Граблі по-новому: Порошенко "призначив винного" у провалі безвізового режиму

П'ятниця, 5 червня 2015, 09:23 — Сергій Сидоренко, Європейська правда

Нарешті, після року зірваних термінів, провалених завдань та розчарувань, керівництво держави знайшло винуватця того, що українці досі не мають безвізового режиму.

Для виконання важливої, але не дуже почесної місії "цапа-відбувайла" обрали керівника Державної міграційної служби (ДМС) Сергія Радутного.

Точніше, тепер вже – колишнього керівника.

"Щойно мені доповіли, що за моїм наполяганням керівника Державної міграційної служби відправлено у відставку, тому що за лінією саме цього відомства європейські партнери пред'явили найбільшу кількість нарікань", - заявив Петро Порошенко у четвер, представляючи своє щорічне послання до парламенту.

Візовий режим, звісно, є важливою метою. Але заява Порошенка є неправдивою, що дуже просто документально довести.

Та найгірше – якщо в керівництві держави справді вірять, що проблема – в керівникові ДМС. Бо в такому разі годі чекати, що Київ усуне справжні перешкоди для скасування віз. Бо ці проблеми – у зовсім іншій сфері.

Переконані – для читачів не стане несподіванкою, що найбільші проблеми ЄС бачить у питанні протидії корупції в Україні. Але Порошенко вже вдруге воліє не згадувати про це.

До слова, "Європейську правду" складно підозрювати у надмірній прихильності до Державної міграційної служби – наше видання було, мабуть, найбільшим критиком цього відомства під час впровадження "біометричних" закордонних паспортів. Ми виходили зі статтями, які викликали відверте обурення в керівництві ДМС та МВС, та розповідали, що в країнах-сусідах паспортний сервіс функціонує значно краще, ніж у нас.

Не станемо виключати, що у президента були претензії до керівника ДМС. Цілком можливо, що вони навіть були обґрунтованими.

Але його посилання на претензії саме до безвізового діалогу видаються дещо надуманими.

Європейці не згодні

Трохи сухої теорії, без якої не обійтися:) Україна отримала ПДВЛ в 2010 році, в 2014 – переведена на другу (останню) стадію його виконання. ПДВЛ поділений на чотири блоки, виконання кожного з яких оцінюється Брюсселем окремо, є також поділ на 15 розділів, по яких Брюссель проводить регулярне оцінювання прогресу України. Коли Євросоюз визнає виконання всіх показників, має бути запущено політичний процес скасування віз для громадян України.

Попередня оцінка прогресу України проведена навесні 2015 року і її результати не є таємницею. Тож визначити, де насправді є найбільший провал у виконанні плану, нескладно – ЄвроПравда вже публікувала детальний аналіз цього документа.

Та нині повернемося до цього документа, щоби з’ясувати, до якого з відомств спрямовані найбільші претензії Єврокомісії.

Найгірший показник з 15, які наводяться у звіті ЄК – у питанні боротьби з корупцією. В Брюсселі вважають, що реформи, які проводить Київ у цій сфері, є фрагментарними, несистемними, а взаємодію правоохоронних органів не налагоджено на потрібному рівні.  І це точно не є сферою відповідальності ДМС.

Але заяви президента не дають певності в тому, що він розуміє суть претензій ЄК. Ще в Ризі, перераховуючи проблеми, що завадили скасуванню віз, Порошенко поставив це питання на останньому місці, зауваживши, що йдеться лише про "деякі кроки".

Претензії Єврокомісії є не лише до антикорупційної політики. В числі проблемних у звіті названо запобігання та боротьбу з оргзлочинністю (теж компетенція правоохоронних органів, а не ДМС), протидію торгівлі людьми (так само), повагу до прав людини та захист меншин (компетенція низки органів), політику щодо біженців (нарешті – проблема у сфері відповідальності звільненого Радутного).

Можливо, диявол захований у коментарях до інших блоків? Давайте прочитаємо.

