Як нова ініціатива ЄС вплинула на український кордон

Аналітика коротко
Середа, 21 вересня 2022, 14:15

На початку травня Єврокомісія розпочала ініціативу "Шляхи солідарності".

За чотири місяці реалізації цієї Ініціативи Україні вдалося експортувати до ЄС близько 10 млн тонн зерна та насіння соняшнику. Вагомий результат, проте запланований Єврокомісією квартальний обсяг експорту лише першої складової мав становити вдвічі більше.

Про основні успіхи та проблеми Ініціативи, які, ймовірно, завадили партнерам досягти окреслених планів – у статті експерток аналітичного центру "Європа без бар’єрів" Євгенії Григор'євої та Ірини Сушко Шляхи солідарності: як транспортна ініціатива прискорила інтеграцію України до ЄС.

Ініціатива "Шляхи солідарності" передбачає реалізацію комплексу заходів для термінового усунення затримок транспорту, в першу чергу на кордонах з країнами Європейського Союзу та Молдовою, а також покращення автомобільного, залізничного та річкового сполучення між Україною і ЄС у майбутньому.

Реалізація Ініціативи призвела до позитивних зрушень на низці пунктів пропуску.

Так, в рамках проєкту "Відкритий кордон" на польському напрямку у ПП "Краковець" було в 2,5 раза збільшено кількість смуг для вантажівок і створено додаткові павільйони для митного та транспортного контролю, а ПП "Ягодин" з кінця червня визначено пунктом оформлення лише вантажних авто, для чого вже заплановано організувати для них п'ять додаткових смуг руху.

Крім того, з 1 вересня по 30 листопада в рамках відповідного пілотного проєкту тестується ефективність розподілу руху вантажного транспорту до та понад 7,5 тонн через різні пункти пропуску українсько-польського кордону. А на низці пропускних пунктів визначено окремі смуги для оформлення вантажівок з гумдопомогою, пальним і сільськогосподарською продукцією.

На словацькому напрямку було розширено смугу руху для великогабаритного транспорту в пункті пропуску "Ужгород", а на молдовському – відновлено вантажне залізничне сполучення на ділянці Березине – Басарабяска, яке не функціонувало понад 20 років.

Сьогодні ця ділянка залізниці, навіть попри систематичні обстріли ключових об’єктів інфраструктури в регіоні, забезпечує надійне сполучення між Одесою та дунайськими портами "Рені" та "Ізмаїл". Річка ж Дунай вперше за понад 30 років незалежності України запрацювала як повноцінний торговий маршрут, який в перспективі буде включено до європейських торгових маршрутів.

Для узгодження попиту та пропозиції між українською й європейською сторонами, а також світовою спільнотою та для оптимізації потоків вантажів Єврокомісією з партнерами в рамках Ініціативи було створено дві логістичні платформи:

– платформу "ЄС-Україна для пошуку бізнес-партнерів";

– торговельну платформу для оптимізації експорту українського зерна "Зернові шляхи".

Попри вжиття всіх цих заходів, труднощі з логістикою зберігаються, а пропозиція все ще переважає попит.

Такі успіхи, з огляду на постійно зростаючі потреби воєнного часу, є дещо фрагментарними та можуть бути затьмарені наступними прогалинами в реалізації Ініціативи – як з боку України, так і з боку ЄС.

Тому сьогодні всім учасникам Ініціативи насамперед слід працювати над збільшенням потенціалу вже існуючої транспортної мережі, для чого необхідний комплексний підхід всіх причетних сторін до питань чіткого розподілу й оптимального використання наявних ресурсів і доступних інструментів.

На сьогодні існують прогалини в координації Ініціативи на загальнодержавному та міждержавному рівнях.

В Україні урядова Координаційна рада не має чітко окреслених і зафіксованих функцій, достатніх для впровадження Ініціативи. А разом з тим – і відпрацьованих механізмів для належної взаємодії між її учасниками.

Що стосується європейських партнерів, то деякі моменти вказують на те, що і з цього боку взаємодія трохи кульгає і держави-члени ЄС не завжди готові беззаперечно виконувати приписи Єврокомісії.

Докладніше – у матеріалі Євгенії Григор'євої та Ірини Сушко Шляхи солідарності: як транспортна ініціатива прискорила інтеграцію України до ЄС.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: