Інвестор під мікроскопом: як і навіщо ЄС оцінюватиме безпеку інвестицій

Середа, 10 квітня 2019, 08:31 — , "Ілляшев та Партнери"

Наскільки безпечними є іноземні інвестиції? Це питання турбує багато країн, насамперед розвинені.

Однак механізм перевірки інвестицій мають лише деякі. В ЄС це лише 14 країн: Австрія, Данія, Німеччина, Угорщина, Фінляндія, Франція, Нідерланди, Латвія, Литва, Італія, Польща, Португалія, Іспанія і Велика Британія.

Але за рік, максимум півтора це зміниться.

Постанова Ради ЄС про перевірку прямих інвестицій була опублікована наприкінці березня. Тепер країнам-членам ЄС необхідно за 18 місяців імплементувати їх у національне законодавство.

Перевірку прямих іноземних інвестицій здійснюватимуть усі країни ЄС і обмінюватимуться одна з одною необхідною для цього інформацією.

Нові правила, ініційовані урядами Франції, Німеччини та Італії, створюють з цією метою спільний для країн ЄС механізм і єдиний "опитувальник" для потенційних інвесторів.

Нова система координат

Для проведення перевірки у потенційних інвесторів за межами ЄС будуть запитувати про таке:

- Структура власності іноземного інвестора, включно з повною інформацією про кінцевого бенефіціара;

- Сума інвестицій;

- Товари і послуги, а також операції іноземного інвестора і цільової компанії, в яку заплановані прямі іноземні інвестиції;

- Країни ЄС, у які планується інвестувати;

- Джерело фінансування інвестицій/походження коштів;

- Заплановані терміни інвестування.

Постанова Ради ЄС про перевірку прямих інвестицій забороняє країнам Євросоюзу робити відмінності між третіми країнами і гарантує допомогу влади в проходженні перевірки.

Спочатку "опитувальник" інвестора буде перевірятися на національному рівні. Країни ЄС зберегли за собою право перевіряти і блокувати прямі іноземні інвестиції з міркувань безпеки і захисту громадського порядку, до яких належать: доступ до конфіденційної інформації, доступ до стратегічно важливих ресурсів, доступ до стратегічної інфраструктури, а також обмеження свободи слова в засобах масової інформації.

Це означає, що під прицілом опиняться проекти в таких стратегічних галузях, як дослідження, космос, транспорт і енергетика.

А також проекти, які зачіпають одразу декілька країн-членів ЄС.

Після проходження перевірки на національному рівні, згідно з новими правилами, інформація може бути передана Європейській комісії.

Єврокомісії дозволено давати висновки у справах, що стосуються декількох країн ЄС, або коли інвестиції можуть вплинути на проект чи програму, що становить інтерес для всього Євросоюзу.

Що це означає?

Нові правила роблять процес інвестування зрозумілішим, але також створюють основу для відмови в інвестиціях у тих країнах, в яких раніше не відмовляли інвесторам з третіх країн.

Якщо поки що компанія з України могла без перешкод проінвестувати, наприклад, будівництво вітрогенераторів на території 14 країн ЄС, то після імплементації нових правил ці країни почнуть перевіряти такі інвестиції – чого раніше не робили, оскільки ЄС не встановлював вимог щодо їх перевірки на вплив на спільну безпеку.

Після перевірки на національному рівні інформація про інвестиції може бути передана Європейській комісії.

Інші країни ЄС також можуть надати коментарі до вашого проекту (які не є обов'язковими, але мають бути належним чином враховані), що може привести до негативного рішення при схваленні інвестицій.

І звісно, найбільше проблем варто очікувати в процесі запуску нової системи. Саме тому інвесторам, які планують інвестувати в транспортний або енергетичний сектор в країнах, які не проводять перевірку прямих інвестицій з третіх країн, варто прискоритися, поки імплементація нових правил не знайшла відображення в законодавстві.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.