Митниця проти "євроблях": чи допоможе Вільнюс вирішити проблему литовських авто

Анатолій Марциновський, "Європейська правда" _ П'ятниця, 17 листопада 2017, 13:30
Версія для друку Коментарі

Проблема автомобілів з литовською реєстрацією уже стала головним болем для української влади. Виглядає, що нині вона стає актуальною для відносин України з Литвою.

"Ділкам, які організували ввезення литовських авто, загрожує кримінальне переслідування", "Литва вимагає конфіскації незаконно ввезених в Україну автомобілів"  -  подібні новини  можна  зустріти останнім часом в українських медіа. Вони грунтуються на повідомленнях української ДФС про співпрацю з литовцями.

Може скластися враження, що саме роль Литви стане вирішальною у розв’язанні проблеми "євроблях".  За даними ДФС, машин з литовською реєстрацією в Україні нині майже 60 тисяч.

Експерти, втім, кажуть про кількість, у десятки разів більшу.

"2015 році в Україну було ввезено 530 тисяч авто, в минулому - 580 тисяч, за цей рік - 380 тисяч", - стверджує голова Всеукраїнської  Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

ЄвроПравда розбиралася, чи справді саме у співпраці з Литвою Україна може принаймні припинити ввезення таких авто та хоча б частково вирішити проблему тих, що вже їздять українськими  автошляхами.

Спочатку  - про бачення Державної фіскальної служби.

По-перше, ДФС вважає схеми ввезення авто з Литви незаконними на території цієї країни й такими, що здійснююються фіктивними фірмами.

Отож очікує, що  саме литовські органи можуть припинити діяльність цих компаній та, відповідно, потік автомобілів в Україну.

ДФС стверджує, що має інформацію про 239 литовських компаній-власників авто, які видають доручення на право користування ними громадянам України, причому окремими з них було видано нерезидентам понад 200 таких документів. Причому, повідомляє фіскальна служба, у більшості випадків керівниками литовських компаній також є громадяни України.

"Українська сторона звернула увагу литовських колег на законність та правомірність діяльності підприємств, на балансі яких обліковується велика кількість авто. Підіймалося питання щодо фіктивності їх діяльності", - йдеться в повідомленні ДФС.  

"Литовська сторона досліджує кожен факт по кожній компанії, на ймовірні порушення яких звернули увагу в ДФС", - стверджують фіскали.  І водночас застерігають: "Не слід очікувати на швидкий результат, адже розслідування по кожному з підприємств потребує індивідуального підходу, наведені факти потребують прискіпливої уваги".

По-друге, ДФС наголошує, що

багато авто хоча й мають литовські номерні знаки, але насправді без литовської "прописки".

"Переважна більшість автомобілів, які ніби знаходяться в Україні з литовською реєстрацією, такої реєстрації не мають, - стверджує ДФС. -  Якщо закінчився термін дії страхового полісу і він не був подовжений, або якщо авто не пройшло техогляд протягом року, то такий транспортний засіб автоматично знімається з реєстрації".

Згідно з повідомленнями ДФС, служба отримала право доступу до литовської системи даних Regitra. Тобто, може відстежувати, які авто знімають у Литві з обліку. Треба розуміти, що маючи таку інформацію, українська поліція зможе вилучати авто без реєстрації з обігу і ставити на штрафмайданчики.  

Що думає про ситуацію Литва? "Європейська правда" поспілкувалася з послом цієї країни Марюсом Януконісом. У розмові з нами він неодноразово наголосив, що проблема є суто українською, тобто вирішувати її має саме наша держава.

 

– Чи справді Литва вимагає конфіскувати авто з литовською реєстрацією, які є в Україні?

– Насправді Литва нічого не вимагає.

Ми сподіваємося, що саме Україна знайде якесь рішення, якщо це Україні потрібно.  Литва не контролює вивезення автомобілів - тобто, кожне авто з литовською реєстрацією може вільно перетнути кордон.  Ми навіть не ведемо обліку того, скільки та яких автомобілів  виїздить за кордон.

– Але в Україні може скластися враження, що саме завдяки Литві питання буде вирішено. Принаймні, так випливає з повідомлень Державної фіскальної служби або ж їх інтерпретацій у медіа.

– Співробітництво між ДФС України та литовською митною службою має місце й існувало завжди. Є багато спільних проектів у низці сфер.

