Мавпочка та рейтинги. Як РФ оберігає держкомпанії від дії санкцій

Середа, 12 серпня 2015, 11:59 — Віталій Шапран, Українське товариство фінансових аналітиків

Мартышка, в Зеркале увидя образ свой.
Тихохонько Медведя толк ногой:
"Смотри-ка", говорит: "Кум милый мой!
Что́ это там за рожа?..."

І.А. Крилов "Дзеркало і мавпа"

 

У серпні ринком прокотилася чудова новина про те, що Російська Федерація створює нове, величезне рейтингове агентство (РА). Російська преса натякала читачам, що "все дуже серйозно" і агентство створюється саме для тих російських компаній, які потрапили під дію санкцій і через це мають низькі рейтинги.

Віднести цю інформацію до чуток було складно, оскільки функцію зі створення РА поклали на одну з російськомовних колишніх співробітниць S&P. А вже приблизно за тиждень президент РФ у публічній розмові з головою російського центробанку згадав про цей неймовірний проект – і знову дав зрозуміти ринку, "що все серйозно".


Нова інформаційна пігулка Кремля

Біда в тому, що ринок рейтингових послуг – це дуже вузька галузь, детально розібратися в якій аналітику з банку або директору департаменту з інвестиційної компанії не вийде. Ще складніше оцінити "чистоту гри" російського уряду журналістам.

Тому новину підхопили як прапор і радісно рознесли інтернетом не лише прокремлівські журналісти, а й незалежна преса, з вигуками: "Нарешті знайдено ліки від поганих рейтингів".

Однак на практиці, якщо знати про підкилимні бомби, ідея з черговим держрейтингом в РФ виглядала анекдотично.

Те, чого не може бути, намагалися запакувати в чергову інформаційну пігулку і згодувати її ринку, щоб пересічні громадяни чекали "хороших рейтингів", а отже, і дешевого фінансування. Але не так сталося, як гадалося.


Очима фахівця

Спробуйте уявити, що на російському ринку все ж створили черговий "держрейтинг". Одразу три проблеми не дозволять йому розвиватися швидко.

1. У світі немає прикладів успішних державних рейтингових агентств, оскільки їм дуже важко суміщати свою роботу з таким потужним учасником фінансового ринку, як держава. В країнах, де частка держсектора в економіці є значною, це взагалі може перетворитися на анекдот.

Уявіть собі державний "Газпром", що отримує рейтинг на емісію облігацій у державного рейтингового агентства, який потрібен для того, щоб ці облігації купив і врахував на своєму балансі державний Сбербанк.

І якщо всередині Росії це питання можна було б вирішити черговим новим законом, то за межами РФ таким "держрейтингам" довіряти вже ніхто не стане.

Запевнення про те, що конфлікт інтересів буде мінімальним, оскільки агентство надаватиме рейтинги своїм акціонерам (!), частки яких будуть менше 5%, взагалі виглядає смішно, оскільки автори ідеї чергового "держрейтинга" не уточнюють, який загалом пакет акцій цього РА належатиме держкомпаніям і держбанкам, котрі переважають на ринку РФ.

2. З першої проблеми випливає друга, подолати яку неможливо. Проблема в РФ полягає не в падінні рублевих інвестицій, а в тому, що уряд і центробанк намагаються зупинити відтік капіталу з країни.

Через санкції, низькі рейтинги і погані економічні прогнози дедалі менше зарубіжних інвесторів хочуть продовжувати перебування свого капіталу в РФ і навіть у дочірніх компаніях держкорпорацій РФ, які зареєстровані в далекому зарубіжжі. І рейтингова проблема тут сильніша за санкції.

У США, ЄС, Японії і на більшості розвинених ринків неурядовим фондам та низці інвестфондів заборонено інвестувати в папери з рейтингами нижче інвестрівня (нижче ВВВ-).

4 липня РФ зберегла суверенний рейтинг на рівні ВВВ- з негативним прогнозом, тобто рейтинг балансував на бар'єрному значенні.

Один рух вниз – і інвесторам довелося б скидати папери уряду РФ, не кажучи вже про те, що в РФ виявилася маса емітентів, які мали за визначенням рейтинг нижче суверена, тобто не могли приймати інвестиції від інвесторів, які змушені були дотримуватися рейтингових орієнтирів.

Отже, для вирішення проблеми, від якої страждає економіка Росії, новоствореному російському "держрейтингу" статусу офіційного агентства в РФ буде недостатньо, оскільки як такої проблеми з рейтингами всередині РФ на ринку немає.

