Чи виконує Київ вимоги ЄС? Частина 5: прозорість держфінансів

Понеділок, 12 січня 2015, 11:49 — Сергій Карелін, Володимир Тарнай

"Європейська правда" продовжує огляд зобов’язань України щодо виконання Контракту з розбудови держави.

Цей документ був підписаний у травні 2014 року прем’єром Арсенієм Яценюком та президентом Єврокомісії Жозе Мануелом Баррозу. ЄС надав 355 млн євро на проведення реформ в Україні.

Внесок надається на безповоротній основі з однією умовою – виконання реформ.

250 млн євро Україна вже отримала – авансом. Решта надійде у середині 2015 року, але лише за виконання низки зобов’язань.

Прогрес по кожному з них оцінюється за низкою індикаторів.

В першій статті експертами Центру політичних студій та аналітики було проаналізовано зобов'язання Києва продемонструвати "відчутний прогрес у боротьбі з корупцією", у другій – "підвищити рівень доброчесності та відповідальності у державному секторі", у третій - досягти прозорості та конкурентоздатності у сфері державних закупівель, а у четвертій – забезпечити доступ громадян до інформації.

П'яте зобов’язання Контракту з розбудови держави стосується підвищення рівня прозорості та підзвітності у сфері управління державними фінансами.

У пункті 5.1 контракту українські зобов’язання викладено таким чином: оприлюднення квартальних звітів про результати виконання Плану заходів щодо впровадження Стратегії розвитку системи управління державними фінансами із висвітленням результатів, досягнутих у попередньому кварталі, та завдань на наступний квартал.

Ситуація в цій сфері - далека від райдужної. А за деякими індикаторами можна говорити про провал.

Дещо було зроблено в уряді ще до домовленостей з ЄС. Розпорядженням Кабінету міністрів України від 1 серпня 2013 року затверджено план заходів щодо реалізації Стратегії розвитку системи управління державними фінансами.

Попри те, що сам факт наявності стратегії є прогресивним, цей нормативно-правовий акт має декілька недоліків.

Перший з них - статус документа, оскільки розпорядження є актами Кабінету міністрів України з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань, а акти з нормативних питань видаються у формі постанов.

Але це - не головна проблема.

Громадськість констатує, що положення цього важливого документа досі не було втілено, про що, зокрема, свідчить відсутність публічних звітів про виконання Стратегії. 

На думку експертів, завдяки цим заходам можна було б значно покращити ефективність витрачання бюджетних коштів, збільшити доходи бюджету та підвищити прозорість бюджетного процесу.

Незадовільне виконання цієї вимоги визнають і в самому уряді. На сайті Міністерства фінансів наявна інформація про хід виконання плану заходів щодо реалізації цієї стратегії за IІ квартал.

Невтішна навіть офіційна статистика! З 80 завдань тільки в 22 випадках було надано розгорнуту інформацію, в інших 58 випадках роз’яснено, що завдання перебуває в процесі виконання.

При цьому жодних планів щодо виконання цієї вимоги, як виявилося, в урядовців досі немає.

Центр політичних студій та аналітики надіслав інформаційний запит, щоб отримати план на квартал щодо реалізації Стратегії розвитку управління державними фінансами. Відповідь виявилася дуже цікавою: урядовці заявили, що користуються планом на 2013-2017 рік і поквартальних планів в них немає в принципі (публікуємо копію відповідного документу).

Відповіді на питання про те, скільки грошей витрачається на реалізацію Стратегії, Центр також не отримав. Повідомили лише, що частину коштів на цю стратегію надає Європейський союз.

Експерти центру вирішили дізнатися, скільки Міністерство фінансів витратило коштів фінансової допомоги на створення та впровадження програмного забезпечення "Прозорий бюджет". Виявилась дуже цікава річ -

чиновники з Мінфіну просто відмовилися від європейських грошей на реалізацію даного проекту та закрили його достроково!

"Європейська правда" публікує підтверджуючі документи.

Наостанок додамо, що на сайті досі не з'явилась інформація щодо реалізації Стратегії за ІІІ квартал, хоча це - пряма вимога Контракту.

У пункті 5.2 йдеться про щоквартальне оприлюднення аналітичної записки для громадськості та ЗМІ, в якій пояснюються досягнуті до цього часу результати.

 натисніть на картинку для перегляду

* * * * *

Щоправда, окрім негативу є й позитив.

До безперечних досягнень 2014 року у реалізації Плану заходів необхідно віднести прийняття 10 квітня 2014 року закону "Про здійснення держаних закупівель".

Законом передбачено виконання завдань Стратегії щодо "скорочення випадків, на які не поширюється законодавство у сфері державних закупівель", "адаптації законодавства у сфері державних закупівель до законодавства і стандартів ЄС" та "забезпечення оприлюднення річних планів державних закупівель на веб-порталі уповноваженого органу, на власних веб-сайтах замовників".

За Антимонопольним комітетом залишено функцію органу оскарження у сфері державних закупівель. За висновками міжнародних експертів запропоновані зміни до законодавства про державні закупівлі в цілому відповідають міжнародній практиці.

Разом з тим уряду необхідно активізувати роботу щодо проекту закону "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо надання державних гарантій", що дозволить виконати завдання стосовно встановлення додаткових цільових індикативних обмежень відносно умовних боргових зобов’язань у сфері державного боргу на середньо- та довгострокову перспективу.

Слід констатувати відставання від термінів виконання завдань щодо:

- законодавчого забезпечення запровадження системи державного стратегічного планування (передбачалось прийняття у 2013 році);

- супроводження під час розгляду у Верховній раді законопроекту "Про внесення змін до законів "Про Кабінет міністрів України" та "Про центральні органи виконавчої влади" щодо діяльності міністерств та центральних органів виконавчої влади;

- розроблення інструкції застосування плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі (передбачалось прийняття у 2013 році);

- розроблення типової кореспонденції рахунків бухгалтерського обліку для відображення основних операцій бюджетних установ, фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування та операцій щодо виконання державного та місцевих бюджетів (передбачалось прийняття у 2013 році).

Пункт 5.3. Контракту з розбудови держави вимагає оприлюднення прес-релізів, які пояснюють результати консультацій з громадськістю та міжнародними організаціями та установами щодо результатів виконання Плану заходів щодо впровадження Стратегії розвитку системи управління держфінансами.

Тут ситуація найгірша. На сайті нам не вдалося знайти інформацію про результати консультацій з громадськістю та міжнародними організаціями та установами щодо результатів виконання Плану заходів із впровадження Стратегії розвитку системи УДФ. У розділі "Зв'язки з громадськістю" на сторінці "Проведення консультацій з громадськістю" сайт видає помилку доступу.

Підсумовуючи, мусимо констатувати - уряд вкрай неефективно виконує свої зобов'язання в частині підвищення рівня прозорості та підзвітності у сфері управління державними фінансами.

Як висновок – Міністерству фінансів необхідно більше приділити увагу цьому напрямку, щоб скоріше реформувати фінансову систему. А також проконтролювати чиновників, які відповідальні за виконання чи невиконання вищевказаної стратегії.

Дослідження провели:

експерти та партнери Центру політичних студій та аналітики в рамках проекту "Створення та впровадження системи моніторингу за використанням публічних коштів 'Відкритий бюджет'" за підтримки Європейського союзу.

Автори тексту:

 

 Сергій Карелін,

експерт відділу бюджетної політики ГО "Центр політичних студій та аналітики"  

 

Володимир Тарнай,

керівник відділу бюджетної політики ГО "Центр політичних студій та аналітики"

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.