Що треба змінити у вашій бізнес-моделі для роботи з ЄС - 5 простих порад

Четвер, 25 грудня 2014, 13:28 — Ігор Гут, DYB

Бізнес-модель повинна забезпечувати компанії конкурентоспроможність та стійке зростання.

Наведу п'ять простих порад українському бізнесу – що потрібно врахувати у своїх підходах, щоб ваша бізнес-модель стала конкурентоспроможною в ЄС.

1. Рівні правила гри для всіх.

Це дозволяє бізнесу в ЄС перевести фокус з відносин з владою на маркетинг і ключові види діяльності. Чим ближче країна до типу суспільства "відкритого доступу", тим важливіша маркетингова стратегія, а не GR (government relationship).

Сила цього правила в Європі зростає в північно-західному напрямку.

Безумовно, якщо йдеться про великий бізнес, або якщо специфіка така, що він зачіпає питання національної безпеки, то без цивілізованого лобіювання та GR не обійтися. В цілому ж у середовищі SMB (small and medium business) конкуренція побудована на ринкових (або маркетингових) чинниках та ключових компетенціях.

Як вважають наші фінські партнери, український бізнес недооцінює, а часом і відверто ігнорує маркетинг при виході в ЄС.

2. Виробляти якісний продукт, надавати хороший сервіс і встановлювати ринкову ціну – це фактори must have.

Вони не додають конкурентоспроможності, а просто гарантують вам вхід на ринок.

Як полюбляє казати власникам бізнесу наш шведський партнер – "або ви робите це, або до вечора вас тут немає!".

Якість, сервіс і ціна визначаються ринком так само, як квоти або ліцензії – державою. Ще раз – це просто must have.

А конкурентоспроможність будується на унікальному маркетингу, інноваційних технологіях або геніальних людях.

3. В Україні ми звикли вимірювати конкуренцію кількістю гравців, а в ЄС вона вимірюється їхньою якістю.

На наших ринках зазвичай ведуть боротьбу кілька гравців (або навіть десятки), але у всіх сили і рівень продукту приблизно рівні.

В ЄС у вас може бути лише один конкурент, але його відрив становить "10 світлових років", як любить жартувати мій друг, який побудував компанію, що увійшла до ТОП-500 у Східній Європі (за версією Fortune).

І ось тоді це істотна проблема. Говорячи мовою маркетингу, ваш конкурент дає клієнту більшу цінність за ті ж гроші і при цьому добре заробляє. Чи створює унікальну цінність, якої у вас немає. І не важливо, що він лише один.

Важливо, що він це може робити, а ви – ні. І клієнт це бачить.

4. Принципові для компанії рішення в Україні часто приймаються власниками і "під настрій".

В ЄС частіше – найманими менеджерами і на основі політики компанії.

Принципи цих рішень (навіть на різних ринках) можуть бути схожими. Від вас очікують, що ви знайомі з ними і дієте в рамках прийнятої бізнес-культури.

Взяти лише привітністю, подарунками і чарівністю (як ми любимо) майже нереально.

Для результативних переговорів потрібні плани, прогнози і багато гарантій. А ось до них вже добре буде додати яскраві фото, емоційні ролики і українську чарівність.

5. Я попросив свого друга, який давно працює в Берліні в одній з компаній "великої четвірки": назви найголовніше, що заважає українському бізнесу працювати в ЄС? І він швидко відповів – ненадійність.

Німці жартують, що коли на переговорах бізнесмен з України показує тобі гарну цікаву річ, ти ніколи не знаєш, чи є у нього ще хоча б одна така ж і чи побачиш ти цього хлопця наступного разу :)

Ми концентруємося на одноразових угодах, а в ЄС люблять довгострокові стосунки. І гарантії. І ще обсяги.

В ЄС не люблять пробачати помилки, не люблять невиконання зобов'язань, не люблять "передомовлятися" (точніше, не розуміють, як це).

Наше бізнес-правило, яке свідчить: "Ну, як щось не так – опустимося в ціні", там не спрацює. В ЄС інше правило – "just in time" важливіше за знижки. Слово – це закон.

А зобов'язання – священні.

 

Автор:

Ігор Гут,
партнер шведського проекту Develop Your Business (DYB)

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.