Польща як вікно в Європу: досвід українського виробника

Середа, 21 жовтня 2015, 09:35 — Андрій Бичковський, підприємець

Українська економічна криза останніх років диктує свої умови для вітчизняних бізнесменів. До того ж недосконала система оподаткування, сурові правила гри на виживання для малого та середнього бізнесу змушують підприємців шукати альтернативні географічні майданчики для розвитку своєї справи.

В умовах євроінтеграційного руху країни для багатьох постає питання про виведення бізнесу на європейські ринки.

Світова практика та досвід українських колег показують, що оптимальним варіантом для масштабування бізнесу в Європу є саме Польща.

Географічна близькість, майже відсутні комунікативні бар’єри, рідний менталітет та благополучний інвестиційний клімат роблять країну привабливою для світових інвесторів, а також підприємців із сусідніх держав. 

У 2013 році ми разом з партнером Максимом Янковичем відкрили у Варшаві філіал нашого українського підприємства "Ленточка" під назвою Cintapunto. Незважаючи на вже відпрацьовану бізнес-модель в Україні та її швидку трансформацію на західний ринок, перші кроки вимагали детального аналізу бізнес-клімату країни та особливостей польського ринку.

Перша й чи не найголовніша особливість Польщі – прозоре ведення бізнесу, що передбачає відсутність корупції та бюрократії, таких властивих пострадянським країнам.

Спілкування з митницею чи податковою не супроводжується жодними складнощами та непорозуміннями. Якщо підприємець має певні зауваження та питання до роботи державних органів, він може подати на них скаргу, що буде розглянута протягом декількох годин, а проблема буде вирішена на користь "постраждалого".

На жаль, в Україні така практика не користується популярністю, тому й із закоренілою системою державних структур ніхто не має ані бажання, ані часу сперечатися. Прозорі тендери й закупки, проста процедура реєстрації компанії з повним пакетом документів, що займає тиждень та коштує близько 200 євро, швидке повернення ПДВ та адекватна система оподаткування – усі ці злагоджені механізми "спокушають" тисячі підприємців з усього світу інвестувати саме в польське бізнес-середовище.

До того ж, у Польщі працює велика кількість державних програм з підтримки малого й середнього бізнесу.

Наприклад, район Любліна вважається вільною економічною зоною, де можна організувати підприємство, що буде звільнено від оподаткування до 2020 року. Також пропонуються технічні парки й усі необхідні умови для розвитку бізнесу за такою програмою.

Ще один приклад того, як Польща сприяє розвиткові компанії – спеціальна програма, за якою держава протягом року виплачує заробітну платню замість підприємця, якщо той працевлаштував випускника польського вишу одразу після його закінчення. Це передбачає виплату заробітної платні державою, а не підприємством протягом року, якщо підприємець працевлаштував випускника польського вишу одразу після його закінчення. Такі програми ЄС дозволяють зайти на ринок та збільшити капіталізацію бізнесу.

Опинившись на польському ринку, підприємець має бути готовий до потужної конкуренції. Враховуючи членство країни в ЄС, ринок Польщі відкритий для більш економічно впевнених та розвинутих держав.

Однак українські підприємці також мають шанси процвітати на ринку Польщі, дотримуючись при цьому правил здорової конкуренції. Для цього варто лише продумати стратегію з утримання конкурентоспроможних цін.

У Польщі це можливо за рахунок дотримання необхідних стандартів виробництва й зберігання порівняно низької собівартості сировини. Ми, наприклад, знижуємо цінник на продукцію за рахунок того, що не експортуємо її з України, а розповсюджуємо країнами Європи з польських складів, завдяки чому не обтяжуємо товари митом.

Обираючи країну як потенційну стартову платформу для запуску бізнесу на західних ринках, багато підприємців роблять вибір на користь Польщі, враховуючи легкість сприйняття та вивчення польської мови.

Бізнесмен не має володіти досконало польською: зазвичай для того, щоб мати уявлення, про що говорять польські партнери, достатньо знати розмовну польську та основні терміни бізнес-лексики.

Проте це не стосується найманого персоналу. Якщо маєте ресурси, варто працевлаштовувати виключно польськомовний персонал – це забезпечить налагодженість роботи та заощадить бізнесменові час та кошти.

До того ж польськомовний співробітник – це можливість налагодити контакт з місцевим клієнтом, та у перспективі – здобути його лояльність до компанії. Адже він допоможе зрозуміти специфіку польського ринку та потреби потенційної клієнтури.

Загалом Польща відкрита до міжнародного співробітництва, демонструє доброзичливе ставлення до українського бізнесу та інвестицій, забезпечує пільгами певні групи підприємців та пропонує безліч програм з підтримки малого та середнього бізнесу.

Україна ж наразі має запроваджувати економічно прозорі системи для ведення бізнесу, створювати необхідні умови для його розвитку та дотримуватися правил добросовісної конкуренції.

Тоді всі "блудні сини" повернуться в українське бізнес-середовище.

 

 

Автор: Андрій Бичковський,

засновник компаній "Ленточка" та Cintapunto

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.