Наскільки мені відомо, ці органи комунікують і щодо автомобілів з литовською реєстрацією, які в’їздять в Україну. Вони домовляються про координацію дій. Деталями краще володіє українська ДФС.

– Чи не порушують схеми постачання автомобілів з литовською реєстрацією в Україну литовських законів?

– Сам по собі факт вивезення цих авто ніяких законів не порушує. Тому ми не можемо перешкоджати їхньому виїзду за межі Литви чи ЄС.

А щодо можливих схем в торгівлі автомобілями, то це справа правоохоронців. Якщо є підозри щодо недобросовісної торгівлі, то литовські та українські органи мають співпрацювати. Але я не можу зараз стверджувати, чи є якісь неправомірні схеми чи методи.

– Чи правда, що в Литві авто знімають з реєстрації в разі непроходження техогляду або відсутності страховки?

– В Литві справді існують такі правила для авто з литовською реєстрацією: коли машина не пройшла протягом певного часу технічний огляд чи в неї закінчилася дія страхового полісу, то вона автоматично знімається з обліку.

Так що, думаю, в Україні існують методи вирішити цю проблему. Все залежить від наявності волі.

– Але машин дуже багато і відстежити, які з них без реєстрації, практично неможливо.

– Тому й важлива співпраця наших митних та фіскальних структур, і це може привести до віднайдення вирішення питання українською стороною. Тому що, знову ж, для Литви цієї проблеми не існує.

******

ЄвроПравда поспілкувалася також з одним із фактичних власників автомобіля на литовських номерах.

"Страховка взагалі не проблема, - каже Микола. - Роблю її через хлопців, які  приганяли авто. У жовтні сплатив 25 євро, і тепер півроку спокійний".

Ще 1,5 року є у нього до наступного техогляду - до речі, проведення його в Литві регламентується тою ж директивою ЄС, яку має імплементувати в рамках виконання Угоди  асоціацію Україна. Тобто, раз на два роки.

Однак Микола визнає, що техогляд дистанційно зробити не вийде. Зараз об’єднання власників авто з литовськими номерами (АвтоЄвроСила)   веде перемовини з литовцями, щоб ті відкрили  в Україні сертифікований центр для проходження ТО.

"Є ще одна можливість - каже Микола. - Через фірму можна подати запит і продовжити техогляд. Скористаюся цією опцією, коли надійде час і якщо вона ще буде актуальною. Зрештою, в крайньому разі поїду в Литву".

Виглядає, що Україні справді навряд чи варто надто сподіватися на інших, а системно вирішувати  питання самій.

Звичайно, допомога Литви інформацією про статус автомобілів з литовською реєстрацією може трохи зменшити кількість авто з литовськими номерами на українських дорогах -  однак  це "механічний" спосіб, і він не вирішить проблеми в цілому.

Навіть якщо справді литовські фірми-постачальниці "євроблях" порушують закон і з часом Литва принаймні частково перекриє потік авто з неї - це не зніме проблеми величезної кількості авто, які вже є в Україні.

Ну й, стратегічно, держава повинна забезпечити громадянам можливості легального придбання недорогих якісних автомобілів. Щоб одним не було потреби використовувати  сумнівні шпарини в законодавстві, а інші не могли на цьому заробляти.

Автор: Анатолій Марциновський,

"Європейська правда"

powered by lun.ua






Володимир Кулик, Інститут політичних і етнонаціональних досліджень

Чи легко буде виконати рекомендації "Венеціанки" щодо мови освіти?

Рекомендацію щодо російської мови політики воліють не коментувати. Схоже, що її не виконуватимуть... Немає жодної певності, що при ухваленні нового закону буде знайдено компроміс, який влаштує і прибічників українізації, і представників меншин...

Рольф Мютценіх, депутат Бундестагу

Життя без Дональда Трампа: Європа вчиться політичній незалежності

Трамп – це не Америка, і він не буде керувати вічно. Зараз завдання Європи має полягати в тому, щоб наступному американському президенту не довелося вступати на посаду на руїнах західного світу...

Сергій Сидоренко, Європейська правда

Досить неправди: що не так в українсько-угорському освітньому конфлікті

Українське питання в Угорщині – яскрава ілюстрація терміну "пост-правда". Байдуже, якою є реальність; важливо, що про неї кажуть. Фраза про повну заборону навчання угорською, згадана в заяві МЗС, не обмежується лише урядовим сайтом...


АВТОРИЗАЦІЯ


УВІЙТИВІДМІНИТИ
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter