Превентивний інструмент для Брюсселя: навіщо ЄС фонд європейських цінностей

Адам Трачик, Global.Lab (Польща) _ Понеділок, 12 лютого 2018, 09:05
Версія для друку Коментарі
Фото: pch24.pl
 

В економіці прийнято наймати хакерів, щоб відстежити небезпечні чи слабкі місця організації. Керуючись цією логікою, Євросоюзу слід було б щедро преміювати польський уряд.

Адже нещодавні події в Польщі розкрили критично слабке місце ЄС.

Меншим злом виявилася відсутність правильного балансу в питанні, скільки має бути інтеграції: більше чи менше. Доля Євросоюзу залежатиме від сприйняття суспільствами його країн-учасниць європейських цінностей.

Щоб зрозуміти це твердження, уявіть собі наслідки в разі, якби практика польського уряду поширилася на всю Європу.

Спочатку Союз втратив би довіру на зовнішньополітичному рівні. В умовах, коли його країни-члени підривають верховенство права, обмежують свободу засобів масової інформації та ведуть боротьбу з неурядовими організаціями, мало хто повірить Євросоюзу, що агітує держави-сусіди за дотримання демократичних стандартів.

По-друге, якщо країни-члени ЄС ігнорують рішення Європейського суду, єдина політика втрачає свою цінність. Адже вона діє лише в тому випадку, якщо незалежна інстанція має можливість домогтися дотримання загального для всіх права.

По-третє, уявіть собі, які рішення ухвалювала б Європейська рада, якби уряди на кшталт очолюваного Качинським мали в ньому більшість. Націоналізм під девізом "Німеччина – понад усе", "Франція – понад усе" та інші "понад усе", зневага до принципів правової держави, а також оскарження прийнятих рішень знищили б європейський проект.

Одним словом, якщо країни-члени ЄС нехтуватимуть європейськими цінностями – плюралістичною демократією, правовою державою, правами людини, – Союз як система для мирного вирішення конфліктів в умовах демократії, яка грунтується на цінностях, розвалиться.

Ми можемо лише здогадуватися, як би виглядав новий Союз. Втім, з історії нам відомо, що альтернативою силі права може бути лише право сили.

Тому польському уряду насправді слід було б вручити премію. З одного боку, його поведінка є свого роду попереджувальним пострілом, що нагадує нам про крихкість ліберально-демократичних інституцій.

Цих інституцій немає! Вони – лише кілька сторінок паперу, що стали політичною реальністю завдяки суспільній згоді. Якщо прибрати цю згоду, то на руках залишаться тільки папірці.

З іншого боку, якщо відоме слабке місце, можна подумати і про те, яким чином вирішити проблему.

У зв'язку з цим ми пропонуємо превентивний підхід з метою зміцнення європейських цінностей. Адже механізм коригування вже існує: у статті 7 Договору про Європейський Союз передбачена можливість позбавлення права голосу в разі серйозних порушень європейських цінностей.

Але перш ніж зробити це, активується процедура, яка ґрунтується на верховенстві права і діалозі. Недостатність цих інструментів полягає в початковому припущенні, що країн-членів ЄС можна схилити до зміни позиції за допомогою діалогу.

Але якщо країна, що входить до складу ЄС, робить ставку не на діалог, а на конфронтацію, вони виявляються беззубими. До того ж стаття 7 вибухонебезпечна: якщо її застосувати в повному обсязі, всі можливості впливу виявляться вичерпаними.

Тому зараз обговорюється можливість домогтися коригування курсу Польщі шляхом обмеження виділення коштів ЄС. Ця пропозиція – наче обосічний меч. Хоча це могло б позбавити уряд якоїсь частини популярності, але водночас зачепило б і польських громадян, європейський ентузіазм яких не в останню чергу пов'язаний зі структурними та аграрними фондами.

Зважаючи на складнощі реагування на недотримання європейських цінностей, ЄС слід було б здійснити інвестиції в профілактичні заходи впливу.

Нижче сформульовано наші пропозиції, яким міг би бути один з таких заходів.

У всіх країнах-членах ЄС найважливішим союзником у відстоюванні європейських цінностей є громадянське суспільство.

