Єврокомісія опублікувала шість російських міфів про вільну торгівлю Україна-ЄС

European Commission _ Середа, 23 грудня 2015, 10:40
Версія для друку Коментарі
фото European commission

Тристоронні міністерські переговори Росії, Євросоюзу та України щодо зони вільної торгівлі Україна-ЄС, які тривали 18 місяців, завершилися без досягнення компромісу.

У Єврокомісії заявили, що Росія не продемонструвала гнучкості у переговорах, хоча ЄК пропонувала співпрацю у питаннях фітосанітарних норм, ветеринарних норм тощо.

Після завершення переговорів Європейська комісія опублікувала список міфів у риториці російської влади про зону вільної торгівлі між Євросоюзом і Україною.

"Тристоронні консультації на рівні міністрів почалися в липні 2014 року. До кінця 2015 року сторони провели 13 тристоронніх зустрічей, в тому числі чотири на рівні міністрів. Цей документ проливає світло на деякі міфи, пов'язані з цим процесом", – зазначили в ЄК.

Ці міфи взяті з реальних вимог російського уряду, які звучали під час тристоронніх консультацій (детальніше про них – у статті "Кінець торговельним консультаціям з РФ. Що здобула і що втратила Україна").

Нижче – переклад міфів, оприлюднених Єврокомісією.

* * * * *

Міф 1: Росія може змінювати свої митні правила без консультацій з іншими країнами, що входять до зони вільної торгівлі СНД.

Реальність: Росія стверджує, що вона дотримується правил зони вільної торгівлі СНД і зобов'язань взаємних консультацій, які з цього випливають.

Але вона не помічає ці правила, коли справа доходить до скасування в односторонньому порядку торгових преференцій щодо Республіки Молдова (липень 2014) і тепер щодо України.

Згідно з правилами зони вільної торгівлі СНД (Додаток 6), з метою підвищення імпортних тарифів стосовно іншого члена ЗВТ-СНД (наприклад, України), Росія мала би:

- проконсультуватися з іншими країнами-членами договору про зону вільної торгівлі СНД;

- продемонструвати, що зміна обставин (тобто попереднє застосування Україною та ЄС зони вільної економічної торгівлі станом на 1 січня 2016 року) призведе до зростання імпорту в таких кількостях, що може заподіяти шкоду промисловості Митного союзу.

Однак Росія досі не продемонструвала жодних доказів такого зростання імпорту або пов'язаних з ним негативних наслідків, що випливають з виконання ЗВТ.

Комісія запропонувала продовжити консультації після 1 січня 2016 року. Однак пропозиція комісії залежить від того, чи буде скасований указ президента РФ, яким він зупиняє дію ЗВТ-СНД щодо України.

Міф 2: Вимоги ЄС означають, що всі товари, які продаються на ринку України, повинні відповідати Європейським технічним стандартам. Це, як стверджують у Москві, виключає російську продукцію з українського ринку.

Реальність: насправді ЗВТ передбачає, що тільки 27 українських галузевих технічних регламентів промислової продукції будуть узгоджені з нормами ЄС, такими, як ті, що застосовуються до іграшок, ліфтів, приладів тощо. Причому вже зараз Україна привела 24 галузевих технічних регламенти (тобто всі, крім трьох) для промислової продукції у відповідність із правилами ЄС. (Примітка ЄП - і це не зупинило торгівлю з Росією.)

Запит Росії на відстрочення переходу на європейські стандарти для України змушує її повернути законодавство, яке вже було погоджено з нормами ЄС, на початковий рівень. Це буде порушувати положення ЗВТ (ст. 56).

Крім того, за нашими даними, жодна російська компанія поки не скаржилася на труднощі з експортом своєї продукції в Україну через технічні регламенти.

Після уважнішого вивчення останніх даних про торгівлю, ми навпаки бачимо збільшення російського експорту в Україну у тих секторах, де українські правила були приведені у відповідність до норм ЄС. Частка російського експорту в Україну товарів, що підпадають під гармонізацію технічних регламентів ЄС, зросла з 8,8% до 12,3% в період між 2012 і 2014 роками.

Це, напевно, відбувається через те, що Росія зацікавлена в гармонізації своїх технічних регламентів і стандартів відповідно до стандартів ЄС у різних секторах, адже Росія теж прагне залучити інвесторів з ЄС і мати можливість експортувати в ЄС у майбутньому.

Протягом багатьох років ЄС проводив проекти з Росією щодо гармонізації технічного регулювання на промислову продукцію. Починаючи з 2013 року, комісія фінансувала проект "зближення технічного регулювання та систем стандартизації ЄС і РФ".

Цей проект свідчить про плідну роботу з російською владою щодо зближення технічних регламентів, навіть якщо на практиці деяке законодавство не застосовується.

Митний союз (Євразійський економічний союз з 2015 року) прийняв 35 технічних регламентів, деякі з яких повністю відповідають нормам ЄС (наприклад, іграшки, машинне обладнання, засоби індивідуального захисту).

