Чому рішення ЄС про кредит Україні дає можливість РФ для шантажу

Аналітика коротко
Новини — Вівторок, 23 грудня 2025, 14:30 —

Зранку 19 грудня стрічки новин вибухнули заголовками про рішення Європейської ради щодо надання Україні 90 млрд євро на 2026–2027 роки. Воно підбило підсумок кількамісячній епопеї і гарячим дебатам всередині самого Союзу, коли позиції різних сторін змінювалися калейдоскопічно.

Хоча в новинах про це рішення часто звучала назва "репараційний кредит", проте насправді воно стало саме заміною цьому інструменту.

Ключова відмінність – резерви російського Центробанку на рахунках європейських депозитаріїв жодним чином не задіяні для виділення цих коштів.

Про переваги і ризики рішення ЄС – в статті члена правління Центру Дністрянського Сергія Верланова і адвоката, директора Центру Дністрянського Івана Городиського Не репараційний і не кредит: де Україна виграла, а де програла від рішення ЄС. Далі – стислий її виклад.

Кредит у 90 млрд євро, який Європейський Союз планує залучати на ринках капіталу під гарантії бюджету ЄС, фактично закриває основну частину макрофінансової потреби України після 2025 року.

Рішення є достатнім для підтримання базової фінансової рівноваги держави у воєнний та післявоєнний період.

Крім того, фінансова стабільність і здатність України, принаймні у монетарному вимірі, вести довгу війну можуть стати вагомим аргументом на нашу користь в ході переговорів між Україною та США і США та Росією.

Водночас ЄС на цьому етапі не дійшов згоди щодо запуску повноцінного репараційного кредиту, забезпеченого замороженими російськими активами, про що йшлося в останні місяці.

Резерви російського Центробанку в схемі надання цієї позики не будуть жодним чином задіяні, й тактично це вагома перемога Кремля: це означає збереження шансу на повернення цих коштів у тому чи іншому вигляді або ж їхнє використання у спосіб, який буде принаймні частково вигідний Росії.

Причини цього рішення мають і системний характер. Найперше, великі юридичні ризики і неспроможність ЄС дати гарантії від всіх держав-членів є красномовною.

І саме цей брак політичного консенсусу є другою причиною невдачі.

Але рішення про кредит для України – це радше не відмова від ідеї щодо використання заморожених російських активів, а її відкладення до моменту, коли політичні та юридичні умови стануть більш сприятливими.

Поточна конфігурація має важливу, часто недооцінену рису: вона зберігає асиметрію позицій між сторонами. Україна та її партнери контролюють заморожені активи. Росія не має інструментів юридичного або політичного "закриття питання".

У підсумку Україна тактично отримує 90 млрд євро фінансування, але стратегічно не втрачає репараційного важеля на майбутнє.

Водночас ця конфігурація не є самодостатньою і містить низку ризиків: зниження політичної уваги до теми, поступове розмиванні репараційної логіки, поява компромісних моделей без чіткого зв’язку з компенсацією Україні, тощо.

А найбільший ризик: Росія отримала за підсумками цієї епопеї нову "карту" для торгів.

Цілком можна уявити, як за кілька років той самий Дмитрієв пропонує ЄС, де у Франції при владі ультраправі, а в Німеччині "Альтернатива" перемогла на виборах в Бундестаг, "погасити" цей кредит напряму в обмін на зняття санкцій, за однієї умови – не називати це репараціями.

Як не парадоксально, але з прагматичної точки зору наявна конфігурація – раціональна, бо забезпечує короткострокову стабільність України без втрати довгострокового інструменту компенсації. Ця конфігурація дозволяє не підміняти відповідальність боргом і не знімати репараційну тему з міжнародного порядку денного.

Докладніше – в матеріалі Сергія Верланова і Івана Городиського Не репараційний і не кредит: де Україна виграла, а де програла від рішення ЄС.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: