Як ЄС забезпечує роботу вантажного транспорту за доби пандемії

Середа, 8 квітня 2020, 13:44 — , Мінінфраструктури

Пандемія стала викликом для роботи транспорту. Але одночасно – показала його критичну важливість.

Адже для економіки важливо підтримувати ланцюжки поставок. А тому стабільність автомобільного, залізничного, повітряного та водного перевезення вантажів мають вирішальне значення для ефективного реагування на економічну кризу.

Це чудово розуміють у ЄС – а тому не затягували із практичними кроками.

Європейська комісія затвердила нові практичні поради щодо того, як забезпечити перевезення вантажів у межах ЄС та до країн-сусідів протягом карантину. 

"Рекомендації покликані захистити ланцюги поставок ЄС у цих складних обставинах та забезпечити можливість як для вантажів, так і для працівників транспорту їздити туди, де вони потрібні, без зволікань. Колективний та скоординований підхід до транскордонного транспорту важливіший сьогодні, ніж будь-коли раніше", - зазначає з цього приводу єврокомісар з питань транспорту Адіна Велян.

Нові норми безумовно вплинуть і на українські міжнародні перевезення. Адже всі ці рекомендації повинні також застосовуватися до громадян третіх країн, якщо вони є важливими для забезпечення вільного переміщення вантажів у межах ЄС, а також до країн-сусідів Євросоюзу.

Для продовження постачання товарів на всій території ЄС від держав вимагається негайно призначити відповідні пункти перетину кордону в Транс’європейській транспортній мережі TEN-T (до якої включена Україна) як зелені смуги перетину кордону. 

"Зелені смуги спеціально розроблені для захисту транспортних працівників на передовій цієї кризи. Цей набір рекомендацій полегшить їх і без того напружену місію, і принесе більше безпеки та передбачуваності їх роботі", - пояснює єврокомісар Велян.

Такі смуги мають бути відкриті для всіх вантажних транспортних засобів.

Перетин кордону, включаючи будь-які перевірки та обстеження стану здоров'я, має тривати не більше 15 хвилин. 

Для цього всі процедури мають бути спрощені до мінімально необхідного рівня.

Зокрема, перевірки здійснюються без водіїв, які можуть залишати свої транспортні засоби для обстеження стану здоров’я. Від водіїв вантажівок вимагається подавати лише паспорт та посвідчення водія, а за потреби лист роботодавця (електронне подання документів має бути дозволене).

В ЄС додатково уточнюють: жоден вантажний транспортний засіб чи водій не мають зазнавати дискримінації, незалежно від країни походження та призначення, громадянства водія або реєстрації транспортного засобу.

Зважаючи на ситуацію, що склалася, держави-члени ЄС також закликають тимчасово призупинити всі обмеження дорожнього руху, що діють на їхній території, такі як вихідні, нічні та галузеві заборони.

Останнє важливе для України, адже цей аргумент може бути використаний Києвом для переговорів з країнами, з якими ми маємо дефіцит дозволів на вантажні перевезення, такими як Польща.

В Єврокомісії наголошують: країни мають облаштувати визначені маршрути необхідною інфраструктурою, яка забезпечить мінімальні перерви для відпочинку.

Окрім зелених смуг, держави ЄС повинні забезпечити функціонування принаймні одного аеропорту для міжнародних рейсів з надання допомоги, повернення громадян та переміщення вантажів.

Втім, транспорт - це ще й працівники, які забезпечують функціонування всієї інфраструктури.

Єврокомісія рекомендує державам вжити заходів для забезпечення вільного руху всіх працівників, які беруть участь у міжнародному вантажному сполученні, незалежно від виду транспорту.

Зокрема, країни мають скасувати обмеження на поїздки та обов'язковий карантин для транспортних працівників, які не виявляють симптомів.

Наприклад, органи влади не повинні вимагати, щоб транспортні працівники мали медичні довідки для підтвердження свого здоров'я.

Для забезпечення безпеки транспортних працівників необхідні також посилені гігієнічні та експлуатаційні заходи в аеропортах, портах, залізничних станціях та інших вузлах наземного транспорту.

Міжнародно визнані свідоцтва про професійну компетентність слід вважати достатніми для підтвердження роботи працівника у міжнародному транспорті. При цьому за відсутності таких сертифікатів (а вони наявні не у всіх міжнародних водіїв) слід прийняти лист, підписаний роботодавцем.

Ухваливши нові правила, Єврокомісія вже розпочала їх впровадження. 

Після відеоконференції між міністрами транспорту ЄС було створено мережу національних контактних пунктів та платформу для надання інформації про національні транспортні заходи, вжиті державами у відповідь на коронавірус. Саме вони й мають підтримувати ефективне функціонування зелених смуг на прикордонних переходах.

Україні ж пропонується тісно співпрацювати з цією мережею для забезпечення вантажопотоку в режимі експорту, імпорту та транзиту.

Останнє - в наших національних інтересах. Нам варто взяти найактивнішу участь у створенні зелених смуг та забезпеченні їх ефективного функціонування. 

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: