ЄС посилить контроль в інтернеті: як це відіб'ється на українцях

П'ятниця, 19 квітня 2019, 12:00 - Марія Коваль, "Ілляшев та Партнери"

Незважаючи на серйозне протистояння багатьох європейських фахівців, Європейський парламент таки ухвалив більш ніж суперечливу Директиву про авторське право на Єдиному цифровому ринку ЄС. Це рішення раз і назавжди докорінно змінить спосіб використання інтернету громадянами ЄС, творцями контенту і онлайн-платформами.

І поки багато хто з європейців збирає голоси за скасування цього рішення – відповідна петиція на веб-сайті www.change.org зібрала понад 5 мільйонів підписів, поставивши тим самим рекорд, – варто уважніше вивчити цей документ і його вплив на Україну.

Найбільше обурення викликали дві статті цієї Директиви.

Стаття 15 Директиви, яку назвали "податком на лінки" ( "link tax"), встановила зобов'язання для новинних агрегаторів і пошукових сайтів, таких як Google і Facebook, укладати ліцензійні угоди і платити журналістам, авторам і видавцям новин за показ фрагментів новин або посилання на новинні репортажі на інших сайтах. Директивою закріплено, що видавці "можуть отримувати справедливу і відповідну винагороду за цифрове використання своїх публікацій постачальниками послуг інформаційного суспільства".

Насправді європейські країни можуть вимагати від інтернет-платформ отримувати спеціальний дозвіл друкованих новинних видавництв для розміщення в інтернеті посилань на їхні статті, однак така вимога стосуватиметься тільки інтернет-платформ, у зв'язку з чим виникає питання, як буде врегульована ситуація, якщо, наприклад, користувачі інтернет-платформи захочуть самі розмістити посилання на будь-яку статтю новинних видавництв.

Більше того, наразі остаточно не зрозуміло, як працюватиме ця стаття, а саме за використання якого обсягу фрагмента публікації інтернет-платформам треба буде платити. Директива встановлює, що платформи не повинні платити, якщо вони діляться "простими гіперпосиланнями, які супроводжуються окремими словами". Водночас, якщо враховувати те, що практично всі посилання на будь-які публікації містять окремі слова, швидше за все, інтернет-платформам доведеться платити за будь-яке використання статей.

Це та інші не зовсім очевидні питання щодо даної статті Директиви мають ще доопрацювати і уточнити у своїх національних законодавствах країни Європейського Союзу, на що їм відведено два роки.

Що означає ця стаття Директиви для України? Очевидно, що поки Україна не є членом ЄС, норми Союзу не поширюють свою дію на Україну.

Однак правила Європейського Союзу діятимуть для українських інтернет-платформ, які доступні на території ЄС. Більше того, після імплементації цієї статті в національні законодавства країн-членів Євросоюз з часом може зажадати і від України внести в національне законодавство відповідні зміни для наближення українського законодавства у сфері авторського права до норм ЄС.

Стаття 17 Директиви вимагає від інтернет-платформ отримувати дозволи від правовласників, наприклад шляхом укладення ліцензійних угод, для розміщення в інтернеті їхніх творів. При цьому Директивою встановлено, що

за відсутності дозволів від правовласників саме інтернет-платформи нестимуть відповідальність за розміщення таких творів.

Які мінуси несуть у собі положення даної статті? Можна припустити, що інтернет-користувачам тепер буде доступний набагато менший обсяг контенту, оскільки вони зможуть розміщувати тільки той контент, на який у них є дозвіл.

Більше того, самі інтернет-користувачі не зможуть розміщувати свій контент для інших користувачів навіть на законних підставах.

Також виникає питання, пов'язане зі скаргами на контент в інтернеті: виходить, що заблокувати будь-який веб-сайт буде можливо без подання окремої заяви про порушення авторського права, а просто під приводом порушення умов його розміщення, тобто інтернет-платформи видалятимуть будь-який контент за будь-якого натяку на порушення авторського права без розгляду. Це своєю чергою може призвести до зловживань з боку конкурентів і будь-яких зацікавлених недобросовісних осіб.

Очевидно, що для обміну контентом інтернет-платформи зобов'язані будуть перевіряти його в момент завантаження або одразу після. Тому логічно, що інтернет-платформи повинні будуть запустити спеціальні системи моніторингу завантаження контенту (фільтри).

Це, безумовно, потребуватиме чималих інвестицій у спеціальне програмне забезпечення, яке фільтруватиме і відстежуватиме завантаження контенту. Швидше за все, інтернет-платформам доведеться ще й додатково наймати фахівців, оскільки очевидно, що такі вимоги додадуть компаніям багато роботи.

Хто ж виграв від появи цієї норми? Насамперед – творці контенту.

Тепер вони зможуть краще контролювати використання належного їм контенту.

При цьому запровадження відповідальності інтернет-платформ є для творців більш ніж позитивним моментом, оскільки тепер механізм припинення порушень авторського права стане для творців більш зрозумілим і простим, а саме: проблеми з пошуком винної особи, яка розмістила контент на порушення авторського права, тепер немає.

Що означає ця стаття для України? Беручи до уваги те, що великі інтернет-платформи, такі як YouTube, Facebook, Google News, швидше за все, встановлять єдину систему фільтрації контенту, вони не робитимуть різниці між різними територіями, оскільки це складно і технологічно, і фінансово.

Тому можна припустити, що механізм блокування контенту набагато спроститься і в Україні. Платформи просто будуть перестраховуватися і блокувати контент без детального розгляду і з'ясування, подана заявка на блокування громадянином Євросоюзу чи ні.

Загалом варто визнати правоту тих, хто називає ухвалені норми спробою обмеження права на інформацію. У що виллються нововведення, закріплені в Директиві, зможе показати тільки багаторічна практика дотримання цих норм.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора