Останній торговий партнер СНД. Статистика зовнішньої торгівлі українських регіонів

Понеділок, 28 березня 2016, 15:45 — Юрій Панченко, Європейська правда

"Європейська правда" продовжує публікацію закритих статистичних даних, присвячених зовнішній торгівлі окремих українських регіонів.

Наприкінці минулого року Держстат визнав значущість цих даних і включив їх до своєї відкритої статистики, проте з нинішнього року знову припинив викладати ці дані у відкритий доступ.

Разом з тим, ці дані демонструють, як окремі українські області пристосовуються до нових умов торгівлі. Частина з них вже почала користуватися перевагами, які дає Україні безмитний експорт в ЄС (нагадаємо, що режим вільної торгівлі повноцінно запрацював лише з початку нинішнього року, але до цього мита були обнулені в режимі автономних преференцій), а частина областей ніяк не може знайти альтернативу російському ринку.

Аналіз минулорічної статистики показує, що залежних від ринку СНД областей в Україні стає все менше. Більш того, майже не залишилося областей, де експорт в СНД займає 50% і більше.

Останнім українським регіоном, який зберіг високу залежність від колишнього радянського ринку, виявилася Харківщина.

Частка СНД у структурі її експорту складає рівно 50%, тоді як двома роками раніше – у 2013 році – цей показник становив 66%. Водночас частка експорту в ЄС зросла з 11% до 16%, тобто частина вивільненої частки торгівлі забрали на себе альтернативні ринки.

Такі показники роблять Харківщину найбільш вразливою до нового загострення російської торговельної війни. При цьому від обмеження російського транзиту страждає експорт до третіх країн, а їхня частка в Харківській області займає 34%.

Лише два роки тому, за підсумками 2013 року, в Україні було 5 областей, у яких більше половини експорту було зав'язано на Росію та інші країни СНД. І ще в 13 регіонах частка експорту в СНД була вища, ніж до Європи (зараз – в п'яти).

І навіть в 2014 році ситуація суттєво відрізнялася від нинішньої.

Ще рік тому високу залежність від РФ показувала і сусідня Сумська область. Однак за рік частка експорту в СНД впала з 60% до 46%, а частка європейського експорту, навпаки, зросла з 19% до 25%.

При цьому Сумська область – одна з небагатьох, що показали реальне зростання експорту в Європу, – за підсумками минулого року він зріс на 8%.

І нарешті, залежність від ринків СНД зберігається на Донбасі, а точніше – в Луганській області. Хоча тепер частка луганського експорту в СНД нижча 50%, звертає увагу той факт, що за минулий рік частка експорту в СНД зросла, а постачань до Європи – впала.

Більш того,

нині питома вага експорту "на схід" в Луганській області навіть вища, ніж у довоєнному 2013 році.

І це при тому, що статистика Держстату фіксує лише дані підприємств, які перебувають поза контролем терористів. А отже, збільшення залежності від російського ринку спрощує можливість "розгойдати ситуацію" в регіоні.

Тому дуже тішить, що сусідня Донеччина показує зворотну динаміку. Частка країн СНД там впала до 22%, а частка Європи – зросла до 47%, і це найвищий показник на схід від Дніпра!

І нарешті, якщо за підсумками 2014 року експорт до Європи охоплював понад 50% в структурі торгівлі лише 5 українських областей, то рік потому їх стало 8 – додалися Чернівецька, Рівненська і Житомирська області.

Для збільшення натисніть на зображення 

Втім, не слід забувати, що переформатування українського експорту відбувається в умовах падіння економіки. У такій ситуації часто зростання частки Європи забезпечувало стрімке падіння експорту в СНД (в першу чергу – до РФ).

У цьому зв'язку радує, що вже шість українських областей показали реальне зростання поставок до Європи.

Абсолютними лідерам тут стали Миколаївська (зростання на 22%) і Вінницька (на 16%) області. Також на 8% зросли поставки до Європи з Сумської та Хмельницької областей. 

Для збільшення натисніть на зображення 

Важливий момент – адаптацію до нових умов торгівлі з Євросоюзом показали регіони, які розташовані не поблизу кордонів ЄС.

Водночас у західноукраїнських областях, де частка експорту в Європу традиційно була високою, в абсолютних обсягах поставки в цьому напрямку падають.

Це показує, що, всупереч стереотипам, сприяння у виході на європейські ринки потрібно не тільки на сході країни, але й на заході. І це має стати основним завданням на 2016 рік. 

Автор: Юрій Панченко,

редактор Європейської правди

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: