Догнать "Варшаву". Как аэропорту "Борисполь" привлечь европейских лоукостеров

Среда, 22 февраля 2017, 15:18 — Евгений Дыхне, "Борисполь"

Минулий рік став для аеропорту "Бориспіль" історичним. Ми досягли нового рекорду пасажиропотоку – обслугували 8,65 млн пасажирів. За результатами роботи ми увійшли до трійки найбільш швидкозростаючих аеропортів Європи.

Хоча 2016 рік був для нас стримано успішним з точки зору залучення нових авіакомпаній і розвитку нових маршрутів, нам вдалося наростити пасажиропотік на 19%, а кількість рейсів – на 8%. 

Сьогодні потенціал внутрішнього ринку авіаперевезень обмежений. Для подальшого активного розвитку, збільшення пасажиропотоку та прибутковості аеропорт має залучити наявний світовий потенціал авіаційного ринку, що існує навколо нас. 

У нас серйозні плани подальшого розвитку підприємства, і ми хочемо в найближчі два роки досягти рівня аеропорту "Варшава".

Потенційно ми не так далеко від його показників та рівня покриття в Європі.

Як цього можна досягти? Якщо подивитися на аеропорт Варшави, який запровадив систему мотивації перевізників вже багато років тому та має сильного базового перевізника, ми побачимо розгалужену мережу маршрутів до аеропортів Європи та світу.

Покриття ринку авіаперевезень аеропорту "Варшава". Дані сайту www.flightconnections.com

У них є хороша перевага перед нами – це широке покриття в Азії та Росії. Це недоступно нам з політичних причин, але західний напрямок хочемо розвинути до такого ж рівня.

На сьогодні так виглядає наше покриття ринків авіаперевезень в Європі (тобто ті території, куди ми літаємо в межах 100-кілометрової зони навколо аеропортів, що формують їх пасажиропотік).

Покриття ринку авіаперевезень аеропорту "Бориспіль"

Аеропорт "Бориспіль" має значний потенціал для розвитку мережі маршрутів в даному напрямку, оскільки наразі прямі рейси виконуються лише до 30% великих аеропортів Європи. Саме тут наявні можливості для нашого росту, і наше завдання – посилити присутність на європейському напрямку.

З огляду на фінансову стабільність аеропорту, ми бачимо необхідність більш активних і радикальних заходів для залучення та стимулювання авіакомпаній до діяльності в аеропорту "Бориспіль". Зокрема,

ми хочемо стимулювати перевізників, нові авіакомпаній та лоукостери виконувати маршрути з нових для аеропорту "Бориспіль" ринків.

Аеропорт готовий інвестувати в їх розвиток разом із авіакомпаніями. Тобто не створювати конфліктних ситуацій на існуючих ринках, що історично вже склалися в аеропорту, а залучити наявний світовий потенціал.

Ми хочемо бути аеропортом, привабливим для нових авіакомпаній, у тому числі лоукост-перевізників. В даному напрямку аеропорт готовий пропонувати дуже суттєві стимули для авіаперевізників, зокрема і для бюджетних.

З огляду на це, існуючі ставки аеропортових зборів потребують перегляду. Сьогодні діють ставки, що розраховувалися та були встановлені ще в 2008 році. Їхній розмір визначений наказом Міністерства інфраструктури України.

Аеропортовий збір окремою графою прописується в авіаквитку, тому можна легко порахувати, наскільки зміна цих зборів дозволить знизити вартість авіаперельоту для пасажира. Крім того, згідно з наказом, аеропорту надано право, за погодженням з авіакомпаніями, надавати знижки на авіаційні збори за наявності їх економічної ефективності.

Такий підхід - поширена в світі практика, тому в нашій публічній оферті (документі, який описує базові для всіх авіаперевізників умови виходу на ринок аеропорту та надання знижок) були закладені принципи, розроблені ICAO, прозорі та чіткі критерії, однакові для всіх компаній. На спільній нараді за участю представників аеропорту та авіаперевізників авіакомпанії, що представляють 93% ринку аеропорту "Бориспіль", позитивно сприйняли нашу ініціативу та підтримали запропоновану систему.

З метою забезпечення економічної ефективності аеропорт планує надавати авіакомпаніям знижки за визначеними у документі напрямками. При цьому додатково залучені пасажири в повному обсязі сплачують збори за авіаційну безпеку, інші додаткові послуги аеропорту, а також забезпечують збільшення неавіаційних доходів аеропорту.