Отже, до відповідальності ДМС належать блок "безпека документів" - саме той розділ, в якому міститься вимога про біометричні "закордонні паспорти". Але ж тут Єврокомісія каже про "майже повне виконання" показника.

Другий блок – зовнішня міграція, контроль за кордоном та біженці. Щодо контролю за міграцією – знову добра оцінка, з деякими рекомендаціями на адресу ДМС (приміром – про слабке знання іноземних мов працівниками служби та про потребу надати їм більше повноважень).

І, нарешті, питання біженців-іноземців, які просять про притулок в Україні, про яке згадано вище. Оцінка звучить так: "показники (ПДВЛ) частково досягнуто, з добрими перспективами подальшого виконання". ЄС вимагає провести деякі законодавчі зміни, спростити процедуру надання притулку та поліпшити умови в центрах тимчасового перебування біженців.

Масових претензій з боку ЄС, про які каже Порошенко, в звіті Єврокомісії просто немає.

А зауважень до правоохоронної системи, зокрема до міліції – точно більше, і вони жорсткіші, ніж до міграйціників.

То може, проблема в тому, що Порошенко просто потрібно було "знайти крайнього" для звільнення, не чіпаючи Авакова та Шокіна?  

Претензії уряду

Як свідчать джерела "Європейської правди", ініціаторами покарання Радутного були деякі представники уряду, зокрема, цю ідею підтримували в Міністерстві закордонних справ.

У МЗС дійсно є підстави ображатися на Радутного. Щонайменше – ще з часів, коли лише починалося введення "біометрики".

Пам’ятаєте історію, коли в січні та лютому щасливі власники біометричного паспорта несподівано з’ясували, що їхній документ не приймають в жодному консульстві? Проблемою було те, що українська сторона "забула" вчасно передати зразки документів до шенгенських та інших консульств. Тоді громадська думка покладала всю провину саме на МЗС.

Не знімаємо відповідальності з дипломатів, але в МЗС багато хто вважає, що  частина провини за цю ганебну ситуацію лежить на ДМС. Мовляв, там тривалий час не реагували на попередження міністерства та не давали вказівки про виготовлення зразків документів для консульств. Але в ДМС з подивом кажуть, що вони не причетні до цієї проблеми, і це - одноосібний провал відомства Клімкіна.

Другий інцидент відбувся в березні, коли дипустанови України за кордоном були вимушені зупинити оформлення паспортів для громадян, що постійно проживають за межами нашої держави. Причина – несумісність баз даних з ДМСівською

Джерела кажуть, що ДМС висунув захмарні вимоги для того, щоби ці бази синхронізувалися. Але зрештою ситуацію було вирішено – в четвер в МЗС у відповідь на запит "Європейської правди" відповіли, що оформлення паспортів у посольствах відновлено повною мірою.

Та формальною причиною для того, щоби "копати під Радутного", виявилося не це. Його звинуватили у затягуванні переходу на біометричні внутрішні паспорти (ID-картки).

Саме про це говорив Порошенко в Ризі,  висуваючи претензії до ДМС. Саме ця претензія (щоправда, викладена бюрократичною мовою) міститься в слайдах авторства МЗС про візову лібералізацію, які були представлені на засіданні Ради реформ ввечері 3 червня.

натисніть для перегляду документа 

Цей пункт викладений бюрократичною мовою і звучить як вимога "Cтворити модель первинної ідентифікації громадян та розпочати її впровадження".  Це – одна з 8 проблемних, на думку МЗС, сфер виконання Україною ПДВЛ.

Але навіть за урядовим документом видно, що найбільші проблеми – не в сфері відповідальності ДМС, а в діяльності правоохоронних органів.

До слова, цікава деталь – в звіті Євросоюзу відсутня вимога про впровадження біометрики на "внутрішні паспорти", яка стала причиною для звільнення глави ДМС!

Для ЄС внутрішні документи взагалі не мають значення. Важливо, щоби була гарантія від підробки та незаконного отримання "закордонного паспорту".

