Євросоюз шукає картелі. Чому може повчитися Україна

Микола Алексюк, "Ілляшев та Партнери" _ Четвер, 20 квітня 2017, 09:37
Версія для друку Коментарі

У січні 2016 року резолюцією Європейського парламенту було заявлено, що недостатньо ефективне впровадження норм антимонопольного права коштує країнам ЄС приблизно 181–320 мільярдів євро щороку – внаслідок існування невиявлених картелів Євросоюз фактично втрачає 3% річного ВВП.

Природа таких втрат здебільшого полягає у підвищенні цін на товари та послуги для кінцевих споживачів, яке становить, за оцінкою Єврокомісії, від 17% до 30%.

Водночас дослідження, ініційовані Європейською комісією, встановили, що сукупна вигода для європейських споживачів від одних лише рішень про заборону картелів, які були ухвалені у період з 2010 по 2015 рік, становила від 1 до 10,8 млрд євро на рік. Крім того, у робочих документах Єврокомісії зустрічаються дані про те, що

рішення про заборону картелів, ухвалені впродовж останніх десяти років, опосередковано сприяли створенню 650 тисяч нових робочих місць.     

Безумовно, такі показники не могли залишитись поза увагою компетентних органів.

У березні Єврокомісія підготувала проект директиви Європейського парламенту та Ради про спонукання конкурентних відомств держав-членів ефективніше застосовувати норми конкурентного законодавства Євросоюзу та забезпечувати належне функціонування внутрішніх ринків.

Йдеться, зокрема, про застосування статей 101 та 102 Договору про функціонування Європейського Союзу, в яких визначено критерії заборонених узгоджених дій та зловживання домінуючим становищем.

У проекті Директиви визначено основні чинники, які посприяють посиленню конкурентної політики. Серед них:

- надання гарантій незалежності національним конкурентним відомствам при застосуванні статей 101 та 102 Договору про функціонування Європейського Союзу;

- надання національним конкурентним відомствам права здійснювати позапланові виїзні перевірки суб’єктів господарювання на предмет дотримання конкурентного законодавства;

- підвищення ефективності функціонування програми звільнення від відповідальності за порушення конкурентного законодавства (програма leniency);       

- забезпечення національних конкурентних відомств людськими, фінансовими та технічними ресурсами для імплементації вищезазначених норм;

- надання національним конкурентним відомствам права обшуку приміщень, в яких може знаходитись документація, або інші докази функціонування картелю (в т.ч. транспортні засоби та житло працівників суб’єктів господарювання);

- застосування пропорційних та адекватних штрафних санкцій до порушників конкурентного законодавства (у вигляді фіксованих або періодичних платежів);

- надання національним конкурентним відомствам права звертатись до суб’єктів господарювання із інформаційними запитами.

А що з цього працює в Україні?

Декілька з перерахованих заходів вже імплементовані у вітчизняне законодавство (інформаційні запити, застосування штрафів), частина з них станом на сьогоднішній день є недієвими, або потребують удосконалення (гарантії незалежності Антимонопольного комітету України, функціонування програми leniency), а прийняття деяких потребує попередніх обговорень та додаткового аналізу (наприклад, право обшуку майна працівників потенційних учасників картелю).

У будь-якому разі, згадана Директива може стати дорожньою картою для України на шляху до гармонізації вітчизняного антимонопольного законодавства з правом Євросоюзу – відповідні зобов’язання зафіксовано у статтях 254 та 255 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Так само, з огляду на наведені вище статистичні дані, в удосконаленні норм конкурентного права зацікавлені усі кінцеві споживачі – задля придбання товарів та послуг належної якості за нижчою ціною.  

 

Автор: Микола Алексюк,

адвокат ЮФ "Ілляшев та Партнери"

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

ЧИТАЙ ТАКОЖ
powered by lun.ua
ПУБЛІКАЦІЇ
Ірина Мєзєнцева, ТРК "Херсон плюс"

Свині вимагають європейських стандартів, або Чому українське сало не їдять в ЄС

Відкриття ринку ЄС може стати для українських свинарів шансом на розвиток. Однак для цього "домашнє завдання" має виконати вся країна – від органів влади до найменшого виробника. Зусиль лише лідерів ринку, найбільш зацікавлених у такому експорті, явно буде недостатньо.

Костянтин Федоренко, для Європейської правди

Тріумф ЄС або шанс реваншу популістів? Зворотний бік президентських виборів у Франції

На відміну від багатьох європейських країн, де правих підтримують виборці старшого віку, у Франції серед наймолодших виборців – до 25 років – лідирують Меланшон і Ле Пен, що дає популістам можливість для швидкого реваншу. Перед прихильниками об'єднаної Європи стоїть важливе завдання – захистити свою перемогу.



Жоель Гомбен, Паризький інститут політичних досліджень

Франція на фініші виборів. 4 фактори, що впливають на остаточний результат

Ці вибори можуть повністю змінити політичний ландшафт Франції... Виходячи з усіх прогнозів, у другий тур вийдуть Макрон і Ле Пен. Кого з них підтримають традиційні виборці консерваторів і соціалістів?

Дмитро Шемелін, юридична фірма "Астерс"

Бойова нічия в Гаазі: чому перший раунд у Суді ООН не визначив переможця

Коли результат битви не є очевидним, кожна зі сторін оголошує про свою перемогу. Те саме сталося і в Гаазі: наказ Міжнародного Суду ООН і Росія, і Україна поспішили записати у свій актив. Тож з’ясуймо, що сталося насправді, з урахуванням завдань обох сторін...


АВТОРИЗАЦІЯ


УВІЙТИВІДМІНИТИ
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter