Заборонити, не забороняючи. Нова спроба вирішити проблему експорту деревини

Середа, 12 квітня 2017, 12:01 — ,

Депутати вкотре намагаються вирішити колізію із законодавством про заборону на експорт лісоматеріалів – загалом підхід правильний, але знову законодавці не вчиталися в норми міжнародного права.

Отже, маємо черговий законопроект, який покликаний був би врегулювати проблему мораторію на експорт лісу (нагадаємо, це дуже гостре питання у відносинах між Україною та ЄС, оскільки сам мораторій був введений з порушенням усіх можливих зобов’язань Києва у цій сфері).

І цей останній законопроект зроблений з тими ж помилками, що й попередні.

Йдеться про законопроект №6035 "Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань економічної політики". Ним пропонується скасувати тимчасову заборону експорту лісоматеріалів, запровадити державну реєстрацію зовнішньоекономічних договорів на такий експорт і тимчасово,

до 1 січня 2020 року, встановити вивізне мито на ці лісоматеріали у розмірі 15% від їхньої вартості.

Автори законопроекту вважають, що такі заходи врегулюють проблемні питання у відносинах України та її партнерів за міжнародними угодами – з СОТ та ЄС.

Водночас Угодою про асоціацію з ЄС передбачено, що сторони не повинні запроваджувати будь-які вивізні мита (стаття 31). Також документ передбачає, що жодна зі сторін не повинна запроваджувати або зберігати будь-які заборони чи обмеження щодо імпорту будь-якого товару іншої сторони або експорту будь-якого товару (стаття 35).

Дійсно, з правил є винятки – у статті 294 цієї Угоди зазначається, що з метою сприяння сталому управлінню лісовими ресурсами "сторони зобов’язуються працювати разом для покращення правозастосування та управління в лісовій галузі та сприяти торгівлі легальною і сталою лісовою продукцією". 

Також є положення ГАТТ/СОТ, які дозволяють певні обмеження експорту задля "збереження природних ресурсів, які вичерпуються, якщо  такі заходи застосовуються разом з обмеженням внутрішнього виробництва чи споживання".

Насправді ніхто не заперечує – існує гостра проблема збереження лісів в Україні, і наша країна могла би скористатися правилами ГАТТ, але законодавцями не дотримана головна умова:

обмеження експорту можливе лише за умови запровадження відповідних обмежень внутрішнього виробництва та внутрішнього споживання лісоматеріалів.

Ця умова знову проігнорована.

Ініціатива запровадити державну реєстрацію лише зовнішньоекономічних договорів у цій сфері не відповідає принципам економічної політики ЄС, спрямованої на усунення зайвих бар’єрів та дерегуляцію підприємницької діяльності.

До того ж законопроект не узгоджується з п. 13 Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як позичальником та ЄС як кредитором і не відповідає кредитній угоді між Україною та Євросоюзом (щодо отримання Україною макрофінансової допомоги у сумі до 1 мільярда 800 мільйонів євро).

Як відомо, умовами виділення другого траншу кредиту передбачається необхідність утримуватися Україною від запровадження нових заходів, які обмежують або спотворюють торгівлю, відповідно до зобов’язань України перед СОТ.

Тобто невивірені законодавчі ініціативи еквівалентні не лише іміджевим, але й фінансовим втратам.

Та й задекларовану мету – врегулювати відносини з ЄС та СОТ у проблемному питанні – законопроект не вирішує. 

Стаття підготовлена за підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.