Реальність та міфи навколо суперечки про нові паспорти

П'ятниця, 15 квітня 2016, 11:36 — Володимир Швачко, ДП "Документ"

У Верховній раді України на розгляді знаходиться законопроект № 3224, вкрай необхідний для запровадження паспорту громадянина України у формі ID-картки та створення принципово нової системи ідентифікації осіб на основі Єдиного державного демографічного реєстру (ЄДДР).

Нормами цього законопроекту також передбачено надання ДП "Документ" та ЦНАП місцевих держадміністрацій та органів самоврядування статусу уповноважених суб’єктів ЄДДР.

Тобто без жодних бюджетних витрат центри "Паспортний сервіс" можуть бути трансформовані в Центри прийому документів у суб’єктів звернення.

Створений таким чином фронт-офіс цілком нейтралізував би будь-які  корупційні ризики, адже клієнт, що звернувся по оформлення паспортних документів, не стикався б із посадовою особою, яка ухвалює рішення в Центрі обробки документів.

Втім, ці плани викликають численну критику. Ми звикли до критики, а її конструктивний характер обов’язково використовується для вдосконалення роботи з обслуговування населення.

Та для деяких осіб критика стала другою професією.

Спочатку вони заявляли, що людей примушують звертатися до центрів "Паспортний сервіс", де є оптимальне зонування приміщень, електронна черга, максимальна автоматизація обслуговування, використання програмних рішень власної розробки, що дозволяє скоротити час прийому громадян на робочих станціях і збільшити їхню пропускну спроможність у 2–2,5 рази, застосування повної відеофіксації процесу обслуговування, що виключає будь-які корупційні прояви.

Останній аргумент противників цієї реформи - діяльність ДП "Документ" нібито противоправна, оскільки воно надає адміністративні послуги, що заборонено законом України "Про адміністративні послуги".

Так це чи ні?

Закидаючи підприємству надання адміністративних послуг, опоненти жодного разу не пояснили їх зміст та не згадали статтю 1 цього закону, яка чітко визначає, що адмінпослуга – це результат здійснення суб’єктом надання адміністративних послуг владних повноважень, спрямованих на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків суб’єкта звернення відповідно до закону.

ДП "Документ" ніколи не мало і не має таких владних повноважень і не здійснює жодних дій, які законодавець визначає як надання адміністративних послуг.

За відсутності аргументації для спростування очевидного опоненти висувають чергове твердження: незважаючи на те, що підприємство не розглядає по суті заяви про надання адміністративних послуг, не приймає відповідних рішень, не оформлює результат адміністративної послуги та не видає заявнику такого результату, сам прийом підприємством заяви від суб’єкта звернення для її передачі суб’єкту надання адміністративної послуги - це нібито і є надання адміністративної послуги.

При такому довільному застосуванні норм законодавства і кожного працівника пошти, який відповідно до статті 9 закону України "Про адміністративні послуги" приймає з оплатою від суб’єктів звернення заяви на оформлення різноманітних адміністративних послуг для їх подальшого надсилання до конкретного суб’єкта надання адміністративних послуг, також можна визначити суб’єктом надання адміністративних послуг. Але це нонсенс.

Можливо, у майбутньому громадяни не звертатимуться до працівників пошти, фахівців ДП "Документ", адміністраторів центрів надання адміністративних послуг, а замовлятимуть послугу з оформлення паспортних документів по інтернету з доставкою додому, як це вже робиться за кордоном.

Але потрібно рахуватися з реаліями сьогодення. Центри "Паспортний сервіс" щодня приймають в середньому понад півтори тисячі суб’єктів звернення, що залежно від регіону становить від 15% до 20% від загальної кількості громадян, які звертаються з міграційних питань.

Це дозволяє не лише розширити мережу пунктів прийому документів, у тому числі для оформлення біометричних паспортів, розмежувати людські потоки та зменшити черги, а й в умовах скорочення працівників підрозділів міграційної служби суттєво зменшити функціональне навантаження на залишену чисельність держслужбовців.

ДП "Документ" не є органом державної влади і не реалізує жодних владних повноважень та делегованих йому функцій, які змінюють права та обов’язки суб’єктів звернення.

Але будь-які наші дії, які, на думку громадянина, є неправомірними та противоправними, можуть бути оскаржені в судах загальної юрисдикції. Проте ми тішимось, що таких випадків не було, а завдяки європейським стандартам обслуговування ми отримали підтримку людей і будемо збільшувати зусилля для збереження такої довіри.

У найближчий час вивчимо можливість розширення асортименту сервісних послуг для задоволення потреб населення.

 

Автор: Володимир Швачко,

генеральний директор ДП "Документ"

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.