Мінфін пропонує заощадити на євроінтеграції?

Вівторок, 28 липня 2015, 15:07 — Михайло Соколов, Всеукраїнська аграрна рада

Тривалий час у розмовах з друзями я послідовно захищав Мінфін від закидів у відсутності реформ і знищенні українського народу/держави за допомогою наполегливих зусиль збільшити доходи і скоротити витрати бюджету, що власне і повинен робити Мінфін.

Вчора для мене все змінилося, коли я випадково, з неформальних каналів дізнався, що Мінфін зажадав накласти вето на євроінтеграційний закон "Про внесення змін до Закону України "Про ідентифікацію та реєстрацію тварин", прийнятий парламентом 15 липня (відповідний законопроект – реєстр. № 1484)

Мінфін пропонує припинити євроінтеграцію у сфері санітарних та фітосанітарних заходів і тим самим порушити Угоду про асоціацію з ЄС, оскільки це, нібито, вимагає від держави додаткових витрат.

Насправді названий законопроект витрати бюджету не збільшує, а зменшує, через що він важко приймався парламентом – від моменту внесення до моменту прийняття минуло більше півроку. Тим не менш, 15 липня 241 народний депутат (представники всіх, крім Опозиційного блоку, фракцій і груп) у переддень місцевих виборів проголосував за непопулістський, але дуже потрібний країні законопроект.

Кабмін же, навпаки, став на бік вузьковідомчих інтересів чиновників Мінфіну.

Кому потрібна ідентифікація і чому її немає?

Чому європейці так наполегливо вимагають, щоб всі продуктивні тварини, незалежно від того, кому вони належать і для яких цілей розводяться, були ідентифіковані?

Справа в тому, що якщо цього не зробити, то контролюючий орган не може гарантувати, що, у разі виникнення епізоотії (епідемії у тварин), всі тварини на території, де виявлена хвороба, будуть обстежені, проліковані та, якщо це необхідно, знищені. За відсутності таких гарантій немає і гарантій того, що Україна не стане джерелом або резервуаром збереження того чи іншого небезпечного захворювання тварин, деякі з яких несуть безпосередню загрозу здоров'ю людини, як, наприклад, у випадку з коров'ячим сказом.

Іншими словами, тотальна ідентифікація є не тільки необхідною мірою для захисту економічних інтересів країни – припинення поширення епізоотій, а й наріжним каменем захисту здоров'я людини.

Незважаючи на все вищесказане, в Україні до минулого року закон передбачав обов'язкову ідентифікацію тільки тих продуктивних тварин, які виробляються в комерційних цілях – для продажу одержаного від них молока і м'яса. Якщо ж селяни збиралися споживати їх самостійно, то ідентифікація не була потрібна, що, природно, не робило цих тварин нечутливими до хвороб.

14 вересня минулого року ВРУ нарешті прийняла закон, яким це виключення було ліквідовано, а також була введена відповідальність власників тварин за їх неідентифікацію. Однак депутати одночасно встановили, що ідентифікація тварин населення повинна відбуватися ВИКЛЮЧНО за рахунок коштів держбюджету.

Мінфін тоді не став протестувати, але й коштів на проведення робіт з ідентифікації в бюджет 2015 року не заклав.

В результаті ідентифікація тварин населення в 2015 році виявилася фактично повністю заблокована.

Селяни, власники худоби, не можуть оплачувати роботи з ідентифікації тварин, оскільки Агентство з ідентифікації не може вийти за рамки чинного закону і взяти у них відповідну плату - платити за дані роботи, згідно з нормами закону, може лише держава.

Без грошей, роботи не проводяться, а от норма про накладення штрафів за неідентифікацію вже діє і чекає своєї години, коли знову створений Контролюючий орган почне повноцінно працювати – виконувати свої обов'язки: перевіряти і штрафувати.

Уявні збитки і реальна вигода

Щоб вийти з положення, що склалося і виконати зобов'язання України перед ЄС, тваринницькими асоціаціями, АВМ і АСУ, був розроблений законопроект №1484. Він встановлює, що фізичні особи МОЖУТЬ самі оплачувати ідентифікацію, після чого пред'являти відповідні витрати для відшкодування з бюджету, в установленому самим же КМУ порядку.

Виходить, що згідно з чинним законом, так і з нормами законопроекту №1484 (а пізніше відповідно до Закону № 616-VIII), держава має оплачувати роботи з ідентифікації тварин фізичних осіб. Різниця тільки в тому, що відповідно до чинного закону це потрібно робити авансом, а законопроект пропонує робити це по факту і якщо будуть подані всі необхідні підтверджуючі документи.

Тепер врахуємо, що вартість ідентифікації однієї голови великої рогатої худоби становить аж 34 грн, відповідно, цією можливістю скористаються саме ті селяни, для кого ця сума дійсно має значення, а значить фактичні витрати бюджету впадуть.

Тим не менш, Мінфін наполягає на ветуванні євроінтеграційного законопроекту. Причин може бути дві.

По-перше, законопроект дає пряме доручення Мінфіну передбачити відповідні витрати окремим рядком у бюджеті. Іншими словами, якщо раніше можна було просто ігнорувати вимоги закону про виділення коштів без будь-яких видимих наслідків (невиконання євроінтеграційних зобов'язань, мабуть, не рахується), то у разі підписання Закону керівництву Мінфіну доведеться давати пояснення з цього приводу як у парламенті, так і в КМУ.

Очевидно, що ця позиція нинішнього Кабміну мало чим відрізняється від позиції попередньої влади, яка, правда, діяла не нишком, а прямо заявила про відсутність коштів на євроінтеграцію.

Не кажучи вже про те, що блокування ідентифікації створює додаткові ризики для експорту тваринницької продукції в ЄС, додатково до "закриття" експорту в РФ, що вже відбувся, а також загрожує здоров'ю українських громадян.

По-друге, вимог закону про накладення штрафів за неідентифікацію ніхто не відміняв, причому якщо в першому випадку його розмір становить 120 грн, то при повторному правопорушенні штраф збільшується в кілька разів.

Це відкриває перед контролюючим органом широке поле можливостей "мобілізації" додаткових доходів у бюджет. Ідентифікувати тварин фізичні особи не можуть, відповідно їх можна буде нескінченно штрафувати. Оригінальний спосіб поповнення бюджету в європейській державі.

І в тому, і в іншому випадку ні Міністерство фінансів, ні Кабмін формально не винні – винні будуть "європейці" з їх вимогою про запровадження тотальної ідентифікації і президент, якому і пропонують взяти на себе політичну відповідальність і ветувати законопроект.

Залишається, звичайно, ще одна можлива причина – у Мінфіні, а потім і в КМУ, просто не розібралися в тому, що саме пропонує законопроект. Що ж, у нас буде можливість перевірити обґрунтованість такого припущення – адже розібратися ще не пізно, і лист з АП можна відкликати або навіть зробити вигляд, що його не було, а заодно звільнити відповідального фахівця, який примудрився так глибоко і цілеспрямовано не розібратися.

Тільки щось не віриться, що Кабмін піде на такий крок, адже не робив жодних кроків протягом всього 2015 року, щоб розблокувати ідентифікацію тварин фізичних осіб.

Навіщо це уряду? Йому зручніше грати в пінг-понг, перекидаючи відповідальність на парламент, а тепер і на главу держави.

Так що тепер слово за вами, пане президент.

 

Автор: Михайло Соколов,

замглави Всеукраїнської аграрної ради 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.