Послуги онлайн: що означає приєднання України до цифрового ринку ЄС

Середа, 17 жовтня 2018, 11:47 — , , Міністерство юстиції

Як Україні інтегруватися в єдиний цифровий ринок Європейського Союзу?

Відповідь на це запитання дає закон "Про електронні довірчі послуги", який набере чинності у листопаді. Його положення не лише фактично дадуть можливість Україні інтегруватись у єдиний цифровий ринок ЄС, але й дозволять перевести взаємовідносини держави, громадян та бізнесу на якісно новий рівень.

Варто зазначити, що електронні довірчі послуги – одна зі складових єдиного цифрового ринку ЄС. Для того щоб отримати відкритий доступ до Єдиного цифрового ринку Європейського Союзу, Україна повинна забезпечити розбудову системи електронних довірчих послуг, яка буде сумісною з європейською.

Що дадуть електронні довірчі послуги кожному громадянину?

В першу чергу, розшириться спектр послуг з боку держави, які можна буде отримати, не виходячи з дому, в онлайн-режимі.

Це дозволить також отримувати публічні послуги на території всього ЄС після взаємного визнання електронних підписів обома сторонами.

Отримавши такі інструменти, як MobileID (процедура, яка дозволяє здійснювати електронну ідентифікацію особи для отримання різних електронних послуг), у кожного з нас з’явиться можливість зі свого мобільного телефону зареєструвати компанію, направити відповідний запит тощо. Фактично, з’явиться можливість колосальної економії часу та ресурсів, а також зменшення необхідної прямої комунікації із представниками органів державної влади, що суттєво вплине на мінімізацію корупційних чинників.

Читайте також
Євроінтеграція і вибори: про що уникають говорити кандидати у президенти

За допомогою свого смартфону кожна особа, яка отримала SIM-карту з електронним ключем, відтепер зможе оформити онлайн свідоцтво про народження дитини, отримати необхідні довідки з ЖЕКу, здати звітність у податкову тощо.

Запуск системи електронних довірчих послуг також надає значні переваги при здійсненні підприємницької діяльності.

Зокрема, взаємне визнання сертифікатів електронних цифрових підписів Україною та країнами ЄС розширює горизонти для українських компаній та відкриває нові перспективні напрямки та ринки збуту, оскільки дозволить бути конкурентоспроможними з компаніями Євросоюзу. Фактично, вітчизняні підприємства зможуть брати участь у тендерних процедурах країн-членів ЄС.

Також суттєвою перевагою для бізнесу є впровадження повноцінної системи електронних угод та подання всіх документів до органів державної влади в електронному форматі. Фактично, усі сфери бізнесу набагато прискорять свої виробничі процеси, зможуть економити на затрачених ресурсах щодо ведення діловодства у паперовому форматі та позбавляться необхідності контактувати безпосередньо з посадовою особою будь-якої державної установи, що знизить ризик виникнення корупції.

Яким чином реалізується такий крок у цифрову еру? До прикладу, законом "Про електронні довірчі послуги" передбачено запровадження таких новел, як "довірчий список", "електронний підпис", "електронна позначка часу (мітка часу)", "електронна печатка", "реєстрована електронна доставка", "сертифікат автентифікації веб-сайту" тощо.

Що таке "довірчий список"? Фактично, це перелік кваліфікованих надавачів електронних послуг та інформації про такі послуги.

Адміністрування списку покладено на центральний орган, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері електронних довірчих послуг. Такий інструмент дозволить учасникам бачити потрібну їм інформацію та бути впевненими у своїх партнерах, "довіряти" один одному як у межах однієї країни, так і в процесі співпраці між суб’єктами різних держав.

Коли йдеться про "електронний цифровий підпис" в контексті довірчих послуг, варто в першу чергу згадати про те, що даний інструмент стане основою для вчинення більшості дій у процесі їх отримання та надання. І не тільки як засіб ідентифікації особи. Запуск системи електронного документообігу дає можливість пришвидшити процеси їх обміну, підвищує оперативність виправлення дефектів та помилок, створює умови для економії коштів (не тільки витрати на канцелярію, а й на послуги кур’єрів, приміром).

Читайте також
Європейський досвід проти несплати податків: що зміниться з появою e-аудиту

Інтеграція в цифровий ринок Євросоюзу також потребує впровадження в систему надання електронних довірчих послуг не лише довірчого списку та електронного підпису чи печатки, а й принципово нових речей, таких як "електронна позначка часу (мітка часу)" та "інтероперабельність".

Якщо відкинути лінгвістичну складність вищезазначених термінів, то ці два поняття доволі прості в розумінні та відіграють хоча й не ключову, але дуже важливу роль у системі електронних довірчих послуг. Фактично, "мітка часу" - це уявний фіксатор, який надає вже підписаному ЕЦП документу підтвердження про те, коли саме він був підписаний. Такий нюанс є дуже важливим у контексті юридичної сили документа у разі виникнення спорів між сторонами, а також визнання єдиного часу у випадку, коли сторони договору - з різних країн чи часових поясів.

Технологічна сумісність процесів або ж злагодженість усіх механізмів, котрі задіяні у процесі надання/отримання електронних довірчих послуг, і є "інтероперабельністю". Для кращого розуміння цього складного терміна, котрий вживається у законодавстві, такий інструмент можна умовно порівняти з технічним пристроєм, де всі деталі за розміром, міцністю та щільністю в ідеалі повинні "притертись" одна до одної, і тоді апарат запрацює тихо, чітко та без дефектів.

Ще одним інструментом, котрий дозволить здійснювати дії за допомогою ЕЦП на якісно новому рівні, є "реєстрована електронна доставка", що дозволить передавати електронні дані між учасниками з автоматичним фіксуванням та підтвердженням факту відправлення/отримання, а також захистить дані від втрати, пошкодження чи зміни без бажання власника. Враховуючи перспективи виходу як українських компаній на ринки Європи, так і європейських на вітчизняний, на стадії повноцінного функціонування системи електронних довірчих послуг в Україні даний інструмент відіграватиме одну із ключових ролей при здійсненні фінансово-господарських операцій.

Таким чином, можна сміливо говорити про те, що з прийняттям закону "Про електронні довірчі послуги"

Україна має всі шанси піднятись відразу на декілька кроків вгору в контексті прогресу ведення бізнесу та надання послуг своїм громадянам.

Як приклад успішної реформи у сфері електронного врядування можна взяти до уваги Естонію. Уряд країни, яка також вийшла з орбіти колишнього Радянського Союзу, дуже швидко зрозумів перспективу цифрової економіки та цифрового управління і відразу взяв курс на довготривалий проект з імплементації найсучасніших інструментів фактично у всі сфери життя своєї держави. 

Використання електронних інструментів у цій країні розпочалося ще в далекому 1996 році і модернізується й нині. Час не стоїть на місці, й такі технології, як "блокчейн", концепції "цифрового посольства", "електронного суду" та RTE (Real-time economy), цілком можуть бути впроваджені у державний сектор та працювати для суспільства, бізнесу та урядових інституцій.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.