Експерт Віктор Тимощук помиляється чи свідомо перекручує законодавчі норми?

Четвер, 5 лютого 2015, 16:10 — Володимир Швачко, гендиректор ДП "Документ"
golosukraine.com

"Європейська правда" нещодавно опублікувала статті заступника голови Центру політико-правових реформ Віктора Тимощука "Хто гальмує безвізовий режим ЕС для українців" та "Неправда про біометричні паспорти, або Як підставили міністра Авакова" з його баченням проблем у міграційній сфері та шляхів їх розв'язання.

Можна було би привітати стурбованість автора повільним вирішенням питань міграційної проблематики та приєднатися до його бажання поліпшити стан справ, але цьому перешкоджає перекручування Тимощуком законодавчих норм та зміщення акцентів.

Оскільки автор у публікаціях закидає держпідприємству "Документ", що входить до сфери управління Державної міграційної служби України (ДМС), ігнорування законодавства при організації роботи, дозволю собі висловити позицію з цього приводу.

На жаль, чимало інформації, що її викидає у ЗМІ Віктор Тимощук, не відповідає дійсності й грішить відвертою заангажованістю.

На його думку, ДМС нібито перешкоджає роботі центрів надання адміністративних послуг виконавчих органів місцевих рад та державних адміністрацій (ЦНАП) щодо оформлення та видачі паспортів громадянина України для виїзду за кордон. Для посилення висновку автор висуває претензії МВС і ДМС щодо ігнорування (увага!) не закону, а законопроекту групи народних депутатів України № 4751 про паспортні документи.

Справедливий висновок Тимощука, що своєчасне оформлення біометричних паспортів пов’язане з кількістю "фронт-офісів", накладається на звинувачення ДМС у тому, що необхідне обладнання не передається, а наявне у  ЦНАП  не підключається до Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування (ДІС). Це не дозволяє розширити їхню мережу, а адміністратори ЦНАП усуваються від цієї роботи.

А тепер по суті його претензій.

Чи може шановний пан Тимощук, крім звинувачення, навести норму закону, якою адміністратору ЦНАП надані повноваження по роботі з оформлення та видачі біометричних закордонних паспортів?

Закони України "Про порядок виїзду з України та в’їзду в Україну громадян України", "Про Єдиний  державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус", Положення по паспорт України для виїзду за кордон, яке затверджено постановою Верховної ради України, три постанови уряду покладають цю роботи виключно на посадових осіб центрального органу виконавчої влади, які реалізують державну політику у сфері міграції.

А що робити з вимогою законодавчого акту, який затвердив Порядок централізованого виготовлення, оформлення та видачі закордонних паспортів і встановив, що вузли ДІС утворюються лише на базі територіальних органів і підрозділів ДМС? Чи хтось подбав про законодавче оформлення організації роботи ЦНАП? 

В одній статті автор закидає, що ДМС ігнорує закон "Про адміністративні послуги" щодо заборони надавати адміністративні послуги через ДП "Документ".

При цьому як юрист достеменно знає, що надаються не адміністративні послуги, а лише допомога міграційній службі в електронній обробці персональних даних. Згідно зі статтею 4 закону України "Про захист персональних даних", розпорядником персональних даних (власником яких є ДМС), може бути лише держпідприємство, яке належить до сфери його управління.

В іншій – приголомшує читачів новиною, що діяльність ДП "Документ" згідно з частиною 7 статті 20 закону України "Про адміністративні послуги" з 1 січня 2013 року поза законом. Чому автор так безвідповідально ставиться до своїх слів?

Ця норма, яка повинна діяти, як зазначає законодавець, з дня набрання чинності закону про перелік адміністративних послуг (якій наразі поки що не прийнятий), жодним чином не стосується діяльності підприємства.

ДП "Документ" відповідно до статті 15 закону України "Про адміністративні послуги" надає лише супутні послуги паспортно-міграційного характеру. Розгляд заяв по суті щодо надання державної послуги може здійснювати тільки ДМС як суб’єкт владних повноважень, яким підприємство ніколи не було і не є.

В тексті статті, безпідставно звинувачуючи підприємство в безпосередній участі в оформленні та видачі закордонних паспортів, автор одночасно повідомляє, що надаються послуги з консультацій, оформлення пакету необхідних документів тощо,

але чомусь вважає їх фіктивними.

Висновок автора, що у 2014 році ДМС "заганяло" громадян до "Паспортних сервісів" для оформлення закордонних паспортів, не витримує жодної критики.

Надання послуг здійснюється лише на добровільних засадах.

Наприклад, у місті Києві із загальної кількості громадян, які торік у 15 пунктах ДМС оформляли документи для виїзду за кордон, лише близько 8% звернулися до "Паспортного сервісу", де є електронна черга, платіжні термінали, надається комплекс супутніх послуг від консультацій, фотографування, копіювання, підготовки необхідного пакету документів до можливостей проставлення апостилю, звернення до нотаріуса, отримання страховки.

І все це - в комфортабельному приміщенні з кондиціонерами, м’якими меблями, загальнодоступним Wi-Fi, автоматами з кавою і водою.

І останнє, хоча це безпосередньо не стосується організації роботи ДП "Документ", а потрібно для загального розуміння.

Ціна бланка біометричного закордонного паспорта є лише складовою загальної вартості його оформлення, персоналізації та видачі. В європейських країнах, зокрема у Фінляндії, вартість оформлення та видачі такого документа коливається від 40 до 80 євро і більше, залежно від державної політики.

І коли пан Тимощук повідомляє населенню, що вартість виготовлення фінською фірмою бланка біометричного паспорта Республіки Молдова становить близько 7 євро, то потрібно продовжувати далі та сповістити, що сплата громадянами Молдови за оформлення та отримання за 30 днів такого документа становить близько 40 євро, а у прискореному варіанті вартість збільшується ще на половину.

На мою думку, бажано зосередити зусилля на прийнятті закону щодо переліку адміністративних послуг і вартості їх оплати (адміністративного збору) або безоплатності, який вже більше року ходить по кабінетах владних структур, що дозволить покласти край спекуляціям щодо вартості оформлення закордонних паспортів.

 

Автор:

Володимир Швачко,

генеральний директор ДП "Документ"

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.