Євроінтеграція за бюджетний рахунок

Вівторок, 24 червня 2014, 21:23 — Юрій Панченко, ЄвроПравда

25 червня, за два дні до підписання Угоди про асоціацію з Євросоюзом, Кабінет міністрів виніс на своє чергове засідання низку питань, пов’язаних із економічним ефектом цього підписання.

Одним із ключових питань є фінансовий вплив дії зони вільної торгівлі із Євросоюзом на показники державного бюджету України. Спеціальний звіт на цю тему підготувало Мінекономрозвитку (копію документа отримала і ЄвроПравда).

Нагадаємо, що режим вільної торгівлі між Україною та ЄС передбачає суттєве скорочення митних зборів.

Як вже підрахували в уряді, в перші роки дії цього режиму щорічна економія українського бізнесу від обнуління мит з боку ЄС складе 487 млн євро. Ці гроші недоотримають бюджети різних європейських країн. В свою чергу український бюджет недоотримає кошти від митних зборів з європейських товарів, що імпортуються до України.

Варто зазначити, що в останні роки митні збори були серед основних джерел наповнення держбюджету. При цьому товари з країн СНД імпортувалися до України за нульовою митною ставкою. Відповідно, загальний обсяг митних зборів традиційно збирається з товарів інших країн, насамперед європейських.

То яким буде бюджетний ефект укладення Угоди про асоціацію? Наскільки від цього знизяться бюджетні видатки, а відповідно – наскільки можуть зменшитися різні соціальні видатки?

У звіті є посилання на розрахунки Мінфіну.

Згідно з ними, у перший рік дії Угоди державний бюджет недоотримає митних зборів на суму 3,88 млрд грн, а також ПДВ на суму 0,78 млд грн. Загалом, дохідна частина держбюджету має скоротитися на 4,66 млрд грн (близько 283,5 млн євро).

Багато це чи мало? Нагадаємо, що дохідна частина держбюджету на цей рік складає 370,5 млрд грн. Отже, обсяг корекції сягне трохи більше одного відсотка. Втім, криза в економіці вже призвела до того, що держбюджет України не має резервів для скорочення. Відповідно, чергове урізання можливе лише за рахунок соціальних статей: пенсій, зарплат тощо.

В Мінекономрозвитку сподіваються компенсувати ці втрати за рахунок збільшення інших надходжень. Для оцінки бюджетного впливу в міністерстві беруть за основу наслідки підписання Україною у 2012 році угоди про вільну торгівлю з Європейською асоціацією вільної торгівлі (включає Норвегію, Ісландію, Швейцарію та Ліхтенштейн). В перший рік дії цього документа зростання імпорту із зазначених країн до України склало 9,3%. Відповідно, підрахували в МЕРТ, якщо імпорт з ЄС зростатиме схожими темпами, то падіння бюджетних надходжень буде майже повністю компенсовано збільшенням зборів з додатково ввезених імпортних товарів (на 4,41 млрд грн).

Однак такі плани не мають нічого спільного із дійсністю. По це свідчить статистика останніх місяців. Протягом перших чотирьох місяців 2014 року відбувалося скорочення імпорту з ЄС в Україну. Це пов’язане із девальвацією гривні, що призвело до скорочення купівельної спроможності українців. Отже, за таких умов годі розраховувати на збільшення митних зборів.

Падіння бюджетних зборів можна компенсувати лише завдяки активізації економіки, що викличе збільшення податкових зборів. Однак чи зможе Угода про асоціацію призвести до такого швидкого зростання?

В МЕРТ вважають, що загальний вплив ЗСТ з ЄС буде позитивним. Для прикладу наводяться країни, що раніше підписали угоду про вільну торгівлю із ЄС: ПАР, Мексика, Чилі та Марокко. В жодній із цих держав темпи зростання ВВП після підписання угоди із ЄС не були нижчими за 5%. За оцінками МЕРТ, угода про асоціацію в перші три роки буде прискорювати темпи зростання ВВП країни на 0,6-0,63 відсоткових пункти.

Чи достатньо буде такого прискорення для компенсації бюджетних втрат? Відповіді на це питання урядовці не дають.

За оцінками голови секретаріату Ради підприємців при Кабінеті міністрів Андрія Забловського, негативний бюджетний ефект у короткостроковій перспективі можливо подолати лише завдяки поверненню до сталого економічного зростання. "На жаль, ми підписуємо угоду в нестабільній економічній ситуації, тому короткострокові ризики для бюджету присутні. Однак вже у середньостроковій перспективі ефект для бюджету буде позитивним", — пояснює він.

В наступному році в Кабміні очікують виходу української економіки із кризи. Зокрема, в уряді прогнозують зростання ВВП країни на 1,7%. Таке зростання, як мінімум, зможе компенсувати бюджетні втрати від обнуління мит на європейські товари.

"Така компенсація можлива лише за умови нормальної бази порівняння нинішнього року. Якщо падіння економіки в 2014 році виявиться значно більшим за очікування, зростання ВВП в наступному році на 1,7% вже не зможе компенсувати бюджетних втрат", — говорить Забловський. 

Повністю компенсувати ці втрати вдасться лише у тому випадку, якщо обнуління мит з боку ЄС призведе до реального зростання українського експорту. Загалом, у МЕРТ очікують поступового прискорення темпів зростання українського експорту до ЄС — з 2,39% у перший рік дії нового торговельного режиму до 6,96% — у п’ятий рік.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.