Що має зробити уряд для отримання кредитів ЄС

Вівторок, 18 серпня 2015, 11:21 — Артем Шевальов, заступник міністра фінансів

Багатьох українців турбує питання нових кредитів, які залучає уряд України. Дехто може думати, що це збільшує боргове навантаження на нашу країну, або взагалі, що Україна могла б обійтися без нових позик.

Насправді ж співробітництво з МВФ, ЄС та іншими дво- та багатосторонніми партнерами дуже вигідні для України і для кожного окремого громадянина як у фінансовому, так і в політичному плані.

Це дуже просто, і це можна побачити на прикладі співпраці України з Європейським союзом.

22 липня Україна отримала від ЄС перший транш на суму 600 млн євро в рамках третьої програми макрофінансової допомоги (Third Macro Financial Assistance Programme – MFA-ІІІ). Загальна сума цієї позики становить 1,8 млрд євро і вона доповнює дві попередні загальним обсягом 1,61 млрд євро.

Відсутність сталих економічних та соціальних інституцій, руйнівна та клептократична економічна політика за часів Януковича, до яких додалась російська агресія на сході нашої країни, разом спричинили найбільшу в історії сучасної України фінансово-економічну кризу. Будь-якій країні буде надзвичайно важко подолати таку кризу, реформувати економіку в стислі терміни та створити підґрунтя для економічного зростання самотужки. Тому Україні надзвичайно потрібна міжнародна фінансова підтримка.

Ця підтримка важлива для нашої країни принаймні з двох причин.

Перша - це те, що вона надає фінансові ресурси не лише на стабілізацію та відновлення економіки, а й на реалізацію програми реформ.

Друга - вона сприяє заміні існуючих боргів України набагато дешевшими та довшими кредитами. Гроші Євросоюзу йдуть на повернення попередніх, дорожчих боргів. Фактично кошти ЄС заходять до бюджету України "транзитом" та одразу перераховуються на рахунки наших кредиторів.

Одночасно умови отримання кредиту ЄС в десятки разів вигідніші, ніж борги, що бралися за часів Януковича: відсоткова ставка за новим траншем MFA-ІІІ становить 0,25%, тоді як обслуговування старих кредитів вартує в середньому близько 8%.

Хтось скаже – що за зиск від тої вартості для простих громадян, але відповідь дуже проста. Знижуючи вартість боргів, ми зменшуємо обсяг коштів, що будемо змушені заплатити нашим кредиторам за користування цими грошима. Рахунок йде на сотні мільйонів євро та доларів.

Це гроші, які можна буде направити на потреби національної оборони чи то соціальні цілі замість сплати по боргу. Також, знижуючи вартість боргів, ми допомагаємо знизити попит тепер і в майбутньому на валюту, а отже - поліпшити платіжний баланс і сприяти подальшій стабілізації фінансової системи країни.

Нарешті, коли йдеться про фінансову підтримку від міжнародних партнерів, наші громадяни часто питають, що Україна "має за це зробити".

Це правда: фінансова підтримка ЄС - це не просто кредити, це – "кредити плюс реформи". Але саме це є приводом для оптимізму, а не занепокоєння для наших громадян.

Адже замість взяти кошти на відкритому ринку під високі відсотки та просто "проїсти" їх, фінансова підтримка МВФ, ЄС та інших двох і багатосторонніх наших партнерів через ці реформи допомагає нашій країні знизити залежність від зовнішнього фінансування в цілому. 

Знову візьмемо за приклад гроші ЄС. Отримання першого траншу MFA-ІІІ стало можливим лише після завершення першого перегляду програми співробітництва з МВФ у липні. Надання Україні наступних двох траншів ЄС (кожен - обсягом по 600 млн євро) тісно пов’язано з подальшим виконанням програми співробітництва – тобто чіткої програми реформ - України з МВФ та аналогічної програми реформ у рамках співробітництва зі Світовим банком.

Але, окрім того, надання двох траншів ЄС також тісно пов’язане з просуванням Україною й до інших реформ, про які не йдеться у програмах співпраці з МВФ та СБ. Про те, які саме зміни необхідні для отримання другого траншу, хто за це відповідає і до коли це має бути зроблено, ми у простій формі показали в інфографіці нижче.

 
 
 
 

Та лише запровадивши необхідні зміни в економіці, ми зможемо отримати другий, а згодом - і третій транш фінансової підтримки ЄС. І для наших громадян це буде чітким сигналом: уряд дійсно значно просунувся в оздоровленні економіки, і позитивний ефект від цих змін невдовзі відчуватиме кожен.

 

Автор: Артем Шевальов,

заступник міністра фінансів
з питань європейської інтеграції

Публікації у рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями та відображають виключно точку зору автора.

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.