Як Україна та Польща хочуть “прибрати” кордон між державами

Аналітика коротко
Субота, 28 травня 2022, 09:00

Під час візиту президента Анджея Дуди до Києва Володимир Зеленський повідомив про наміри прибрати кордони між Україною і Польщею. 

Перетинати кордон із дружньою Польщею, яка надає нам безпрецедентну підтримку у війні з Росією та приймає мільйони наших біженців, має стати простіше і швидше.

Україна отримає шанс скоротити черги на кордоні з усіма своїми сусідками-членами Шенгену і стане на крок ближчою до безбар’єрної Європи, пишуть журналістка "Європейської правди" Христина Бондарєва та виконавча директорка ГО "Європа без бар’єрів" Ірина Сушко у статті Наближення до Шенгену: що дасть Україні спільний з Польщею контроль за кордоном.

Оптимізовувати перетин кордону українська влада вирішила шляхом запровадження спільного прикордонно-митного контролю. 

Цей спосіб контролю передбачає, що прикордонні та митні органи сусідніх держав проводять спільну перевірку пасажирів і вантажів одночасно, на одному пункті пропуску. У нашому випадку це має відбуватись на польському боці кордону. Так вирішили у зв’язку з питанням прикордонної інфраструктури, стан якої в України традиційно "кульгає".

За пропозицією, яку Україна передасть Польщі, спільний контроль буде запропоновано поширити на всі вісім автомобільних пунктів пропуску на українсько-польському кордоні.

Ті, хто знайомий зі спільним контролем на практиці, кажуть про його виняткові переваги для всіх учасників процесу. 

По-перше, він скорочує час перевірки. По-друге, спільний контроль оптимізує ресурси, адже потребує менше техніки та приміщень. По-третє, він є також інструментом боротьби з корупцією, контрабандою і нелегальною міграцією.

У 2012 році спільний контроль у нас навіть діяв. Правда, в експериментальному режимі, під час чемпіонату Європи з футболу, який Україна приймала разом з тією ж Польщею. 

Більше того: нині на польсько-українському кордоні є чотири пункти пропуску, на яких процедура спільного контролю вже діє.

Угода про спільний контроль на чотирьох пунктах пропуску була укладена з Польщею ще у 2002 році. 

В 2007 році Польща приєдналася до Шенгену та стала державою, яка реалізує принципи Шенгенського кодексу про кордони. Для України це означало, що у переговорному процесі, який мав стосуватись інших пунктів пропуску, з’явилася третя сторона – Європейська комісія. 

Але, переговори не мали успіху. Ключовим гальмом перемовин стала несумісність шенгенського та українського законодавства, а саме – норма про передачу "проблемних" громадян.

Станом на сьогодні ні Україна не змінила свою Конституцію, ні Шенгенський кодекс не зазнав змін. То чому є підстави вважати, що цього разу погодження дійде до кінця?

Ідея спільного контролю отримала підтримку на найвищому рівні – президентів України і Польщі. Обидві країни в особах своїх лідерів продемонстрували готовність до діалогу в цьому питанні і здатність домовлятися. 

Якщо спільний контроль запрацює, то це засвідчить, що Україні стали більше довіряти, і вона стала трішки ближчою до Шенгенського простору, ключовою засадою якого є довіра.

Докладніше - у матеріалі Христини Бондарєвої та Ірини Сушко Наближення до Шенгену: що дасть Україні спільний з Польщею контроль за кордоном.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Статті

120 днів боротьби за статус кандидата: погляд із Банкової

Так швидко не рухався до ЄС жоден із нинішніх членів чи кандидатів. І навряд чи хтось зможе це повторити. Але ми не зупиняємось і переходимо до наступних етапів.

Робота над помилками: чому у ЄС має з'явитися прагнення до возз'єднання з Україною

Європі доведеться змінювати стратегію своєї поведінки у відповідь на нинішню геополітичну кризу. Розширення – гідна відповідь на виклики сьогодення.

Що чекає на Україну після рішення про статус кандидата та коли реально вступити до ЄС

Коли реально досягти повноцінного членства в ЄС? Чи не підемо ми шляхом Туреччини, яка загрузла на стадії кандидатства на багато років?