Автоперевезення за європейськими правилами: чому це так важливо

Вівторок, 16 жовтня 2018, 11:50 — , заступник глави Мінінфраструктури

Рівень аварійності за участю вантажних автомобілів у 2017 році зріс на 14%. І це не єдина проблема у галузі.

Зокрема, за даними Дежстату, пасажирообіг у сфері автомобільного транспорту у січні−червні 2018 року скоротився порівняно з показником аналогічного періоду минулого року на 1,6% – до 16 868,6 млн пасажиро-кілометрів, а кількість перевезених пасажирів скоротилася на 5,0% – до 961,5 млн.

А на додачу, за даними Укртрансбезпеки, на сьогодні із 86 639 суб’єктів господарювання у сфері автомобільного транспорту 51 450 суб’єктів провадять господарську діяльність з внутрішніх перевезень вантажів без отримання ліцензії, що становить 59,4% загальної кількості автомобільних перевізників.

Чи здатна Угода про асоціацію з ЄС допомогти вирішити ці проблеми?

Так, адже чималою мірою корінь проблеми полягає у тому, що певні положення закону "Про автомобільний транспорт" вже застаріли та не можуть використовуватись у зв’язку із зобов’язанням України щодо імплементації Регламенту (ЄС) № 1071/2009, що запроваджує загальні правила стосовно умов допуску до роботи операторів автомобільних перевезень та скасування Директиви Ради № 96/26/ЄС.

Як наслідок, при виконанні перевезень вантажів та пасажирів автомобільним транспортом у внутрішньому та міжнародному сполученні не врегульовані повною мірою питання: а) ліцензування автомобільних перевезень; б) процедури оформлення, видачі, контролю відповідних свідоцтв професійної компетентності менеджерів (управителів) з перевезень.

Безпека руху, нові рейси та протидія РФ: міжнародний вимір роботи Мінінфраструктури

Що робити та хто винен?

Проблема є в правовому регулюванні − необхідно привести законодавство України у відповідність до права Європейського Союзу та створити відповідну нормативно-правову базу. Це надасть однакові умови для застосування спільних правил допуску до діяльності оператора вантажних та/або оператора пасажирських автомобільних перевезень і, таким чином, забезпечить чесні умови конкуренції на ринку.

Також ефективним рішенням буде впровадження видачі в Україні свідоцтв професійної компетенції менеджерів (управителів) з перевезень, запровадження ліцензування на внутрішніх вантажних перевезеннях.

Мінінфраструктури розробило законопроект, яким пропонується імплементація Регламенту (ЄС) № 1071/2009, що запроваджує загальні правила стосовно умов допуску до роботи операторів автомобільних перевезень.

Для перевізників передбачається покращення умов бізнесу за рахунок:

- зменшення корупції завдяки чітко прописаним нормам державного регулювання та розподілу сфери відповідальності між органами виконавчої влади;

- створення справедливих і прозорих правил допуску на ринок, застосування умов до запровадження чесної конкуренції щодо бездоганної ділової репутації, фінансового стану, професійної компетентності менеджера (управителя) перевезень, створення державного реєстру перевізників.

Для споживачів транспортних послуг – підвищення якості та безпеки перевезень за рахунок:

- запровадження рівних та прозорих правил допуску до ринку перевезень на підставі вимог бездоганної ділової репутації, фінансового стану та професійної компетентності;

-  установлення вимог професійної компетентності та відповідальності персоналу.

Як швидко ми можемо очікувати на зміни?

Для впровадження норм європейського законодавства законом передбачається перехідний період від 1 до 5 років. Проте вже зараз Мінінфраструктури пропонує створити Реєстр автомобільних перевізників, систему визначення рівня професійної компетентності менеджерів (управителів) з перевезень. Також наразі посилюється відповідальність за порушення ліцензійних умов або здійснення діяльності без отримання ліцензії.

Безпека руху, нові рейси та протидія РФ: міжнародний вимір роботи Мінінфраструктури

Крім того, в парламенті вже рік як зареєстровано законопроект №7386 про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність з актами Європейського Союзу. Ми в свою чергу врахували зауваження парламентських комітетів з транспорту та євроінтеграції, профільних асоціацій та експертного середовища.

Щоб не втрачати час для виконання зобов’язань України відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС, ми готові у разі ухвалення законопроекту в першому читанні доопрацювати або у разі відхилення Верховною радою – подавати урядовий законопроект. 

Висновок: в автомобільному транспорті треба рухатись і не стояти на місці, бо від цього залежать не тільки відносини з країнами Європейського Союзу, але й розвиток експорту та економіки України. Ці реформи потрібні, адже вони допоможуть досягнути сталого розвитку автомобільного транспорту, забезпечать зростання та поповнення бюджету.

Крім того, рівень аварійності та забезпечення соціальних зобов’язань знизиться. І це реально, для цього треба лише упорядкувати державне регулювання та розподілити функції органів виконавчої влади, удосконалити правові засади діяльності, державного контролю на автомобільному транспорті, а також прийняти чесні правила роботи на ринку перевезень та зменшення корупції.

Таким чином ми зможемо захистити ринок перевезень від конкурентів, забезпечивши конкурентоздатність українських перевізників.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.