Російському " держрейтингу" доведеться домагатися визнання в основних фінансових столицях, звідки йшли інвестиції в РФ, тобто в Лондоні, Франкфурті, Нью-Йорку, Токіо.

Навряд чи російський "держрейтинг" радо зустрінуть, особливо після заяви Путіна, що він створюється для обходу санкцій.

Звідси можна зробити один простий висновок: або в ЦБ РФ просто не розуміють всієї глибини проблеми, яку вони повинні вирішити, або розуміють, але асистують політичній владі в поширенні на ринку позитивної інформації.

3. Розвиток ринку рейтингових послуг в умовах монополії неможливий. Конкуренція на ринку для того й потрібна, щоб подавати учасникам ринку аналітику з різних джерел, щоб були різні погляди на кредитні ризики і існував узаконений плюралізм думок.

В ЄС, США і Японії немає монопольної моделі або моделі, де є лише один переважаючий учасник. У 2006 році в США навіть зруйнували олігополію і збільшили кількість визнаних РА в США до 10.

Для ринків США, ЄС та Японії рейтинги одночасно від 3-5 агентств – це звичайна справа, і серед них немає державних. У РФ ринок рейтингових послуг вже склався, і створюючи ще одного учасника з переважним правом на клієнтів, держава ніби закопує ту більш-менш здорову модель, яка вже давно працює на ринку і має право на життя.

Рейтинговий пасаж від ЦБ РФ не наближає усунення проблеми, а віддаляє рішення цієї проблеми, по суті, деформуючи ринок на догоду політичним амбіціям.


Контрольний постріл

Парадоксально, але в РФ один "держрейтинг" вже працює з 2011 року. Російське рейтингове агентство "РИАРЕЙТИНГ" входить до складу державного медіахолдингу "Россия сегодня". Так-так, того самого холдингу, який очолює одіозний Дмитро Кисельов.

Роботу "РИАРЕЙТИНГ" можна оцінити позитивно, і тут виникає запитання: а навіщо раптом в РФ виникла потреба створювати черговий "держрейтинг", якщо під рукою вже є готове РА, яке функціонує і має клієнтську базу? Варіантів відповіді небагато.

  • Банальне освоєння бюджету?
  • Ідея створити псевдонезалежне рейтингове агентство, сховавши держкомпанії під номінальними приватними інвесторами? (Зрозуміло, що для "РИАРЕЙТИНГ" бігти в Комісію з цінних паперів США за статусом, коли очільник цього ж таки "РИАРЕЙТИНГ" ще місяці три тому розповідав з блакитних екранів про те, як США перетворяться на радіоактивний попіл, – щонайменше нерозумно.)
  • Чи все ж тут не такі далекосяжні цілі – просто напередодні втрати РФ суверена інвестиційного рівня заспокоїти ринок?

Поки що я більше схиляюся до міксу першого і третього варіантів.

Освоїти бюджет, рятуючи батьківщину, – це цілком здорова мета в російських реаліях.

Також змушує замислитись інформація про те, що нове російське рейтингове агентство буде дуже великим. Справа в тому, що це не банк і не страхова компанія, тому великий обсяг коштів для його створення не потрібен. Законодавство ЄС навіть стимулює створення невеликих РА, даючи їм певні пільги при регулюванні роботи. (Головне – це інтелектуальний потенціал РА, а не десятки мільйонів доларів його потенційних акціонерів.)

Плюс, звісно, офіційній Москві потрібно чимось заспокоїти ринок, оскільки для РФ зима 2015-2016 (коли саме переглядатимуть суверени) буде дуже й дуже важкою.

Тому місцевий бомонд, що привчився до західного фондування, потрібно заспокоїти і показати перспективу. Бізнес не заглиблюватиметься в суть проблеми й чекатиме четвертого кварталу, а там можливо або ідея загубиться в архівах інформаційних агентств, або бізнесу вже буде не до "рейтингових проблем".

Якщо ж я помиляюся, і центробанк РФ дійсно має намір серйозно взятися за проблему, то РФ постає у комічному світлі – як така собі підстаркувата красуня, яка замість того, щоб змінитися, раптом вирішує змінити дзеркало, не усвідомлюючи, що результат буде той самий.

 

Автор: Віталий Шапран,

член виконкому

Українського товариства фінансових аналітиків (УТФА)

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.