Антикорупційні реформи йдуть у зворотному напрямку: відкритий лист до ЄС

Реанімаційний пакет реформ _ Середа, 06 грудня 2017, 09:37
Версія для друку Коментарі

Численні скандали останнього часу, що фактично заблокували роботу антикорупційних органів, викликають побоювання щодо бажання влади "відкрутити назад" принаймні частину з проведених реформ.

Ці побоювання, а також заклик тиснути на українську владу, представники українського громадянського суспільства виклали у відкритому листі до високого представника ЄС з питань зовнішньої політики і безпеки Федеріки Могеріні та інших високопосадовців ЄС. Копію листа направлено прем'єр-міністру України Володимиру Гройсману.

Оригінал листа розміщено на сайті "Реанімаційного пакету реформ". "Європейська правда" є одним із підписантів цього листа. 

* * * * *

Шановна віце-президенте Могеріні!

Від імені громадянського суспільства України та реформаторської спільноти ми звертаємося до Вас щодо питання оцінки процесу реформ, що відбувається з моменту підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Ми хочемо відзначити вагомі результати, яких досягла Україна, зокрема у сферах розслідування корупції серед високопосадовців та забезпечення прозорості, що значною мірою стало можливим завдяки зусиллям, підтримці та інвестиціям Європейського Союзу та його держав-членів.

Проте чим більш загрозливою стає антикорупційна реформа для інтересів політичних еліт, тим більшим стає тиск та спротив, з якими вона стикається. Саме тому, щоби забезпечити подальший прогрес у боротьбі з корупцією та запобігти відступу в реалізації антикорупційної реформи,

ми закликаємо Європейський Союз продовжувати уважно стежити за ходом впровадження реформ у цій сфері

та забезпечити подальшу допомогу у досягненні їх конкретних результатів.

Рішення українського народу стати на шлях до європейської інтеграції, що спровокувало протести в рамках Євромайдану ще в 2014 році, та подальший процес імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС стали важливою віхою для всебічної трансформації України на шляху до створення демократичної держави із забезпеченням верховенства права.

Положення Угоди про асоціацію стали потужним інструментом для подальших реформ, спрямованих на знищення корупції та посилення справедливості, належне управління та дотримання прав людини.

Ці події також суттєво посилили роль активного громадянського суспільства, що дозволило йому стати рушійною силою у процесі українських реформ.

У судочинстві впровадження реформ уже дало низку відчутних результатів: створено інституційну основу для незалежного розслідування та судового переслідування корумпованих чиновників вищої ланки та одну з найсучасніших електронних систем у світі, де державні службовці та політики повинні оприлюднювати інформацію про свої приватні активи.

У сфері державних закупівель, управління державними фінансами та доступу до державних та громадських баз даних, що мають соціальне значення, встановлено високі стандарти прозорості державних установ. Окрім того, один з найбільш корумпованих державних органів – ДАІ,  у рамках комплексної реформи правоохоронних органів було трансформовано у Національну поліцію України.

Разом із реалізацією усіх цих заходів українське суспільство поступово розвиває нульову терпимість до корупції.

Проте зараз у сфері боротьби з корупцією спостерігається рух у зворотному напрямку.

Перевірка електронних декларацій державних службовців саботується, більшість справ, пов'язаних з корупцією, місяцями не розглядаються українськими нереформованими судами, а Національне антикорупційне бюро, нещодавно створене в Україні антикорупційне агентство, зазнає тиску з боку інших інституцій, що представляють стару систему зі своїми політичними інтересами.

Окрім цього, протягом минулого року українські активісти громадянського суспільства та неурядові організації систематично піддавалися дискримінації та навіть фізичним нападам, особливо в регіонах.

Для просування впроваджених реформ та запобігання їх згортанню важливою є тісна співпраця між громадянським суспільством України та міжнародними партнерами.

А саме ми хотіли б підкреслити такі заходи, які ми закликаємо наших європейських партнерів рішуче підтримати:

створення незалежного антикорупційного суду, який буде обрано за участю міжнародних експертів, згідно з рекомендаціями Венеціанської комісії;

захист Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) від подальших нападів (обмеження повноважень НАБУ у кримінальних провадженнях, перешкоджання у розслідуванні незаконного збагачення та подання неправдивої інформації в електронних деклараціях, скорочення списку посадових осіб, що підпадають під юрисдикцію НАБУ, відкриття кримінальної справи Генеральною прокуратурою проти директора НАБУ, відкриття адміністративної справи Національним агентством з питань запобігання корупції проти директора НАБУ, численні спроби призначити лояльного до правлячих еліт аудитора НАБУ тощо);

- перезавантаження Національного агентства з питань запобігання корупції шляхом здійснення кадрових змін серед керівництва (відкритий та прозорий конкурс за участю міжнародних експертів), прийняття агентством автоматичних модулів перевірки е-декларацій державних службовців на свій баланс та введення їх в експлуатацію для забезпечення прогресу у перевірці електронних декларацій.

