.

У звіті інформують, що Національне агентство з акредитації України (займається акредитацією органів з оцінки відповідності та контролем за відповідністю акредитованих органів) отримало статус повноправного члена ILAC (Міжнародної асоціації з акредитації лабораторій).

Це дійсно важливий крок, але чому ніхто не згадав про те, що саме агентство - на межі банкрутства і закриття?

Чому ніхто не пише, що ним з 2013 року керує регіонал Володимир Рущак, який і привів організацію до такого стану? Чому досі Міністерство економічного розвитку і торгівлі не здійснило аудит цього органу?

Якщо цей орган буде ліквідовано, в Україні виникнуть потужні технічні бар’єри у торгівлі з країнами ЕС та іншими державами-підписантами Угоди про технічні бар'єри в торгівлі (ТБТ) в межах СОТ. Якщо говорити простіше, це відкине нас в торговельному розвитку років на 10 і ми повернемося в ті часи, коли Україна ще не була членом СОТ (але - із діючими зобов’язаннями України перед СОТ).

4)    Найбільшого прогресу досягнуто у тих сферах ЗВТ, де громадськість здійснювала тиск.

Там, де цього не було – змін немає. Якщо аналізувати торговельну частину Угоди про асоціацію, то Україна дійсно зробила величезний прогрес: у сфері подолання технічних бар’єрів ми прийняли три законодавчих акти (щодо стандартизації, метрології, технічних регламентів), у сфері подолання санітарних та фітосанітарних бар’єрів - два важливих законодавчих акти (про безпечність харчових продуктів та про ідентифікацію тварин).

Що ж до митниці та сфери конкурентного права – тут прогрес відсутній. 

Для країни не важливо, хто був мотором законодавчих змін  – найбільш важливо, що для держави це – перемога.

Але в активістів та експертів немає великого міністерського штату та важелів впливу на парламент, щоб просувати реформи фактично у всіх сферах торговельної частини Угоди. Ми готові допомагати, але нам потрібен канал комунікації з урядом.

В рамках кампанії "Сильніші разом!" ми працюємо головним чином над торговельною частиною Угоди про асоціацію, тому не аналізували глибоко проблему координації євроінтеграційних процесів.

Але вже зараз зрозуміло, що країні не вистачає політично відповідальної людини, яка знається на деталях угоди, особливо – її торговельної частини. Людини, яка стане мотором євроінтеграційних реформ, наприклад віце-прем’єра з питань євроінтеграції.  Нещодавно премєр-міністр теж заявляв про необхідність введення цієї посади.

Ми чекаємо.

З повним текстом урядового звіту можна ознайомитися, скачавши його з сайту уряду або з сайту "Європейської правди".

 

Автор:

Любов Акуленко, 

координатор Інформаційної кампанії 
"Сильніші разом!"

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.