Світлофор здоров’я: як британцям допомагають обирати здорову їжу

Понеділок, 4 липня 2016, 09:05 — Катерина Онул, World Bank Group, для Європейської правди

У мене є чудовий знайомий з Великої Британії. Він, як і я, схиблений на всьому, що стосується продуктів харчування. Він завжди має купу цікавих історій та спостережень, пов’язаних з їжею, якими залюбки ділиться.

В один зі своїх візитів в Україну він привіз традиційне англійське печиво до чаю. Зізнаюсь, я зовсім не пам’ятаю смак печива, але дуже добре пам’ятаю його обгортку.

 Вона була незвичною в частині маркування.

Там були зелений, червоний та жовтий кольори, і це був перший раз, коли я побачила, як виглядає англійський "світлофор здоров’я". 

Потім мій знайомий дістав ще декілька коробок з печивом. На кожній із них була діаграма з частками різних кольорів. На одній із коробок більшість часток була зеленою і одна – жовта. Мій знайомий сказав, що він їв би печиво тільки з цієї коробки, а решту ніколи б не купив. Далі він розповів, чому.

 

Річ у тім, що кольори на упаковці харчового продукту покликані допомогти споживачу обрати найбільш здоровий продукт та показують, скільки жирів, цукру та солі в ньому.

Разом із кольором на етикетці зазначено кількість речовин у грамах. При цьому розмір шрифту читабельний!

Відповідно до "світлофора здоров’я" червоний колір означає високий рівень жирів, цукру або солі і такий харчовий рекомендується споживати нечасто. Жовтий колір говорить, що такий продукт можна вживати частіше у порівнянні з червоним.

Але більш здоровим буде харчовий продукт, який містить тільки зелені мітки або їх більшість у комбінації з жовтими.

Завдяки кольорам споживач у швидкий та простий спосіб отримує інформацію про харчовий продукт, що дозволяє йому зробити виважений вибір. У більшості випадків споживачі роблять вибір на користь свого здоров’я.

Систему світлофора запровадили у Британії у 2006 році як добровільний стандарт з метою подолання проблеми зайвої ваги та серцево-судинних захворювань.

Її було підтримано організаціями та асоціаціями у сферах охорони здоров’я та захисту споживачів, а також великою кількістю виробників харчових продуктів та торгівельними мережами.

Результати опитувань, які проводили з метою дослідження ефективності "світлофора здоров’я", свідчать, що такий підхід сприяє зміні харчових звичок та вподобань пересічних громадян.

Споживачі стали частіше обирати більш здорові продукти.

 

Сьогодні в Україні проходить обговорення законопроекту, який має гармонізувати вимоги до маркування харчових продуктів з вимогами ЄС та покликаний зробити маркування більш дружнім до споживача.

Можливо, поряд з новими вимогами було б корисно розробити добровільний стандарт на кшталт британського? Адже якщо кольорове маркування допомагає покращити здоров’я споживачів там, чому б не перейняти такий корисний досвід українцям? 

Але ось який момент турбує: яких кольорів було б більше на українських продуктах?

 

Автор: Катерина Онул, 

радник із харчового законодавства 
Г
рупи Світового банку (WBG)

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.