Непопулярная евроинтеграция: позиция правительства по безопасности дорожного движения

Среда, 31 января 2018, 08:00 — , заместитель главы Мининфраструктуры

Минулого тижня на ЄвроПравді вийшла стаття, присвячена обмеженню швидкості руху транспортних засобів у населених пунктах з 60 до 50 км/год. Підтримуючи цю ініціативу, автори дорікають уряду за відсутність комплексного підходу до реформування системи дорожньої безпеки. 

У Мінінфраструктури вирішили відповісти на ці зауваження. Публікуємо цю відповідь та готові до подальшої експертної дискусії щодо цієї важливої реформи. 

* * * * *

Вкотре розгорнулась активна дискусія щодо виконання Угоди про асоціацію з ЄС, в черговий раз на сайті опублікувалась стаття, яка порівнює важливі директиви ЄС з "неправильним" підходом щодо їх імплементації в Україні.

Читаючи статтю, я помітив ряд розбіжностей між тим, про що говорить автор, і тим, що є насправді. Виходить якась неправильна картина "очікування-реальність", де "очікування" - це поліпшення системи безпеки на дорогах України за стандартами ЄС, а "реальність" - це неправильний підхід держави до застосування європейських практик.

Але це зовсім не так, тому що ми враховуємо набагато більше факторів і нюансів. Хочу заперечити кілька моментів. Зокрема, ви констатуєте, що:

1. "Обмеження вже давно діють у ЄС та рекомендовані ООН та ВООЗ, але у комплексі з низкою інших аспектів системи безпеки руху", пояснюючи, що підхід до підвищення безпеки на дорогах України повинен бути комплексним: тобто перепроектувати дороги, звузити смуги, врегулювати транспортні розв'язки, запровадити тахографи та пристрої обмеження швидкості.

Ви праві, але чому ви вважаєте, що у нас цього немає або що дані дії не заплановані?

Вже існує законопроект №7317, яким передбачено:

- обов’язкове встановлення тахографів для транспортних засобів, які здійснюють перевезення вантажів з повною масою понад 3,5 тонни та перевезення пасажирів на маршруті протяжністю понад 50 км;

- обов’язкове встановлення обмежувачів швидкості, які примусово обмежують швидкість транспортного засобу на максимально дозволеному для нього рівні;

- запровадження придорожнього огляду комерційних транспортних засобів Укртрансбезпекою, за аналогією з Німеччиною, Польщею та іншими країнами ЄС;

- перерозподіл відповідальності між власниками транспортних засобів та водіями. Так, відповідальність за недотримання вимог безпеки комерційних перевезень покладається на власника транспортного засобу, а за порушення правил дорожнього руху - на водія.

Крім цього, підвищуються вимоги щодо професійної компетентності водіїв, а також окремо встановлюємо вимоги щодо відповідальності персоналу перевізника, зокрема щодо підвищення кваліфікації водіїв.

2. Щодо змін стандартів будівництва доріг, зупинок та відпочинку водіїв та аудит безпеки доріг, контролю та санкцій за перевищення дозволеної швидкості.

Варто послатися на цитовану Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року, а також документ проекту Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні до 2020. Що там можна знайти?

1. Масові точкові інтервенції на дорогах, які знизять швидкість руху  та ризики лобових і бокових зіткнень. Всього за три роки планується побудувати 500 кільцевих розв’язок, 1000 безпечних наземних переходів з острівцями безпеки і точковим освітленням і близько 175 гальмівних острівців на в’їздах до населених пунктів. На це передбачено понад 2 мільярди гривень, із них понад 300 мільйонів - вже на 2018 рік.

2. Підвищення безпеки дорожнього руху на автомобільних дорогах загального користування (Івано-Франківська, Львівська, Харківська, Херсонська, Хмельницька області), на що було залучено бюджетні кошти, джерелом надходження яких є фінансові ресурси ЄС.

3. За рекомендацією Євросоюзу та Світового банку будемо змінювати дизайн доріг завдяки створенням фізичних розділювачів - фактично будемо фізично убезпечувати кожне місце. Всього планується ліквідувати 100 місць концентрації ДТП та 250 аварійно небезпечних ділянок. Бюджет – близько одного мільярда гривень протягом трьох наступних років.

4. Навчатимемо громадян та водіїв шляхом розхповсюдження соціальної реклами. Ми плануємо розробити понад десяток гучних рекламних кампаній – безпека руху і безпечна поведінка буде у всіх на вустах і в думках, і на це передбачено понад 380 мільйонів гривень на найближчі три роки.

Крім цього, документом передбачено розподіл 5% Дорожнього фонду, які будуть спрямовані на безпеку дорожнього руху - це 2,64 мільярда гривень у 2018 році.

Реалізація даної програми надасть змогу знизити до 2020 року загиблих щонайменше на 30% (3000 людських життів). А це вже немало, чи не так?

Підсумовуючи, хочу підкреслити, що, перш за все, ми прагнемо підвищити рівень безпеки на дорогах України до рівня країн ЄС, але не словом, а ділом.

І тому впроваджуємо європейські "правила" стосовно безпеки дорожнього руху і встановлюємо адекватну систему санкцій за порушення. Можливо, не всі вжиті дії помітні на даному етапі, але на все потрібен час.

А головне - наша нова система вже дуже скоро запрацює.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.