Звісно, є небезпека, що хтось підробить внутрішній паспорт (а сьогоднішні внутрішні паспорти підробити нескладно; до того ж, в Криму та на Донбасі лишилося чимало бланків) і на його основі подасть заяву на закордонну біометрику.

Але джерела "Європейської правди" в ДМС наполягають, що європейцям було достатньо контролю Києва за базою даних українців – адже біометрику видають на підставі електронних даних, які дозволять відслідкувати підроблений внутрішній паспорт.

Для справедливості зазначимо, що у неофіційних консультаціях від Брюсселя дійсно (і вже давно) лунають поради провести паспортну реформу. Адже нинішні українські паспорти із вклеєним фото викликають у фахівців щире здивування – таких документів давно немає ніде в Європі. Але говорити, що це – ключова вимога ПДВЛ, та ще й "забувати" про проблеми у сфері боротьби з корупцією з боку президента – як мінімум некоректно.

Стрілочник чи винуватець?

Насамкінець ще раз зауважимо – ми жодним чином не ставимо за мету "вигородити" колишнього керівника ДМС.

Претензії до нього є – і публічно відомі, і приховані (зокрема, ходять чутки про завищену вартість інтеграції баз даних, виставлену службою).

"По міграційній службі дійсно є значний шматок роботи в рамках ПДВЛ. І, за моїми спостереженнями, з боку ДМС було помітно легковажне ставлення до виконання свого фронту робіт, - розповів "Європейській правді" науковий директор Інституту євроатлантичної співпраці Олександр Сушко. -

Але якщо говорити про відомство, яке має найбільше проблем у виконанні ПДВЛ, я б однозначно поставив на перше місце МВС – не за кількістю, а за якістю проблем.

Зокрема, вони просто завалили інтерв’ю з оціночною місією ЄС на тему боротьби з огрзлочинністю. І, врешті-решт, міграційна служба – теж у підпорядкуванні МВС".

Але звільнити Авакова – не так просто, як Радутного. Тому президент обрав легший варіант, дуже схожий на пошук "стрілочника".

Щоправда, в адміністрації президента дотримуються іншої думки.

"Не було мети обрати винуватця. Було метою подати сигнал іншим: якщо буде зволікання з інших питань, наслідки будуть точно такими", - заявив "Європейській правді" заступник глави АП Валерій Чалий.

Замість постскриптуму

"Європейська правда" переконана: найбільшою небезпекою для безвізового режиму є не паспорти і навіть не корупція.

Найбільша небезпека – це коли керівники ставлять хибні завдання і мають хибні очікування, бо тоді мети точно не вдасться досягти.

Ще донедавна це було також проблемою Порошенка. Спершу нагадаємо його обіцянку річної давнини.

План "безвізовий режим з 1 січня", звісно ж, зірвався, але й ця помилка не навчила президента. На початку 2015 року він знову шокував експертну спільноту.

Як бачите, нібито "останню вимогу" виконано,  а візи й досі не скасовано. Хоча ще тоді всі причетні знали, що насправді невиконаних вимог лишився "вагон і маленткий візочок". Але ж хтось дав Порошенку відверто хибну інформацію, якій він повірив!

Чи змінилася ситуація нині?

Олександр Сушко, який є знаним експертом з питань безвізового діалогу, досить оптимістичний.

"У порівнянні з тим, що було досі, рівень розуміння задач з боку лідерів держави – значний.

Зараз президент точно не скаже, мовляв, не ввели паспорти і це останній критерій, як він говорив ще півроку тому.

Проблема в тому, що це сталося запізно. І якби президент та прем’єр від початку тверезо ставили задачі, ми, можливо, вже зараз могли б їздити до ЄС без віз".

Лишається сподіватися, що ситуація дійсно змінилася, і імітація виконання ПДВЛ зміниться на реальну роботу. Роботу всієї влади, а не лише ДМС, яка "потрапила під гарячу руку".

Автор:

Сергій Сидоренко,

редактор "Європейської правди"

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.