Користуючись гнучкими можливостями, передбаченими у ЗВТ, ЄС готовий розглянути більш тривалий перехідний період технічного регулювання, прив'язаний до певних секторів/товарів, якщо Росія продемонструє необхідність у цьому.

Однак досі Росія не надала дані про її експорт до України в конкретних секторах, де Україна вже призвела або повинна привести своє законодавство у відповідність до законодавства ЄС.

Замість цього Росія визначила сім секторів з особливим економічним значенням для Росії, однак, знову ж таки, без жодних фактичних доказів або чітких обґрунтувань. Хоча Україна ще раніше узгодила свої норми з правилами ЄС у шести з цих семи секторів.

Міф 3: ЄС хоче змусити Росію змінити митні правила, встановлені в угоді про вільну торгівлю СНД.

Реальність: Росія розглядає поточний договір СНД про зону вільної торгівлі занадто ліберально. РФ вважає, що згідно з діючими правилами, певний товар, імпортований Україною, може легко отримати українське походження і бути експортований в Росію без мита.

В ході тристоронніх переговорів, комісія навела контраргумент: що Росія має можливість ініціювати процедуру зміни правил ЗВТ-СНД, якщо вважає, що договір про зону вільної торгівлі СНД призводить до проблем кожного разу, коли член ЗВТ-СНД підписує угоду про вільну торгівлю з іншою країною.

Позиція ЄС грунтується на переконаності в тому, що митні правила повинні бути функціональними, а зона вільної торгівлі не призводить до взаємного виключення країн-партнерів.

Міф 4: ЄС зобов'язує Росію прийняти свої фітосанітарні стандарти.

Реальність: в ЄС ніколи не змушували Росію приймати європейські фітосанітарні стандарти. Однак зрозуміло, що російський експорт у ЄС повинен відповідати стандартам ЄС.

В рамках тристоронніх переговорів ЄС відповів Росії з приводу її занепокоєння у зв'язку з санітарними стандартами і запропонував оновити двосторонній процес визнання ветеринарних сертифікатів, взаємної оцінки системи стандартів, перегляду правил походження товарів в рамках договору про зону вільної торгівлі СНД.

Міф 5: пропозиція РФ ввести "перехідний період не більше ніж на десять років для обмеженої кількості торгових секторів" - це не проблема для України.

Реальність: ця пропозиція на практиці означає заборону застосування більшої частини ЗВТ між ЄС та Україною протягом багатьох років.

До того ж, сумнівно, що це матиме позитивний вплив на російський експорт.

Міф 6: Росії потрібні докладні дані щодо цін і митної вартості для кожної окремої транзакції з товарами, які експортуються до України. ЄС має їх надати.

Реальність: ці дані не нададуть Росії достовірної інформації про походження товарів, імпортованих Росією з України. Крім того, це суперечитиме законодавству ЄС про конфіденційність і забезпечення конфіденційності ділової інформації.

* * * * *

Як відомо, після 22 раундів консультацій російські вимоги були відкинуті і Євросоюзом, і Україною як такі, що не мають економічного змісту і насправді мають на меті зірвати Угоду про асоціацію Україна-ЄС.

Економічна частина Угоди почне застосовуватися з 1 січня 2016 року.

Росія натомість впроваджує обмеження щодо торгівлі з Україною.

ЧИТАЙ ТАКОЖ
ПУБЛІКАЦІЇ
Центр "Нова Європа"

Достукатися до ЄС: навіщо Україні дискусія про майбутнє Європи

Лідери ЄС розпочали дебати щодо майбутнього Євросоюзу, його цілей, очікувань та потреб. Якщо Україна хоче, аби її інтереси також бралися до уваги у розбудові європейського дому, то потрібно передусім заявити про них. Тому Київ просто зобов’язаний порушити монополію країн-членів ЄС говорити про майбутнє Європи.

Сергій Сидоренко, Європейська правда

Курт Волкер: "Джавеліни" будуть частиною допомоги, але йдеться про значно більше

Спецпредставник США з питань України: "Буде помилкою сприймати цю історію як суперечку між Заходом та Порошенком. Це не так. Самій Україні потрібне це законодавство!.. Нове антикорупційне законодавство має бути максимально жорстким..."







Ілія Куса, Український інститут майбутнього

Російський зять для Трампа: новий підозрюваний у справі про вплив РФ на американські вибори

Непримітна справа проти одного з лондонських юристів може серйозно вдарити по РФ. Алекс ван дер Зваан – зять одного з найбагатших російських бізнесменів. І його справа – удар по двох колишніх помічниках Трампа, які "вели" його передвиборчу кампанію.

Наталія Слободян, Експертний центр з питань безпеки

Науковий прорив на тлі війни: декілька ізраїльських рецептів

Один із секретів успіху Ізраїлю – "коротка дистанція влади". Надмірний контроль за науковцями з боку влади або контролюючих інститутів демотивує, руйнує ініціативність, пригнічує, а в результаті – брак креативності та нових ідей.


АВТОРИЗАЦІЯ


УВІЙТИВІДМІНИТИ
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter