Процедура важлива: чим відрізняється отримання дозволів в Україні та ЄС

Понеділок, 20 травня 2019, 13:14 — , екс-міністр державного управління Словенії

Функціональне, надійне та передбачуване державне управління є ключовим елементом добробуту держави. І це той фактор, що відрізняє успішні країни, як-от Швецію, Нідерланди чи Фінляндію, від менш успішних.

Зокрема, громадяни та бізнес часто опиняються у ситуації, коли держава ухвалює рішення стосовно їхніх прав та обов’язків. Наприклад, коли потрібен дозвіл на будівництво, при оформленні паспорту, соціальної допомоги чи відкритті туристичної агенції, під час інспекції діяльності компанії щодо дотримання нею законів, анулюванні ліцензії через порушення правил тощо.

В усіх цих та сотнях подібних ситуацій у країнах ЄС діє адмінпроцедура – загальний набір принципів та алгоритм дій, за яким діє держава під час ухвалення рішень щодо прав та обов’язків фізичних та юридичних осіб. 

В Україні ж такий набір загальних правил відсутній: кожна галузь регулюється окремими законами, що створює хаос. 

Чому в Україні адмінпроцедура ще не запрацювала?

По-перше, через нерозуміння концепції загальної адміністративної процедури.

По-друге, відсутність такого закону збільшує простір для свавілля чиновників та корупції. На жаль, досі є групи людей, які у цьому зацікавлені. Якщо посадова особа не зобов’язана вислуховувати сторони перед ухваленням рішення, обґрунтовувати його – з’являється величезне поле для свавільних рішень, а повноваження посадовців регулюються нечітко.

Ініціативи запустити адмінпроцедуру стикаються з величезним спротивом корупційних кіл.

Законопроект "Про адміністративну процедуру" №9456 – вже п’ята спроба виправити таку ситуацію. Крім того, що захищає права громадян та бізнесу, мінімізує свавілля чиновників та корупційні ризики, він є кроком назустріч європеїзації держави.

Україна вирішила рухатися євроінтеграційним шляхом, впроваджує реформу державного управління, а ухвалення цього закону в її рамках наблизить взаємини держави та громадян до стандартів ЄС. Крім того, воно включене до фінансових індикаторів, які визначатимуть бюджетну підтримку всієї реформи.

Якими є загальноєвропейські принципи адмінпроцедури?

Варто розуміти, що від країни до країни текст закону різниться, проте незмінними є його загальноєвропейські принципи. Наприклад, перед ухваленням рішення органи влади мають встановити всі обставини справи: жодні рішення не можуть базуватися на ймовірності та переконанні чиновника, що вони є правильними.

Адмінпроцедура гарантує також право громадянина бути вислуханим: чиновники зобов’язані взяти до уваги його аргументи перед ухваленням рішення. Вона унеможливлює принцип "чорного ящика", коли ви подаєте заяву, чекаєте місяць чи два на рішення, а потім несподівано отримуєте відмову. Адмінпроцедура гарантує громадянинові право представити свій кейс, докази і активно брати участь у процесі.

Інший загальноєвропейський принцип – рішення органів влади мають бути обґрунтованими та оформленими у письмовому вигляді. І сторони процесу мають бути поінформованими про них.

Громадянин, у разі, якщо із рішенням не погоджується, зможе оскаржити його у вищестоящому органі. Відтак, адміністративна процедура пропонує ще й альтернативу оскарженню у судах, що економить час та гроші. Вона, однак, не скасовує право громадянина звернутися одразу до суду. Так виникають кілька рівнів контролю за діями чиновників.

Один із нещодавно запроваджених принципів також передбачає: якщо дані про громадян чи компанію є в офіційних реєстрах, органи публічної адміністрації не мають права повторно їх запитувати. Шукатимуть необхідну інформацію самостійно, заощаджуючи час громадян. Це теж один із загальноєвропейських принципів адмінпроцедури.

Для громадян держава – це велика компанія, яка, зокрема, має надавати їм послуги та вирішувати їхні проблеми.

Як вона це робитиме – їх як клієнтів не повинно цікавити. Відтак, адмінпроцедура стимулює органи влади взаємодіяти між собою.

У Словенії налагодження міжвідомчої співпраці тривало багато років, але сьогодні це працює і черги до кабінетів за довідками залишилися лише спогадом.

Адмінпроцедура – це і про зміну ментальності

Ухвалити закон нелегко, змінити ментальність – ще важче. Громадяни мають знати свої права, а чиновники повинні розуміти, що їхня функція – вирішувати проблеми громадян, а не створювати їм перешкоди.

Тому в разі позитивного сценарію – ухвалення закону, який ЄС активно підтримує, – паралельно має відбуватися інформаційна кампанія. І для чиновників, і для громадян.

Коли я був міністром державного управління у Словенії, за кожної нагоди повторював громадянам: дивіться, ви маєте такі і такі права. Головна функція органів влади – служити вам, ви маєте право вимагати кращого сервісу. Чиновники, у свою чергу, проходили тренінги з підвищення кваліфікації.

Але і комунікація – це ще не все. Відбувався постійний моніторинг: спеціальна інспекція контролювала, чи міністерства, держагенції вирішують проблеми громадян належним чином, чи не порушують їхні права. Повільно, але поступово ментальність змінювалася з обох сторін.

Реформи не стаються за ніч – все відбувається крок за кроком. І Закон "Про адміністративну процедуру" – впевнений крок України назустріч європейськості.

ЄС цей намір активно підтримує, а ось реалізувати його чи ні – це питання волі та ентузіазму народних депутатів ухвалити закон.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua