Резолюція ПАРЄ щодо України. Коментований переклад

Середа, 28 січня 2015, 09:00 — Європейська правда

Резолюцію Парламентської асамблеї Ради Європи від 27 січня можна назвати більш ніж вдалою для України.

Попри скепсис сесійної зали, українській делегації вдалося пролобіювати в документі майже всі правки із жорсткою критикою на адресу РФ.

При чому - мабуть, вперше за останнє десятиріччя - українські депутати в Страсбурзі працювали на спільну позицію і делегація не була розколота звичними сварками між владою та опозицією.

Зрештою, зі звіту, присвяченого лише гуманітарній ситуацій на Донбасі, резолюція перетворилася на комплексний документ, що описує подробиці конфлікту та затверджує провину Російської Федерації за його ескалацію.

Єдиною ключовою нормою, яку українці не змогли пролобіювати, став пункт про "фінансування тероризму" Російською Федерацією. Цю фразу зрештою дещо пом'якшили, визначивши, що РФ фінансує та здійснює військову підтримку бойовиків.  

При цьому Надію Савченко та інших українських громадян, яких продовжують незаконно утримувати в російських в'язницях, у документі названо "військовополоненими, яких незаконно утримують на території РФ".

Це безпосередньо вказує на участь РФ у військовому конфлікті.

* * * * *

В першій частині документа (пункти 1-8) міститься перелік обставин конфлікту, включаючи визнання вини РФ, норми про незаконність "так званих гумконвоїв" тощо.

Вимоги до Росії, в тому числі щодо звільнення Савченко, перераховані у заключній частині резолюції (пункт 15).

Крім того, у пунктах 13-16 зазначені вимоги та рекомендації до України, до всіх сторін конфлікту та до міжнародної спільноти

Об’єктом критики ПАРЄ стали також деякі дії та бездіяльність Києва, зокрема бюрократичні перешкоди, що заважають отриманню допомоги біженцям. Окремо вказані проблеми ромів, які часто не мають документів, а тому стикаються із дискримінацією при оформленні статусу біженця.

Необхідно зазначити, що санкції щодо обмеження прав Росії в ПАРЄ у документі відсутні. Вони містяться в іншій резолюції, яку асамблея розгляне в середу ввечері.

На жаль, в цьому процесі певності у перемозі української сторони наразі немає - надто багато держав та політичних сил готові йти на поступки Москві, аби зберегти Росію в залі асамблеї (детальніше про це - в статті "ПАРЄ готує перший перегляд покарання для РФ").

"Європейська правда" слідкуватиме за розвитком подій протягом дня. А наразі - публікуємо власний український переклад резолюції з усіма доповненнями та змінами до неї.

****

Гуманітарна ситуація
щодо українських біженців та вимушених мігрантів

1.
Парламентська Асамблея глибоко стурбована тривалою нестабільністю в окремих районах Донецької та Луганської областей України і тривалими порушеннями режиму припинення вогню, укладеного в Мінську 5 вересня 2014 року. Особливе занепокоєння викликає безпосередня участь Російської Федерації у появі (проблем) та погіршенні ситуації в цих регіонах України. Становище всіх людей, постраждалих від конфлікту, у тому числі внутрішньо переміщених осіб (ВПО) і біженців, а також тих, хто живе в районах, контрольованих проросійськими незаконними збройними формуваннями, викликає особливу тривогу.

2.
Численні повідомлення про серйозні порушення прав людини, ймовірно вчинені під час військових дій і проілюстровані значною кількістю жертв серед цивільного населення, зникнень і масових поховань, вимагають об'єктивного розслідування, а винні мають бути притягнені до відповідальності. Асамблея наголошує: важливо не допустити, щоб винні уникли покарання, це є однією з умов для встановлення безпеки в регіоні.

3.
Крім того, Асамблея висловлює жаль з приводу погіршення ситуації з правами людини в Криму, про що повідомляє комісар Ради Європи з прав людини за підсумками свого візиту в вересні 2014 року. Зокрема, йдеться про залякування, переслідування та дискримінацію етнічного українського та кримськотатарського населення.

4.
В результаті анексії Криму Російською Федерацією та збройного конфлікту на українському Донбасі понад 921 тис. осіб (станом на січень 2015 року) були переміщені в межах України та понад 524 тис. втекли до Російської Федерації. Кілька тисяч людей шукали захисту в інших європейських країнах, головним чином, у Польщі та Білорусі. Більше двох мільйонів людей залишаються в районах, контрольованих сепаратистськими силами, схильними до нестабільності, серйозних порушень прав людини і створення неадекватних умов життя.

5.
Після мінських угод 5 та 19 вересня 2014 року і відносного поліпшення в галузі безпеки близько 50 тис. осіб повернулися в райони, контрольовані урядом України. Тим не менш, неспокійна безпекова ситуація, зруйнована або пошкоджена інфраструктура, державна та приватна власність залишаються серйозною проблемою в регіоні.

6.
У зв'язку з цим Асамблея вітає зусилля українського уряду щодо задоволення потреб тих, хто був змушений покинути свої будинки. Асамблея схвалює те, що Верховна Рада України прийняла 20 жовтня 2014 року закон "Про забезпечення прав  і свобод внутрішньо переміщених осіб" та відповідне законодавство з питань оподаткування та гуманітарної допомоги, укладене у співпраці з Європейською комісією за демократію через право (Венеціанською комісією). Вона також вітає дивовижну щедрість і солідарність, виявлену населенням країни і громадянським суспільством у відповідь на гуманітарну кризу.

7.
Асамблея із задоволенням відзначає низку позитивних кроків, зроблених російською владою у відповідь на збільшення потоку українських біженців після початку військових дій в південно-східній частині України, зокрема резолюції, що встановлюють спрощений порядок надання тимчасового притулку громадянам України і передбачають видачу дозволів на роботу для громадян України, які прибувають в РФ за "термінових і масових обставин".

8.
Гуманітарна допомога від міжнародного співтовариства сприяє ефективному реагуванню на важку гуманітарну ситуацію ВПО, біженців та осіб, які залишилися в районах, постраждалих від конфлікту. У той же час, так звані "гуманітарні конвої" РФ, які неодноразово направлялися в Україну без запиту до української влади та без отримання необхідного дозволу, без необхідних процедур прикордонного та митного контролю, без узгодження з Міжнародним комітетом Червоного хреста, грубо порушують норми міжнародного права і усталену міжнародну практику.

9.
Асамблея висловлює вдячність Управлінню Верховного комісара Організації Об'єднаних Націй у справах біженців (УВКБ) за його гідну похвали допомогу у відповідь на невідкладні потреби переміщеного населення і закликає його продовжувати свої зусилля, особливо у світлі збільшення потреб протягом зимових місяців.

10.
Асамблея висловлює свою повну підтримку зусиллям комісара Ради Європи з прав людини, спрямованим на забезпечення ефективного дотримання прав людини в Криму і в постраждалих від конфлікту районах Донецької та Луганської областей України. Вона пропонує комісару продовжувати стежити за становищем у сфері прав людини на всій території України, включаючи Крим, використовуючи всі доступні засоби.

11.
Іншою серйозною проблемою є зростаюче число осіб з усіх сторін конфлікту, які вважаються зниклими безвісти.

12.
Асамблея наголошує, що тільки стійке політичне рішення, засноване на повазі до незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України, на повазі до прав усіх громадян України може призвести до поліпшення гуманітарної ситуації. Діалог є необхідною умовою для мирного майбутнього України.

13.
Тому Асамблея закликає всі сторони конфлікту:

13.1. повною мірою поважати і виконувати положення про припинення вогню, передбачене мінськими угодами від 5 та 19 вересня 2014 року, і утримуватися від застосування сили і насильства, особливо щодо цивільних осіб та цивільної інфраструктури;

13.2. беззастережно дотримуватися міжнародного гуманітарного права і прав людини і, зокрема, Гаазької Конвенції про закони і звичаї суходільної війни від 1907 року, Женевської конвенції від 1949 року і додаткових протоколів до них, а також Європейської конвенції з прав людини (ETS № 5);

13.3. звільнити в рамках обміну всіх військовополонених та осіб, затриманих в результаті конфлікту, а також обмінятися всіма останками загиблих;

13.4. забезпечити негайний і безперешкодний доступ в будь-який час до усіх районів конфлікту для гуманітарних організацій і слідчих, у тому числі для спостережної місії Організації з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ);

13.5. надати відповідним органам української влади і, за потреби, міжнародним слідчим органам всі наявні докази та інформацію, що дозволяє проведення розслідувань злочинів і порушень прав людини, здійснених на території України;

13.6. гарантувати добровільне право на повернення всім особам, яким довелося змінити місце проживаня в ході нинішнього конфлікту, із запевненням, що їх повернення відбуватиметься за гідних і безпечних умов; сприяти і полегшувати процес реконструкції;

13.7. негайно і в тісній співпраці з Міжнародним комітетом Червоного Хреста (МКЧХ) вжити всіх необхідних заходів, спрямованих на надання допомоги сім'ям зниклих безвісти осіб у ході пошуку і, за потреби, ідентифікації останків їхніх близьких;

13.8. вжити заходів для ефективного захисту майна, залишеного ВПО, з метою забезпечення повернення такого майна власникам у майбутньому;

13.9. забезпечити безперешкодну доставку української та міжнародної гуманітарної допомоги для мешканців  українських територій, непідконтрольних уряду, і вжити всіх заходів, спрямованих на запобігання блокуванню гуманітарної допомоги.

14.

Крім того, Асамблея закликає відповідні органи української влади:

14.1. повністю відповідати міжнародним стандартам, як передбачено Керівними принципами з питань щодо переміщення осіб в середині країни від 1998 року;

14.2. продовжувати реалізацію закону про права і свободи ВПО і переконатися, що наявна правова база є повною, послідовною і прозорою, а також такою, що враховує думки відповідних міжнародних організацій і громадянського суспільства;

14.3. гарантувати, що ВПО будуть систематично інформувати і консультувати про їхні права та поважати їх право вільно обирати – чи повернутися додому, чи інтегруватися в місцеві громади чи переселитися в іншу частину країни, а також вжити заходів, щоб допомогти їм у здійсненні їх вибору;

14.4. усунути випадки дискримінації осіб ромської національності без документів, що посвідчують особу, які нібито стикаються з труднощами під час реєстрації як ВПО;

14.5. розробити і втілити в життя політики, структури і програми для тих ВПО, які зможуть безпечно повернутися в свої будинки, або знайти альтернативні довгострокові рішення для тих, кому може бути відмовлено у поверненні;

14.6. уникати здіснення та / або скасування заходів, що стосуються надання основних державних послуг в контрольованих сепаратистами районах, які можуть призвести до загострення вкрай важкого становища тих, хто там мешкає;

14.7. забезпечити підзвітність і прозорість отримання та розподілу міжнародної допомоги, підтримки та фінансування для вимушених переселенців;

14.8. усунути зайві бюрократичні перешкоди для діяльності з надання гуманітарної допомоги міжнародними та неурядовими організаціями;

14.9. розслідувати і, за потреби, притягати до відповідальності за всі випадки порушень прав людини та порушень міжнародного гуманітарного права, неупереджено і повною мірою співпрацювати з міжнародними розслідуваннями, де це необхідно.

14.10. вжити належних заходів для підтримки гармонійних відносин між ВПО і приймаючими громадами, у тому числі шляхом запобігання можливій травлі та дискримінації вимушених переселенців, а в більш загальному сенсі – сприяти національній єдності і примиренню;

15.

Асамблея закликає російську владу:

15.1. утримуватися від дестабілізації України, а також фінансування, військової підтримки незаконних збройних формувань, і використовувати свій вплив на них, щоб вони повною мірою поважали і виконували положення мінських угод.

15.2. забезпечити безпеку та дотримання прав всіх, хто живе під де-факто незаконним контролем Російської Федерації в Криму, і забезпечити повну повагу до всіх зобов'язань окупаційної держави, відповідно до міжнародного гуманітарного права, а також забезпечити негайний і безперешкодний доступ на Кримський півострів міжнародних місій зі спостереження за правами людини;

15.3. оперативно проводити ефективні та адекватні розслідування всіх випадків порушення прав людини в Криму, в тому числі випадків зникнень;

15.4. припинити непропорційні і надмірні обшуки та перевірки, що проводяться озброєними працівниками сил безпеки в масках в кримськотатарських релігійних установах, підприємствах і приватних будинках;

15.5. продовжувати пропонувати захист українським біженцям, які просять про це, і надавати допомогу тим українським біженцям, які бажають повернутися в Україну;

15.6. спростити процедуру подачі заяви про надання притулку і дозволити подавати такі заяви і в регіонах Російської Федерації, не прилеглих до України, зокрема, в Москві і Санкт-Петербурзі;

15.7. дозволити українським біженцям переїжджати також у Москву та Санкт-Петербург в тих випадках коли, наприклад, там вже мешкають їх близькі родичі;

15.8. утримуватися від введення квот щодо осіб, які шукають притулку;

15.9. гарантувати, що особи, які отримали притулок, систематично забезпечуються посвідченнями особи, що дозволяють їм отримувати доступ до соціальних послуг;

15.10. забезпечити, щоб зусилля із захисту українських біженців не призвели до дискримінації і нерівномірного розподілу ресурсів у випадку шукачів притулку інших національностей;

15.11. негайно звільнити всіх військовополонених, у тому числі члена українського парламенту і члена української делегації ПАРЄ Надію Савченко та інших українських громадян, яких продовжують незаконно утримувати в російських в'язницях;

15.12. забезпечити, щоб всі ініціативи з надання гуманітарної допомоги Україні були узгоджені з урядом України і здійснювалися відповідно до законодавства України, норм міжнародного права та загальновизнаних міжнародних практик.

16.

Асамблея закликає міжнародне співтовариство:

16.1. продовжувати надавати матеріальну та організаційну допомогу українським біженцям і вимушеним переселенцям, зокрема, в зимові місяці, сприяти українській владі в розробці та впровадженні довгострокових програм допомоги, в тому числі матеріальної, організаційної та медичної допомоги, тим ВПО, які зможуть безпечно повернутися в свої будинки, а також тим, кому може бути відмовлено у поверненні;

16.2. забезпечити негайну і довгострокову підтримку основних зусиль з реконструкції, проектів з відновлення водопостачання та інших необхідних послуг;

16.3. забезпечити підзвітність і прозорість отримувачів допомоги, будь то уряд, місцеві органи влади, міжнародні організації, неурядові організації або інші особи;

16.4. продовжувати уважно стежити за ситуацією в Криму, зокрема за ситуацією з кримськими татарами, з метою забезпечення повного здійснення їх прав людини та основних свобод;

16.5. спростити процедуру подачі заяви про надання статусу біженця для громадян України.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.