EEN – новий майданчик співпраці бізнесу України та ЄС

П'ятниця, 30 жовтня 2015, 08:24 — Любов Непоп, в.о. представника України при ЄС

З 1 січня 2016 року почне функціонувати поглиблена і всеохоплююча зона вільної торгівлі між Україною та ЄС, яка, без сумніву, відкриває нові можливості для українського бізнесу в ЄС та європейського бізнесу в Україні.

Закласти основу для використання цих можливостей наш бізнес має змогу вже сьогодні, використовуючи один з ефективних інструментів ЄС з пошуку партнерів за кордоном. Йдеться про проект Європейського Союзу "Європейська мережа підприємств" (EEN), який є одним із проектів Рамкової програми ЄС з підвищення конкурентоспроможності малих та середніх підприємств "COSME", що реалізується Європейською комісією.

Що собою являє EEN?

Це найбільше у світі бізнес-співтовариство, яке об’єднує близько 600 організацій з підтримки інтернаціоналізації підприємництва, залучення інвестицій та трансферу технологій у 63 країнах світу.

Учасниками Мережі є бізнес-асоціації, торговельні палати, відповідні державні установи, бізнес-акселератори, інвестиційні банки, технопарки та наукові інститути. Кількість фахівців, які безпосередньо працюють над реалізацією цілей даного проекту, перевищує 4500 осіб.

Всі учасники Мережі об’єднуються у консорціуми за країновою/регіональною ознакою. Відбір партнерів EEN здійснюється Європейською комісією на конкурсній основі раз на 5 років (останній проводився у січні 2015 року).

Що власне стоїть за статусом партнера і чим ці партнери займаються в рамках EEN?

Основні їх функції включають надання консультативних послуг компаніям країни/регіону, які вони представляють, щодо доступу на ринок ЄС та інших країн EEN (тарифне й нетарифне регулювання, оптимальні моделі виходу), щодо наявних інструментів фінансової допомоги, питань захисту прав інтелектуальної власності, комерціоналізації інновацій тощо.

Партнери також відповідають за інформування про програми ЄС, в яких компанії та інші організації відповідних країн можуть брати участь (зокрема, Горизонт 2020, КОСМЕ та ін.), надають підтримку в пошуку партнерів для спільної участі в цих програмах (формування консорціуму), роз'яснюють правила та тендерні процедури.

До обов'язків партнерів входить також сприяння налагодженню бізнес-контактів шляхом організації бізнес-візитів компаній в інші регіони світу, інших В2В заходів в ЄС та за його межами (у т.ч. під час міжнародних виставок), робота з електронною базою комерційних та технологічних пропозицій EEN.   

Як правило, партнери EEN мають певну галузеву спеціалізацію. В рамках Мережі функціонує 17 секторальних груп, до складу яких входять від 10 до 60 організацій. Саме на базі вказаних груп відбувається взаємодія між партнерами, здійснюється обмін різноплановою інформацією, готуються спільні В2В заходи та закордонні візити компаній. 

Щорічно учасниками секторальних груп організовується понад 22 тис. В2В заходів, більша частина яких також відкрита для участі українських підприємств (з їхнім переліком можна ознайомитися у відповідному розділі сайту EEN).

Іншим ефективним інструментом EEN з пошуку партнерів для бізнесу є відповідна електронна база комерційних та технологічних пропозицій (профілів). Право розміщення таких профілів мають виключно авторизовані учасники.

На згаданому майданчику партнери Мережі щотижня публікують від 200 до 250 профілів своїх компаній. Ця база даних є публічною, втім, для отримання контактної інформації щодо замовника профілю зацікавлена компанія має звернутися до локального партнера EEN.

Отже, буде зайвим переконувати, що такий широкий вибір можливостей є реально дієвим майданчиком для просування українських бізнес-інтересів.

Найголовніше, Україна вже бере участь в EEN. Щоправда, поки лише як третя країна, що певним чином обмежує нашу активність.

Але після очікуваного приєднання України до програми КОСМЕ український консорціум стане повноцінним учасником Мережі, а вітчизняні компанії отримають рівні з європейськими права доступу до усіх інформаційних ресурсів, маркетингових досліджень та допоміжних інструментів Європейської комісії з інтернаціоналізації бізнесу, що фінансуються в рамках КОСМЕ.

Згаданий український консорціум складається з восьми авторизованих партнерів Мережі: Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, МЗС України через Представництво України при ЄС, Торгово-промислової палати України, Інституту фізики НАН України, Національного університету ім. Тараса Шевченка, Київського центру інвестицій, Всеукраїнської громадської організації "Споживач", Нової міжнародної корпорації.

Хоча український консорціум перебуває на етапі становлення, вже у ближчому майбутньому очікується створення контактних пунктів EEN у більшості регіонів України.

Український консорціум вже має доступ до всіх електронних інструментів Мережі, а українські підприємці можуть безкоштовно скористатися її можливостями.

З практики Представництва України при ЄС з використання інструментів EEN вже зараз можна дати кілька порад підприємцям як працювати з Мережею:

  1. Якщо ви шукаєте кооперації за кордоном, передусім в ЄС, спочатку ознайомтеся з електронною базою існуючих профілів EEN.
  2. У разі зацікавленості в одному або кількох з них зробіть запит (натисніть кнопку "request more information"), обравши одного з українських партнерів EEN та заповнивши відповідні форми.
  3. Ваш запит потрапить до визначеного вами українського партнера, який отримає необхідні контакти іноземного замовника профілю та передасть їх вам.
  4. Якщо ви не знайшли нічого і хочете створити власний профіль, зверніться до одного з українських партнерів Мережі, використовуючи контакти, опубліковані на сайті EEN (враховуйте, що EEN – це не дошка оголошень. Компанії, профілі яких публікуються, мають відповідати певним критеріям).
  5. Якщо вас цікавить той чи інший захід, що організовується іноземними партнерами EEN, повідомте про це одного з українських учасників Мережі – в деяких заходах ви можете брати участь самостійно, в інших необхідним є залучення локального партнера.
  6. Якщо ви кластер, бізнес-асоціація чи інша організація, що представляє компанії, орієнтовані на зовнішньоекономічну діяльність, та хочете, наприклад, організувати бізнес-візит своїх членів в інший регіон за межами України або більше дізнатися про інші можливі варіанти співпраці з EEN – також зв’яжіться з українськими партнером Мережі для отримання додаткової інформації.
  7. Слідкуйте за оновленнями сторінки українського консорціуму EEN у Facebook. Наступного року буде створено окремий веб-сайт.

Перерахована підтримка надається українському бізнесу безкоштовно, але витрати, пов'язані з участю компаній у В2В заходах, не покриваються.

Також важливо знати, що згідно з правилами роботи EEN (встановлені Європейською комісією) кожен з підприємців, який звертається по допомогу, має зобов’язання інформувати обраного ним партнера Мережі щодо подальшого розвитку його відносин з кожною компанією, контакти якої він отримав від учасника EEN – мова йде про загальні відомості щодо факту започаткування співпраці (або його відсутності) без деталізації комерційних подробиць.

Отже, що можна було б порадити українському бізнесу? Не чекати 2016 року, коли розпочнеться застосування положень Угоди про асоціацію в частині зони вільної торгівлі, а вже зараз скористатися можливостями для встановлення контактів з європейськими партнерами з тим, щоб з наступного року в рамках цих зв’язків використати переваги ПВ ЗВТ.

 

Автор: Любов Непоп,

виконуюча обов'язки представника України при ЄС

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.