Які підводні камені містить реформа СБУ

Аналітика коротко
Середа, 17 листопада 2021, 13:10

До кінця року Верховна рада планує розглянути закон №3196-д про реформу Служби безпеки України.

До документа, який пропонують схвалити Раді, є чимало зауважень. Принаймні ключові з них необхідно врахувати, якщо Україна прагне провести справжню реформу.

Про найважливіші зауваження, які необхідно втілити, щоби реформа СБУ стала досягненням для України, читайте в статті народної депутатки України Олександри Устінової П'ять проблем закону про СБУ: що треба змінити, щоби не знищити реформу.

Закон має розпочати перетворення радянського КДБ на сучасну спецслужбу, тобто зробити те, на що не міг зважитися ніхто за 30 років незалежності України. І справді: за цей час реформували та реорганізовували суди, поліцію, генеральну прокуратуру, а СБУ як була старим КДБ, так і лишилася ним і досі.

Головна проблема реформи в запропонованому вигляді – це формальна переатестація замість очищення спецслужби від недоброчесних співробітників. Натомість нам пропонують абсолютно втаємничену та неврегульовану процедуру, на яку величезний вплив матиме сама ж СБУ, хоча формально атестацію проводитимуть комісії у складі представників суб’єктів розвідувальної спільноти і парламентського комітету.

Запропонована для ухвалення "на швидку руку" реформа призведе до збереження не лише старих кадрів, а й корупційних підрозділів. Наприклад, у Службі залишається економічна контррозвідка, яка найбільше "доїть" бізнес. Президент під час своєї передвиборчої кампанії обіцяв її ліквідувати, але на практиці її просто переназвуть на "департамент захисту об'єктів критичної інфраструктури".

У законопроєкту, що є нині у ВР, є два основних досягнення: часткова демілітаризація СБУ, тобто позбавлення працівників військових звань, та ліквідація функції слідства. По-перше, такі нововведення передбачаються аж через понад три роки, з 2025-го, а по-друге, це наразі лише декларативна обіцянка. 

За цей час мають відбутися парламентські вибори і новий парламент може їх не підтримати. Саме тому функція слідства має бути ліквідована за час першого терміну Зеленського та каденції чинного парламенту.

А ще СБУ матиме можливість впливати на набори суддів та прокурорів, а також "відряджати співробітників або ж офіцерів діючого резерву" на державні підприємства чи установи і, нібито, під прикриттям збирати потрібну секретну інформацію та протидіяти загрозам. Офіцери, яких надсилають по держструктурах – це дуже часто "смотрящі", які сидять на ключових потоках.

Більше про зауваження до реформи СБУ, які вкрай необхідно врахувати, читайте в матеріалі Олександри Устінової П'ять проблем закону про СБУ: що треба змінити, щоби не знищити реформу.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

Статті

Тиск, і не тільки з Росії: хто та чому намагається зупинити реформу СБУ

Закон про СБУ досі оповитий теоріями змов, "зрадами" та взаємовиключними стереотипами. Сконцентруємося на тих нормах, що зараз викликають найбільше критики.

Кілька днів на роздуми для Путіна: деталі домовленості президентів США та РФ

Якими були результати останньої розмови президентів США та РФ? Чи дійсно Джо Байден відкинув усі вимоги Владіміра Путіна?

Нова вимога Путіна: що стало головним на переговорах лідерів США та РФ

Створення міфів і доведення їх до рівня майже релігії є однією з визначальних особливостей Росії. Схоже, те саме відбувається й зараз стосовно України та НАТО.