Світова практика та досвід аеропорту "Бориспіль" останніх років засвідчують, що стимулювання обсягів авіаперевезень призводить до суттєвого зростання прибутків. Адже основна частина витрат аеропорту (більше 90%) мають постійний характер, що не залежить від обсягів пасажиропотоку.

Ми точно не втратимо в доходах, стимулюючи авіаринок до подальшого розвитку.

Наша публічна оферта – це положення з чіткими критеріями, що визначає систему надання знижувальних коефіцієнтів до аеропортових зборів. Вона забезпечує розумний розподіл економічних труднощів, з якими  зіштовхуються авіакомпанії при розширенні мережі авіаперевезень, та враховує ключові показники розвитку аеропорту:

- Виконання рейсів за новими маршрутами;

- Залучення трансферних пасажирів;

- Зростання обсягів перевезень та доходів аеропорту.

Запропоноване положення дуже просте і транспарентне для всіх авіаперевізників і складається з трьох ключових блоків.  

Перший – це виконання нових маршрутів.

Будь-яка авіакомпанія, яка почне літати за новим маршрутом, автоматично без жодних додаткових умов отримає 75%  знижки на пасажирський збір і 75% знижки на зліт-посадку на перший рік, 50% - на другий рік, на 25% - третій, 10% - на четвертий. Тобто, авіакомпанія, що виконує рейс за новим маршрутом (на відстані більше 100 км від вже існуючого), автоматично отримує максимальну знижку на зліт-посадку і на пасажирський збір.

Другий – трансферні пасажири.

За рахунок їх залучення авіакомпанії матимуть 80% знижки від опублікованих тарифів на пасажирський збір. Причому якщо базовим перевізникам виконувати цю умову простіше, то іноземні перевізники можуть просто домовлятися один з одним, заключати кодшерингові угоди і теж отримувати знижку за трансфер.

При обслуговуванні додаткових обсягів транзитних пасажирів аеропорт практично не несе жодних додаткових витрат. Тому, незважаючи на те, що ми даємо значну знижку для них, збільшення транзитного пасажиропотоку дає суттєве зростання дохідності. Це вже забезпечило рекордну прибутковість аеропорту. Так, в 2016 році підприємство отримало 1,4 млрд грн чистого прибутку.

Крім того, збираємося добудувати частину терміналу D для комфортного перебування транзитних пасажирів, що дозволить отримати додаткові комерційні площі в терміналі.

Третій блок – забезпечення значних обсягів перевезень.

Він передбачає шкалу з індексацією від показників перевезень. Авіакомпанія, яка ще перевозить до 100 тис. пасажирів, не отримує знижку; яка перевозить 100-300 тис. пасажирів - отримує автоматично 10% знижку. Наступні 300-600 тис. пасажирів - 15% знижки, 600 тис. - 1,2 млн - 20% знижки.

Це знижки на пасажирський збір для тих авіакомпаній, які з тих чи інших причин не можуть відкривати нові маршрути. Але ці компанії можуть збільшувати частоту рейсів на існуючих маршрутах або змінювати тип повітряного судна на більший, збільшуючи таким чином пасажиропотік на маршрутах, де вже працюють. Виходячи з поточної динаміки приросту пасажиропотоку,

як мінімум п'ять регулярних перевізників аеропорту "Бориспіль" отримають знижку за цим показником, навіть не відкриваючи нових рейсів.

Це такі авіакомпанії, як Lufthansa, Turkish Airlines, KLM та ін. Близькі до них El Al та Air France, але їхні можливості залежатимуть від темпів приросту в поточному році.

Головне завдання аеропорту на 2017 рік, на реалізацію якого спрямована наша публічна оферта – залучити нових перевізників та лоукост-компанії, значно розширити кількість маршрутів, наростити пасажиропотік через аеропорт. Очікуємо, що наші партнери високо оцінять наші кроки назустріч.

Окремо хочу наголосити, що лоукост-авіакомпанії на рівних з усіма перевізниками тепер матимуть реальну змогу значно знизити свою затратну частину при відкритті нових маршрутів в аеропорту "Бориспіль". 

 

Автор: Євгеній Дихне,

керівник аеропорту "Бориспіль"

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.