скасування зобов’язання активістів громадянського суспільства подавати електронні декларації аналогічно державним посадовим особам (відповідне законодавче положення набирає чинності з 1 січня 2018 року);

- негайне припинення будь-яких видів переслідувань (фізичний тиск, кампанії з дискредитації ЗМІ та додаткове регуляторне навантаження) активістів та організацій громадянського суспільства.

Угода про асоціацію є маяком для подальшої трансформації України та реалізації системних реформ. Крім того, умови програм допомоги ЄС, які Україна взяла на себе зобов'язання виконувати, виявилися одними із найпотужніших інструментів ефективної підтримки реформ.

Проте, як випливає з нещодавньої заяви Європейської комісії від 1 грудня, Комісія не надасть останній транш макрофінансової допомоги Україні, поки не буде здійснено чотири основні заходи у сфері боротьби з корупцією та у сфері економіки.

Це рішення є ще одним підтвердженням недостатності прогресу у просуванні програми реформ в Україні та чітким сигналом, що темпи реалізації реформ слід значно пришвидшити.

Тому напередодні 4-го щорічного засідання Ради асоціації Україна-ЄС, що відбудеться 8 грудня, та дня боротьби з корупцією в Україні 9 грудня

ми хотіли б просити Вас настійно закликати уряд України виконувати свої антикорупційні зобов'язання,

включно з переліченими вище, і підкреслити можливі наслідки подальшого відхилення від процесу реформ в Україні.

Ми вдячні Вам за розгляд цього листа й віримо, що тільки разом з нашими міжнародними партнерами, зокрема Європейським Союзом та його державами-членами, ми зможемо побудувати правову державу та зробити демократичні перетворення в Україні незворотними.

Підписанти:

Коаліція громадських організацій та експертів "Реанімаційний пакет реформ" (об'єднує 81 ГО)

Transparency International Україна

Центр демократії та верховенства права (CEDEM)

Антикорупційний штаб

Центр економічної стратегії

Центр політико-правових реформ

Центр UA

Центр політичних студій і аналітики "Ейдос"

Фундація DEJURE

Фонд "Демократичні ініціативи ім. Ілька Кучеріва"

Інститут Євро-Атлантичного співробітництва

Європейська правда

Європа без бар'єрів

Інтерньюз-Україна

Український незалежний центр політичних досліджень

Благодійний фонд "Пацієнти України"

Центр локального самоврядування

Платформа прав людини

Лабораторія демократичних трансформацій 

Центр громадянського представництва "Життя"

Культурна асамблея

powered by lun.ua
ПУБЛІКАЦІЇ
Юрій Панченко, Європейська правда

Уряд на свята: що стоїть за ротацією польської влади

Пауза у реконструкції уряду Польщі одночасно означає збереження нинішнього курсу щодо України. Головний дипломат поки зберігає свою посаду, а отже, найближчі півтора місяці МЗС Польщі продовжить старанно торпедувати відносини з Україною.

Сергій Сидоренко, Таллінн-Сауе-Київ

Інтернет-врядування та українські реалії: чи можливо повторити зразкову естонську реформу

Надто часто доводиться чути: "Естонія – не Україна". Мовляв, у нас сільське населення, низька комп'ютерна грамотність, відсутність комп’ютерів у людей... Лунають тисячі причин, через які нібито "ми так не зможемо". Але насправді цей стереотип легко зруйнувати...







Сергій Сидоренко, Європейська правда

Досить неправди: що не так в українсько-угорському освітньому конфлікті

Українське питання в Угорщині – яскрава ілюстрація терміну "пост-правда". Байдуже, якою є реальність; важливо, що про неї кажуть. Фраза про повну заборону навчання угорською, згадана в заяві МЗС, не обмежується лише урядовим сайтом...

Павло Клімкін, міністр закордонних справ України

Старші брати лишилися в минулому: Павло Клімкін про вимоги щодо освітнього закону

Наш намір посилити в Україні позиції української мови викликав у сусідів спонтанний протест. Виходить, що Україні не дозволено те, що дозволено решті країн, виходить, що українці мали б і надалі залишатися комфортними для всіх.

Олена Омельченко, «Ілляшев та Партнери»

ЄС посилює торговельний захист: що треба врахувати Україні

ЄС пішов на масштабні зміни законодавства про боротьбу з демпінговим імпортом. При ухваленні рішення про запровадження захисних заходів буде враховуватися частка держави в економіці, незалежність фінсектора і навіть соціальні та екологічні стандарти.


АВТОРИЗАЦІЯ


УВІЙТИВІДМІНИТИ
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter