Європарламент зробив ще один крок до скасування віз для України: текст документа

Понеділок, 5 вересня 2016, 19:20 — Переклад "Європейської правди"
Фото з пленарної зали Європейського парламенту

Ввечері 5 вересня Комітет Європейського парламенту з питань громадських свобод, юстиції та внутрішніх справ вперше розглянув проект доповіді про скасування віз для громадян України. На наступному комітетському засіданні – в кінці вересня – цей документ має бути затверджений комітетом, а потому – Європарламентом.

"Європейська правда" публікує текст документу, що став предметом обговорення. Цей документ вже публікувався у розпал відпусток, в липні, та є сенс знову проглянути доповідь, деякі формулювання якої відтоді були уточнені.

Та найголовніше - те, що під час дискусії 5 вересня жоден депутат не заперечив проти надання Україні "безвізу".

До вашої уваги – переклад проекту доповіді українською. Оригінал доступний французькою та англійською на сайті Європарламенту.

* * * * *

Роз’яснення
Європейського парламенту

Пропозиція Європейської комісії має на меті змінити законодавство ЄС та перемістити Україну до переліку країн, на громадян яких не поширюються візові вимоги для перетину зовнішніх кордонів країн-членів Євросоюзу.

Зняття візових вимог поширюватиметься на громадян України, що мають біометричні паспорти,

і не потребує підписання угоди про скасування віз, оскільки Україна вже скасувала візові вимоги для всіх громадян ЄС в разі їх перебування (на території України. – ЄвроПравда) тривалістю до року.

(Примітка ЄвроПравди: ЄС погоджується на безвізовий режим лише на двосторонній основі. З більшістю країн для цього треба підписувати угоди про взаємне скасування віз. Натомість, Україна, Молдова та Грузія вже давно схвалили одностороннє рішення пускати європейців без віз)

Від початку візових перемовин про між ЄС та Україною в жовтні 2008 року, Єврокомісія опублікувала шість звітів про прогрес у виконанні Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ), наданого Україні в 2010 році. Звіти свідчать про значний і різкий прогрес у виконанні плану після 2014 року і після переводу України до його другої фази, навіть у виключних обставинах та попри всі зовнішні і внутрішні виклики, з якими стикнулася держава.  

В останньому звіті, схваленому 18 грудня 2015 року, Єврокомісія дійшла висновку, що Україна показала достатній прогрес та виконала всі критерії, встановлені Планом дій.

Доповідач вітає той факт, що

діалог щодо візової лібералізації виявився ефективним інструментом з просування складних та комплексних реформ, в тому числі в сфері правосуддя та внутрішніх справ.

Доповідач також відзначає вкрай позитивну співпрацю з українською владою та громадянським суспільством під час підготовки даної доповіді.

Лібералізація візового режиму – частина партнерства між Україною та ЄС, яке постійно стає тіснішим.

Україна – ключовий партнер Євросоюзу, коли йдеться про політику сусідства та Східне партнерство. Підписання угоди про асоціацію і її одночасна ратифікація Верховною радою та Європарламентом надає потужний доказ того, що Україна та ЄС мають спільне прагнення до подальшого зближення на основі політичної асоціації та економічної інтеграції.

Зняття візових вимог для громадян України, які мають біометричні паспорти стане конкретним проявом цих спільних очікувань, а також прагнення українського народу до миру, стабільності, європейського шляху та реформування їх держави.

Візова лібералізація також поглибить контакти між людьми. Вона також дозволить підняти рівень економічних та культурних відносин, а також пожвавить політичний діалог з низки питань, включаючи права людини та основні свободи.

Доповідач наголошує на принципі взаємності у візовій лібералізації –

ця взаємність також означає, що і Євросоюз, і Україна отримають переваги від зняття візових вимог.

Скасування короткотермінових віз також допоможе створити нові економічні можливості, враховуючи те, що вже почалося попереднє застосування торговельної частини Угоди про асоціацію.

Що стосується політичного контексту, Україна розпочала далекосяжний процес політичних і демократичних перетворень після демонстрацій на Майдані в 2013 та президентських і парламентських виборів в 2014 році.

Нині в України є можливість для модернізації, розвитку справжньої демократії та забезпечення верховенства права. Євросоюз підтримує Україну на цьому шляху, який вимагає постійних та значних зусиль.

План дій візової лібералізації додав значний внесок до цього процесу, в тому числі в сфері безпеки документів (включно із впровадження біометричних паспортів, що відповідають найвищим міжнародним стандартам і навіть перевищують мінімальні вимоги ПДВЛ, а також із запуском візової інформаційної системи), в сфері контролю за кордоном, в сфері боротьби з корупцією (де створені чотири нові ключові органи), а також у боротьбі з організованою злочинністю та відмиванням коштів.

В цьому контексті, доповідач повністю підтримує укладання стратегічної угоди про співпрацю між Україною та Європолом вже найближчим часом.

Доповідач також підкреслює, що, як і в інших випадках ухвалення таких рішень,

критерії, досягнуті в рамках візової лібералізації, мають бути дотримані і надалі.

Прогрес у безвізовому діалозі має чітко відстежуватися, ставши частиною інших діалогів в рамках Угоди про асоціацію, особливо – у питаннях, що стосуються протидії корупції, яка має і надалі отримувати достатнє фінансове забезпечення та політичну підтримку (з боку України).

(Останній параграф є вкрай важливим. Йдеться про запровадження моніторингового механізму, який, як очікується, дозволить навіть призупинити безвізовий, якщо Україна вирішить скасувати основні досягнення у сфері боротьби з корупцією або забере фінансування чи гарантії незалежності у новостворених антикорупційних органів. Цей механізм ще має бути розроблений.

Для Києва важлива також ремарка, що моніторинг відбуватиметься в рамках вже діючих двосторонніх органів, створених в рамках Угоди про асоціацію. – ЄвроПравда)

Доповідач також взяла до уваги міграційні та безпекові ризики.

Вона підкреслює, що нинішній рівень візових відмов громадянам України нижчий за 2% (прим: насправді за підсумками 2015 року він, вперше за останні роки, перевищив 2%).

Понад те, угода про реадмісію між Україною та ЄС, яка укладена в 2007 році і передбачає повернення незаконних мігрантів, є однією з найефективніших (серед інших подібних угод, підписаних ЄС з різними країнами. – ЄвроПравда). Рівень повернення мігрантів перевищує 80%, демонструючи відмінну співпрацю у цій галузі, що дозволяє протидіяти міграційним ризикам.

Доповідач заохочує Україну до подальшого підключення своїх прикордонних пунктів до бази даних Інтерполу, до продовження видачі біометричних паспортів та до інформаційної кампанії щодо прав та обов’язків, пов’язаних із безвізовими поїздками.

Особливу увагу ЄС та Україна мають приділяти проблематиці "торгівлі людьми" (організованому незаконному переміщенню мігрантів через кордон. – ЄвроПравда) та зловживання безвізовим режимом з боку організованої злочинності.

Насамкінець,

Доповідач вірить, що Європарламент, підтримавши пропозицію Єврокомісії (про скасування візових вимог для громадян України), підтримає принцип, що всі країни, які виконали встановлені критерії, зможуть отримати візову лібералізацію, наголосивши водночас, що критерії, які дозволили скасування віз, мають дотримуватися і після набуття чинності рішенням про безвізовий режим.

Від того, чи буде дотриманий цей підхід, залежить збереження довіри до Євросоюзу як до надійного партнера інших країн, тим більше – держав-сусідів, які обрали для себе європейський шлях.

Такий підхід відповідає також верховенству права та примату міжнародного права як основоположним принципам Євросоюзу, в тому числі – з огляду на незаконну анексію Криму та Севастополя Російською Федерацією.

На завершення, беручи до уваги огляд (виконання) критеріїв ПДВЛ та важливість візової лібералізації для європейських та українських громадян, доповідач рекомендує членам комітету підтримати цей звіт.

* * * * *

Нижче "Європейська правда" наводить також скорочений переклад позиції Комітету Європарламенту у міжнародних справах, що, як зазначено вище, вже схвалив свою дорадчу думку щодо українського безвізового. Оригінал документа доступний англійською мовою на сайті ЄП.

Коротке обгрунтування

Комітет у закордонних справах неодноразово підтримував спрощення і лібералізацію візового режиму для країн Східного партнерства, які є важливими інструментами зовнішньої політики і політики безпеки ЄС,  способами заохочення до міжлюдських контактів і зміцнення відносин з ЄС.

...

Безвізовий режим має бути наданий Україні якомога швидше і без будь-яких подальших затримок, на знак визнання прогресу, якого країна досягла на своєму європейському шляху після Євромайдану, де українська нація боролася за свій європейський вибір і європейські демократичні цінності.

Для подальшого стимулювання процесу реформ має бути запроваджений моніторинговий механізм,

який забезпечить наявність у ЄС важелів для контролю за безперервністю виконання законодавства в сфері боротьби з корупцією та дотримання верховенства права.

Механізм призупинення безвізового режиму, що розглядається зараз, не є достатнім, оскільки він зосереджений тільки на міграційних ризиках, тож він має бути доповнений нормою, що стосується продовження виконання необхідних стандартів і критеріїв (країною, що отримала візову лібералізацію. - ЄвроПравда).

Але рішення про надання безвізового режиму для України не повинно бути відкладено до створення цього моніторингового механізму.

Безвізовий режим має бути наданий вже зараз, але із застереженням, що механізм його призупинення буде запроваджений, щойно ЄС завершить його розробку.

За останні два роки, після Євромайдану, Україна розпочала амбітний і всеосяжний шлях реформ, мета яких – побудова справді демократичної політичної системи і правильно функціонуючої економіки.

Успіх цих реформ має забезпечити перетворення України з пострадянської на європейську державу.

З 2014 року ми спостерігаємо безпрецедентні реформістські зусилля в Україні.

Єврокомісія визнала прогрес, досягнутий у проведенні необхідних реформ, в тому числі в галузі боротьби з корупцією, реформи прокуратури, судової системи, зміцнення демократичних інститутів і верховенства права.

Проте ці реформи повинні бути проведені в повному обсязі. Це завдання ще далеке від завершення. Новий уряд повинен забезпечити необхідну рішучість у продовжені реформування і збереженні політичної стабільності, яка, в поєднанні з народною підтримкою, має величезне значення для досягнення успіху.

Надання безвізового режиму є визнанням зусиль та успіхів у виконанні критеріїв, встановлених ПДВЛ. Це також стане символічним, але дуже відчутним актом підтримки України та її громадян з боку Європейського Союзу.

Комітет у закордонних справах закликає Комітет з громадянських свобод, юстиції та внутрішніх справ, запропонувати парламенту прийняти свою позицію в першому читанні, затвердивши  пропозицію Єврокомісії (про скасування короткострокових віз для громадян України).

* * * * *

Від редакції:

Для остаточного схвалення безвізового режиму для громадян України необхідні спільні рішення Європейського парламенту та Ради ЄС, тобто представників країн-членів. Країни-члени ухвалюють це рішення кваліфікованою більшістю, одностайна підтримка не є обов'язковою.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.