Що означають данські смайлики і як вони зробили їжу безпечною

П'ятниця, 10 червня 2016, 14:10 — Катерина Онул, World Bank Group, для Європейської правди

Якось кілька років тому мені пощастило відвідати Данію. Кожне данське містечко було схоже на казкове – з маленькими будиночками та великою кількістю квітів біля них.

Красоти красотами, та значна частина подорожі була присвячена практичному вивченню традиційної данської їжі.

Так от, найбільше мене зацікавили не місцеві смаколики, а картинки з різними усмішками, наліплені на дверях кожного закладу громадського харчування та магазину, де продаються харчові продукти. 

Стало цікаво, що воно таке. Тому, побачивши черговий смайлик на дверях кафе, я запитала у офіціанта про його значення. Виявилося, що

позитивний смайлик – це знак того, що в закладі суворо дотримуються всіх вимог безпечності харчових продуктів, що підтверджується державним контролюючим органом, та, відповідно, дбають про своїх клієнтів.

Тобто такий смайлик можна отримати, тільки якщо під час державної перевірки інспектор побачить, що у закладі все, що стосується безпечності харчових продуктів, підтримується у найкращій спосіб.

 

Йдеться про особисту гігієну кухарів та офіціантів, стан обладнання, на якому готують страви, про продукти, які використовуються та готуються, надання споживачам повної та правильної інформації щодо харчових продуктів, наявність ефективної системи самоконтролю. 

Оскільки перевірки безпечності харчових продуктів проходять без повідомлення, у власника немає часу на спеціальну підготовку. Отже, інспектор, який потрапляє до бару, кафе чи ресторану, має змогу побачити, як заклад працює кожного дня в звичайному режимі.

Система смайликів у Данії діє з 2001 року.

Згідно з данським законом, інспектор за результатами перевірки закладу видає одну з 5 видів наліпок, яку власник зобов’язаний наклеїти біля входу.

Всі бари та кафе прагнуть отримати саме посмішку, оскільки вона є найвищою оцінкою, яка видається за відсутності зауважень.

І якщо протягом року заклад отримає 4 таких смайлики, то на вході з’являється наліпка, яку називають "елітною посмішкою". 

Ще є наліпка, яка говорить, що є дрібні зауваження. Закладу, в якому були виявлені більш серйозні недоліки, видають вже наліпку з обличчям без посмішки. 

 

Заклад із критичними зауваженнями отримує наліпку з сердитим виразом обличчя, яка говорить про накладання штрафу або про відклик дозволу на функціонування.

Цікаво, що результати перевірок та підстави видачі тієї чи іншої наліпки є у відкритому доступі.

Для цього споживачеві достатньо зайти у відповідний розділ на веб-сайті контролюючого органу, ввести назву та адресу закладу. Повна прозорість.

Система смайликів у Данії допомогла виважено розподілити ресурси для проведення державного контролю. Смайлики стали критерієм встановлення періодичності проведення перевірок.

Відповідно, чим більше смайликів, тим рідші перевірки з боку держави.

Зрозуміло, що більше відвідувачів буде в тих закладах, на дверях яких їх буде зустрічати елітна посмішка. Тому данські кафе, ресторани, бари та магазини наввипередки намагаються довести, що кожен з них гідний елітної посмішки та, відповідно, більшої прихильності від клієнтів.

І в досягненні цієї мети важливу роль відіграє постійне спілкування власника закладу з командою, якій він пояснює прямий зв'язок дотримання вимог безпечності харчових продуктів з елітною посмішкою, а далі – з кількістю відвідувачів та покупців, заробітною платнею та чайовими. Як правило, команда відразу розуміє такий зв'язок.

 

Споживачі зі свого боку високо оцінили новий підхід, оскільки він дав їм можливість робити виважений вибір.

Після використання системи смайликів протягом певного часу було проведено дослідження її ефективності.

Було підтверджено, що посмішки допомогли данцям підвищити безпечність харчових продуктів в країні. Так, якщо на початку запровадження смайликів найкращу посмішку отримали біля 70% перевірених закладів, то у 2010 році (через 9 років) їхня кількість зросла до 86%. 

А результати опитування споживачів говорять, що майже 100% вважають систему смайликів чудовою ідеєю. Важливо, що двоє з трьох споживачів ніколи не підуть в ресторан із наліпкою без посмішки або з сердитим обличчям. І майже 60% зазначили, що міняли місце обіду через такі наліпки. Коментарі зайві.

Тож усмішки з відмітками про результати перевірки з критерію для встановлення частоти перевірок та інструменту ефективного використання державних ресурсів перетворилися на корисний маркетинговий інструмент, де головним брендом є безпечність харчових продуктів та довіра споживачів. 

До речі, дещо з данського підходу вже є в українському законодавстві.

Наприклад, норма про проведення перевірок з питань безпечності харчових продуктів без попередження. В планах запровадити ризик-орієнтований підхід до визначення частоти перевірок саме за європейським зразком.

Щодо системи смайликів, то, на мій погляд, такий підхід з максимально прозорим контролем, коли результати перевірок є у відкритому доступі, можна було б запровадити і в Україні.

А чому ні? Приємно було б заходити до супермаркету чи кафе, де тебе зустрічають елітною посмішкою.

 

Автор: Катерина Онул, 

радник із харчового законодавства 
Г
рупи Світового банку (WBG)

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.