Це особливо чітко можна бачити на прикладі Польщі. Так, минулого літа великі й малі неурядові організації організували акції протесту майже в 250 містах, що змусили президента накласти вето на окремі частини вельми спірної реформи правосуддя.

Однак забезпечувати діяльність таких організацій стає дедалі важче. Уряд Польщі згорнув програми підтримки критично налаштованих організацій і створив "Національний центр розвитку громадянського суспільства" для контролю за використанням державних субвенцій, а також провів кілька кампаній наклепницького спрямування через слухняні йому засоби масової інформації.

Громадянському суспільству бракує засобів для відстоювання європейських цінностей саме в той момент, коли воно їх так гостро потребує.

Тому Євросоюзу необхідно вжити заходів. ЄС уже надає допомогу організаціям у сусідніх країнах, що виступають за демократію. У розпорядження Європейського інструменту демократії та прав людини на це виділено 1,3 млрд євро.

Але зважаючи на загрозу демократичним інституціям всередині самого Союзу, нам потрібен інструмент і для його країн-членів. Цей інструмент, назвемо його, скажімо, Фондом європейських цінностей, надавав би підтримку неурядовим організаціям, які відстоюють цінності згідно зі статтею 2 Договору про Європейський Союз: верховенство права, права людини і демократичні стандарти.

Такий превентивний інструмент мав би три переваги. По-перше, в якості позитивного сигналу з Брюсселя він доповнив би сувору тональність санкцій.

По-друге, як нагадування того, що завдання просування і підтримки спільних цінностей єдине для всього ЄС, він би послабив існуючі в блоці розбіжності.

По-третє, він зміцнив би імунну систему європейських демократичних держав. Адже демократія може підтримуватися тільки громадянами, які вірять в неї і відстоюють її.

Як влучно зазначив колись Фрідріх Еберт, демократія потребує демократів. Альтернативою серйозним інвестиціям в європейські цінності може бути лише те, що інституції, які забезпечують нашу свободу і добробут, за кілька років можуть просто перетворитися на нікому не потрібний клаптик паперу.

Автори:

 

Адам Трачик,

глава аналітичного центру Global.Lab у Варшаві

 

Ян Якуб Хромец,

веде наукові дослідження в Школі управління Hertie

Стаття вперше розміщена на Euractiv.de і IPGПублікується з дозволу правовласника, з редакційними скороченнями

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора

 

ЧИТАЙ ТАКОЖ
ПУБЛІКАЦІЇ
Петро Порошенко

Росія розпочинає Світову гібридну війну: промова Порошенка в Мюнхені

"Русскій мір" перетворює усе, до чого торкається, у руїни та занепад. Погляньте на Абхазію, Південну Осетію, Придністров’я, окуповані Донбас та Крим. Схоже на те, що відповідно до доктрини "русского міра" вся Європа повинна виглядати так як Калінінград чи окупований Донецьк, а не навпаки.

Юрій Онищенко (Брюссель), Сергій Сидоренко, Європейська правда

Мова ультиматуму: як угорська блокада підриває відносини України з НАТО

Є сподівання, що НАТО погодиться відійти від подвійних стандартів і визнати новий статус України після президентської зустрічі на саміті в липні. На перешкоді стоїть конфлікт з Угорщиною, яка відкрито декларує намір "блокувати будь-яке зближення України та НАТО".







Микола Капітоненко, МЦПД

Розмова про цінності: що сказав та про що промовчав Петро Порошенко в Мюнхені

Європейці прекрасно бачать рівень деградації демократичних інститутів та захисту прав. Наше повчання Заходу на тему цінностей виглядає не дуже переконливо. Так само, як слова, що ані політика, ані бізнес не можуть існувати окремо від цінностей. Як ми точно знаємо - можуть (рос.)

Олександр Балдинюк, Укркондпром

Шоколадна "зрада": правда та міфи навколо регулювання якості української кондитерки

1 січня Мінагрополітики продовжило дію перехідного періоду щодо вимог до продуктів з какао та шоколаду. Це рішення часто трактується як небажання українських кондитерів переходити на європейські стандарти. Спробуємо розібратися, чи відповідають ці побоювання дійсності.


АВТОРИЗАЦІЯ


УВІЙТИВІДМІНИТИ
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter