Як на тлі війни реформують СБУ і чому це не піде їй на користь

Аналітика коротко
Вівторок, 24 травня 2022, 16:00

Останнім часом у Верховній раді активно приймаються та реєструються ініціативи, які так чи інакше впливають на роботу Служби безпеки України (СБУ). 

Проте ключові вимоги, такі як очищення Служби та позбавлення її слідства, залишаються поза увагою. Радше навпаки – СБУ посилюється в частині своєї правоохоронної діяльності на законодавчому рівні, пише юристка, заступниця виконавчого директора Центру протидії корупції Олена Щербан у статті Антиреформа СБУ: як парламент пропонує змінити контррозвідку та чим це небезпечно.

СБУ відповідальна зараз за боротьбу зі шпигунами, диверсантами та іноземними розвідками в лавах Збройних сил України та захист оборонної сфери.

Найбільш дискусійний проєкт №7380, який перебуває на розгляді Верховної Ради, пропонує передати повноваження Служби безпеки щодо воєнної і політичної контррозвідки новій Службі воєнної розвідки та контррозвідки України. Тож, в одній, новій, службі пропонують об’єднати воєнну розвідку та контррозвідку.

Головна небезпека законопроєкту №7380 полягає в тому, що під прикриттям переформатування Службі безпеки України та новоствореній службі надають низку ширших повноважень і "забувають" про ключові гарантії і передумови справжньої реформи Служби безпеки.

Про які нові повноваження йдеться? Якщо коротко, порядок отримання дозволів на прослушку та інші подібні заходи виводять в окрему процедуру за дозволом суду, але істотно спрощуються підстави для отримання такого дозволу.

В рамках "реформи" додаються досить суперечливі повноваження СБУ надавати рекомендації органам влади та офіційні застереження навіть фізичним особам. Ці повноваження особливо ризиковані в контексті потенційних атак Служби на бізнес.

Додатково передбачається право в рамках контррозвідувальних заходів блокувати інформаційні ресурси.

Хоч і за рішенням суду, але такі заходи будуть здійснюватися в секретному режимі, і суб’єкти, до яких вони застосовані, не матимуть навіть права оскарження. Більш того, навряд чи взагалі буде можливо ознайомитися з рішенням суду та підставами його ухвалення.

Більшість цих нових повноважень викликали сумніви і вимагали б доопрацювання навіть під час розгляду реформи парламентом. Прийняття цих норм зараз і без реформи може просто забрати шанс на реформу СБУ в принципі.

Крім того, за період воєнного стану СБУ посилюється в контексті слідства: парламент вже розширив підслідність Служби. 

За чинною концепцією кримінального процесу, якщо злочин державної зради або колабораціонізму вчиняє народний депутат, то це має розслідувати Державне бюро розслідувань (як і будь-який інший злочин, вчинений високопосадовцем, окрім корупційних).

Натомість парламентарі пропонують віднести такі випадки до виключної підслідності СБУ і навіть заборонити в таких випадках доручати слідство іншим органам.

За цих умов позбавити невластивих функцій слідства контррозвідувальний орган СБУ стане ще складніше.

А отже, і складнішим буде його реформування надалі.

Докладніше - в матеріалі Антиреформа СБУ: як парламент пропонує змінити контррозвідку та чим це небезпечно.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.