Складнощі акредитації. Чому європейські сертифікати не можна отримати в Україні?

П'ятниця, 3 квітня 2015, 14:30 — Юрій Панченко, Європейська правда

Український бізнес несе чималі витрати в разі виходу на ринки ЄС. Це одна з причин нинішнього падіння експорту до Європи.

Чи можливо зменшити ці витрати? І що робить уряд для спрощення торгівлі з Євросоюзом?

Одним з кроків, що здатні істотно "здешевити" вихід українського бізнесу в ЄС, є адаптація в Україні європейської системи сертифікації. І ось тут є чималі проблеми, вирішити які Мінекономрозвитку поки що виявилося не під силу.

Сертифікацію в Україні здійснюють приватні компанії, проте дозвіл (акредитацію) на таку діяльність видає їм Національне агентство з акредитації України (НААУ).

Це державна структура, що діє на принципах самоокупності. Важливо, що за нормами ЄС видачею таких ліцензій в країні може займатися лише один орган, а тому швидкість переходу України на техстандарти ЄС багато в чому залежить саме від НААУ.

З першого погляду ситуація з роботою нацагентства зовсім не виглядає жалюгідною. Станом на сьогодні НААУ має право видавати ліцензії, що приймаються ЄС за п'ятьма з шести можливих смуг (позицій). Для порівняння, серед країн СНД лише Казахстан має право видавати ліцензії лише по одній позиції.

Отже, згідно з Угодою між НААУ та Європейською асоціацією з акредитації, українське нацагентство має право видавати акредитацію на діяльність калібрувальних і вимірювальних лабораторій; органів сертифікації персоналу; органів сертифікації систем менеджменту; органів сертифікації продукції, послуг та процесів; а також інспекційних органів.

Однак останню смугу, що дає право на акредитацію органів сертифікації продукції, послуг і процесів, Україна так і не отримала.

А саме це є наважливішою для бізнесу опцією. Сертифікація продукції охоплює видачу сертифікатів, прийнятих в ЄС, на весь спектр вироблених в Україні товарів: від продуктів харчування до високих технологій. По суті, її отримання і повинно було стати довершенням роботи НААУ, що відкриває перед українським бізнесом європейську перспективу.

Можливість отримати право на таке ліцензування у НААУ була у жовтні минулого року, однак агентство провалило відповідну перевірку. "Перездача" відбудеться в травні нинішнього року. Однак занадто багато факторів вказує на те, що і її результат не буде кращим.

До "Європейської правди" звернулися співробітники НААУ, які заявили, що за останні два роки – з моменту затвердження на посаді нового глави агентства Володимира Рущака (попереднім місцем роботи якого було керівництво фракцією Партії регіонів в одній з міських рад Донецької області) – робота з адаптації української системи акредитації фактично зупинилася. Більше того, проведене зараз в нацагентстві скорочення кадрів насамперед стосується фахівців, які спеціалізувалися на "євроінтеграції" відомства і пройшли програми підвищення кваліфікації, що фінансуються ЄС.

Їхні побоювання викладені у відкритому листі до керівництва країни, підписаному співробітниками нацагентства.

натисніть для перегляду документа (pdf)

Ці побоювання поділяють і експерти. "Власне, за останні два роки НААУ перетворилося на комерційну фірму, яка торгує акредитаціями. За таких умов про жодну адаптацію до євростандартів просто не йшлося", – говорить віце-президент Американської торговельної палати Тарас Качка.

Якою була відповідь Мінекономрозвитку? Поки в міністерстві не відповіли на запит ЄвроПравди. Однак їхні дії самі ілюструють розуміння проблеми.

У міністерстві вже намагалися минулого року провести масштабну перевірку діяльності НААУ, однак вона наштовхнулася на протести з боку єврочиновників.

"У міністерстві підставилися, допустивши конфлікт інтересів. Оскільки в Україні практично немає фахівців з акредитації, до перевірки були залучені фахівці діючих лабораторій. Це дозволило НААУ скаржитися на тиск з боку влади", – каже експерт з юридичних питань Проекту ЄС з усунення технічних бар'єрів у торгівлі між Україною та ЄС Дмитро Луценко. За його словами, уникнути цієї колізії можна було, від початку запросивши для участі в перевірці фахівців тієї ж Європейської асоціації з акредитації.

При цьому в Мінекономрозвитку нещодавно повернулися до перевірки роботи НААУ, вимагаючи пояснити бездіяльність Ради з акредитації.

У будь-якому випадку скандал навколо нацагентства ще більше знижує шанси на проходження НААУ останньої смуги.

Більш того, припускає Дмитро Луценко, у разі тривалого конфлікту можлива ситуація, коли Європейська асоціація з акредитації відкличе вже видані НААУ дозволи. Втім, останній сценарій, за словами Тараса Качки, поки все ж є малоймовірним.

Тепер спробуємо оцінити, що означає ця затримка для українського бізнесу.

"Безумовно, українські компанії і зараз отримують європейські сертифікати, однак для цього вони звертаються до лабораторій країн ЄС. Це набагато дорожче, а крім того, у разі адаптації української системи акредитації до європейської ці гроші залишалися б в країні", – пояснює Тарас Качка.

Крім того, зараз український експортер оплачує дві сертифікації – вітчизняну та європейську, що вже точно не сприяє конкурентоспроможності його продукції.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.